2024-08-23
15:48
Hej @Sara Westman!
Som det ser ut idag så finns det ingen extra kontroll i det läget, men man kan ställa in att anställda måste ha timmar på alla schemalagda dagar för att kunna låsa perioden. Den inställningen gör du via Tid & kvitton - Raporteringsprofiler och fliken Grundprofil.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller så kan du höra av dig till mina duktiga kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:54
Hej @AlexanderJM!
Detta är ingen tjänst som vi på Visma Spcs tillhandahåller eftersom Visma Amili är ett annat bolag. Så jag kan dessvärre inte ge dig svar på hur du kommer igång. Men jag skulle rekommendera dig att kontakta deras support som kan hjälpa dig vidare med ett skapa ett konto för plattformen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:40
Hej @Jeanette8!
Det du kan göra är att lägga in dina inloggningsuppgifter i företagsinställningarna. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar och sedan längst ner på Mina tjänster. Sedan klickar du på synkronisera, då kommer rutan nog komma upp igen och då behöver du bara logga in. Därefter bör rutan inte komma upp något mera. Löser inte det problemet rekommenderar jag dig att ringa in till supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-08-22
14:55
Hej @webtomten!
Som det ser ut idag så blir det det datumet man sätter som importdatum när man skickar över från Utlägg blir det på samtliga utlägg i utläggsrapporten när det kommer över till Lön Smart. Om du vill korrigera datumen får du ta bort snabbvalet och lägg upp dem en och en. Om du vill specificera för dig själv kan du alltid skriva en textrad och beskriva vad utläggen avser och vilka datum de gäller.
Om du vill får du jättegärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Feedback och förslag längst ned i sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i önskemål i formuläret.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:59
Hej @JennyPenny & @Admin Gottskär Grundskola!
Som det ser ut nu så finns ingen inställning som påverkar så att utskriften blir liggande eller stående. Det är mängden kolumner som avgör om utskriften blir liggande eller stående. Tex om man använder sig av transaktionstexter så tar de upp en extra kolumn på utskriften och då kommer inte allt med och därför blir den liggande. Medans om man bara tar ut en kontoanalys utan transaktionstexter, utan projekt och utan resultatenheter så kommer den troligen bli stående.
Jag önskar er en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:40
Hej @matsbj!
Ser dessvärre ingen genväg för att lösa problemet. Inställningarna på diagrammen bör endast försvinna om man tar bort alla räkenskapsår, det behöver bara finnas något år kvar tillbaka i tiden för att dem ska stanna kvar. Men om du har flera år så kan du ta bort det senaste året om det är där problemet är. När det gäller dokumenten så flyttas alla till inkorgen, de tas inte bort men man behöver placera ut dessa på nytt.
Har du fler frågor så återkom gärna i tråden eller kontakta mina duktiga kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:28
Hej @ThereseT!
Först rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia på företaget ifall något skulle gå snett. Sedan för att uppdatera försäljningspriset går du till fliken Försäljning - Försäljningsprislistor. Där behöver du sedan välja försäljningsprislistan som du gäller. På fliken 3. Prisomräkning kan du sedan uppdatera försäljningspriserna. Du skriver in 10% i rutan för Omräkningsvärden och sedan får du göra ett urval på dessa 89 artiklar.
Om redan har exempelvis en artikelgrupp eller lager plats på de 89 artiklarna skriver du de i urvalet. Om du inte har det och det är så att dessa artiklar är i samma intervall kan du skriva två punkter emellan, exempelvis 1..89 i urvalet för artikelnummer. Om du har flera olika intervall kan du använda , (kommatecken) för att kombinera flera urval i ett villkor, exempelvis 1..50,100..139. Du kan läsa mer om olika sökvillkor på vår skrivna hjälp. Välj sedan kommandot Beräkna när du har fyllt i dina uppgifter och gjort eventuella urval.
Observera att priserna i den prislista du räknar om förändras direkt vid kommandot Beräkna. Om du vill ha kvar de gamla priserna ska du skapa en ny prislista där du gör omräkningen. På så sätt kan du också få en utskriven jämförelse mellan den nya och den gamla prislistan. Se hjälpavsnittet Utskrifter för mer information.
Har du några frågor så hör av dig här i tråden eller kontakta vår support.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:06
Hej @danielosser!
Jag ser att du har varit i kontakt med supporten och de kommer återkoppla till dig när de har fått svar kring ditt ärende.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:42
Hej @Jennyh1!
I ditt fall fungerar inte samma lösning som min kollega Tinna skrev tidigare. Om jag förstår dig rätt så har du en order som du vill fakturera i tre steg där de två första fakturorna ska skapas innan något är levererat på ordern. Det man får göra i så fall är att skapa tre separata fakturor (som inte är kopplade till ordern) och när man sedan levererar artiklarna på ordern skapar man en full faktura som man sedan då får kreditera för att det ska bli korrekt.
Om inte ovanstående lösningar hjälper dig rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att se hur din situation ser ut och sedan hjälpa dig vidare.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:33
1Gilla
Hej @Natasa!
Precis som @CarinaEsp tipsar om så behöver du inte ändra anställningsdatum om de ska ha kvar de intjänande dagarna från första anställningen men inte tjäna in semester mellan 21/6 - 31/7. Just för semesterskuldlistans skull, sen efter att du har gjort semesterårsavslut kan man ändra till ett nytt anställningsdatum.
Om du har några frågor får du återkomma i tråden eller kontakta mina kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:23
Hej @Christel9!
Om du inte har "avslutat" Visma Lön Anställd/ Mitt lönebesked på den anställde så tänker jag att du inte behöver göra det, utan att du bara byter anställningsform etc på den anställde i lön. Det beror också lite på om det är endast Mitt Lönebesked eller även Visma Lön Anställd. Skulle behöva lite mer information för att kunna svara på frågan korrekt. Behöver veta om du exempelvis betalat ut slutlön och bytt anställningsdatum mm.
Därför skulle jag rekommendera dig att kontakta supporten då vi behöver veta hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och får reda på rätt förutsättningar för att kunna svara helt korrekt. Dem kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:13
1Gilla
Hej @Flödesanalys!
Precis som du är inne på är anledningen till att du inte kan se rapporten från Visma Utlägg för att det inte finns någon integration mellan Visma Utlägg och Visma Lön Direkt. För att kunna ha en integration med Visma Utlägg behöver du ha Visma Lön Smart. Det finns en hel del fördelar med att arbeta med Visma Lön Smart, så om det är något du skulle vara intresserad av skulle jag kunna be en av mina grymma kollegor att ringa dig för att diskutera detta mer. Återkom här i tråden isåfall så ordnar vi det.
Det du annars får göra är att precis som du nämner sköta utläggen manuellt i bokföringen. Hanteringen blir då att bokföra och sedan betala ut manuellt på banken eftersom det är något begränsat i Lön Direkt med färre lönearter.
I Lön Smart får du även hjälp med beräkningarna som du säger, scheman och avtal finns också endast i Lön Smart, koppling till Lön Anställd så dina anställda själva kan stämpla in och ut och en massa fler fina funktioner!
När det kommer till din konteringen så ser uppställningen i sig rätt ut, men beloppen bör du se över då de inte riktigt ser ut att stämma. 25% moms av 52 314,46 bör enligt beräkningar bli 10 462,89. Det kan alltid vara bra att se över med en redovisningskonsult också så att allt blir rätt och riktigt för din specifika situation.
Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka i tråden.
Ha en fortsatt fin dag! // Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:10
Hej @holmen80!
Tack för du har skrivit in. Just i din situation skulle jag rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist för att kika på dina beräkningar, så att det blir korrekt och riktigt för dig. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med lönespecialist.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:15
Hej @StinaY!
Jag ser att du redan varit i kontakt med mina kollegor på supporten och fått svar på din fråga men ville bara återkoppla i tråden här med ifall någon annan i forumet skulle stöta på liknande problem.
Som det ser ut idag så finns inte den möjligheten i Visma Administration. Det finns inga möjligheter att göra anpassningar för att kunna hantera underlaget från din integration som kommer in som hh:mm. Det man får göra till vidare är att manuellt ändra i Visma Administration.
Ha en fortsatt trevlig torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:00
Hej @Katarina1!
Det ska du kunna göra. Den anställda kommer då att börja tjäna in semesterdagar från det nya anställningsdatumet, antar att det är det du önskar. Sedan kommer du kunna se i personalhistoriken vilka ändringar du har gjort på den anställda.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
10:33
Hej @MalinHolmstrom!
Det bästa hade varit för dig att kontakta mina duktiga kollegor på supporten. De kan koppla upp sig mot din skärm och vara med dig när du skriver ut semesterskuldlistan och kan felsöka om det ligger något fel på den resultatenheten.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
10:00
1Gilla
Hej @LinnéaBäckström!
Eftersom du rättar felet på nästkommande månad så behöver man egentligen inte göra någon rättelse i arbetsgivardeklarationen. Förra månaden gjordes en lön och en arbetsgivardeklaration som skickades in till SKV. Sedan gör du de korrigeringar som behövs och betala ut en ny lön denna månaden. Korrigeringarna kommer då redovisas på den aktuella arbetsgivardeklarationen. Totalt på året så blir det ju korrekt. Det viktiga är att det som faktiskt är utbetalt stämmer med det på Skatteverket.
Hade det däremot varit så att du har skickat in AGIn till Skatteverket, och sedan kommer på i efterhand att ändringar behöver göras på den nuvarande lönekörningen samt på den redan inskickade AGIn i nuvarande månad så hade man behövt göra en rättelse på Skatteverket för då stämmer ju inte siffrorna med det du har i lönekörningen kontra Skatteverket.
Nu vet inte jag hur det ser ut i ditt program och vilken typ av korrigering du vill göra. Det får tex inte bli negativt i någon ruta, det lägsta beloppet man kan redovisa är 0. Eller om det till exempel avser en inbetalning från anställd. Du får gärna utveckla och återkomma om det inte skulle lösa sig alternativt kontakta mina kollegor på supporten för att förtydliga just din situation.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
08:29
Hej @BooABja!
Det du kan göra är att delmatcha lönebesked. Det du gör då är att matcha den större summan mot lönebeskedet och bokför det. Det som kommer ske då är att det kommer finns ett "restbelopp" kvar på lönekörningen. Det beloppet bör motsvara den bankhändelsen på det resterande mindre beloppet som du har kvar. Då väljer du sedan att matcha det beloppet mot samma lönekörning som tidigare.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
08:22
Hej @Helena80!
Det du måste göra är att bokföra lönekörningarna i Lön Direkt i kronologisk ordning för att kunna byta beräkningsmetod på den anställde. Även om bokföringen sker i Speedledger så behöver du ändå bokföra det i eEkonomi/Lön Direkt för att det ska gå. Där av skulle jag rekommendera dig att arbeta med både lönen och bokföringen i Lön Direkt och i eEkonomi. Annars får du exportera en SIE-fil under Inställningar - Import och Export eller göra det manuellt i Speedledger. Det viktiga är att du har klickat på bokför i Lön Direkt helt enkelt.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
15:54
Hej @Agnes Nowakowski!
Vad är det för betalningsfil eftersom du har bankkoppling? För att ångra skapandet av en betalningsfil som inte blev signerad, kan du följa dessa steg:
Gå till Inställningar - Import och export.
Välj Skapa betalningsfil för leverantörsfakturor.
Klicka på sändningsnumret för betalningsfilen du vill ta bort.
Välj Ångra.
Skulle gärna behöva veta lite mer hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och vilken bank du har. Av den anledningen vill jag be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
15:35
Hej @Andreas L!
Problemet kring bildunderlagen ska vara löst. Men eftersom det fortfarande inte fungerar för dig kan det bero på att du har en gammal version av Safari och behöver uppdatera till den senaste. Den senaste versionen är 17.5.
Testa att uppdatera webbläsaren och återkom gärna om det inte skulle lösa problemet.
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
14:19
Hej @Hercules!
Nej, det går tyvärr inte att få valutakursen på artiklar att uppdateras automatiskt utan att trycka på Uppdatera till aktuell dagskurs. För närvarande måste detta göras manuellt.
Om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp, tveka inte att fråga!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
13:20
Hej @Camilla111!
Om jag tolkar dig rätt så har du skapat en leverantrösfaktura i EUR men får sedan in bankhändelsen på sitt företagskonto i SEK? Det du behöver göra då är att klicka på bankhändelsen och Ändra bankhändelse. Bocka sedan i Utlandsbetalning, välj valuta och fyll i det utländska beloppet. Välj sedan spara och klicka på matcha igen. Då bör du kunna se din leverantörsfaktura och kunna matcha emot den.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
11:22
1Gilla
Hej @Svenfabian!
Vi har ordnat så att en kollega kommer ta kontakt med dig för att felsöka och hjälpa dig vidare.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag.
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
11:15
Hej @JennyPenny, @JohanL & @Carina Wesenlund-Jonsson!
Jag har varit i kontakt med en kollega som kommer ta kontakt med er för att kunna att reda ut detta och felsöka vidare.
Önskar er en fortsatt fin onsdag.
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
10:54
Hej @Anne Vidigsson!
I vissa fall kan det vara så att vissa operatörer inte kan ta emot bifogade dokument. Utan att se exakt hur det ser ut hos dig så kan du testa att bocka ur rutan för "Slå ihop fakturan och bilagor till ett dokument" under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter och sedan skicka på nytt.
Om inte det skulle lösa problemet behöver du kontakta mina kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna felsöka vidare om det skulle vara så att de bifogade dokumentet har stoppats och inte kunnat levereras. Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-01-05
15:18
Hej @Adamtj
Som ni nämner så är de lite skillnader mellan att ha en aktiv bankkoppling och jobba med LB-filer. När man har en aktiv bankkoppling så finns just nu ingen specifikation om vilka kreditfakturor som dragit eller kvittats mot vilka debetfakturor i programmet.
När man har bankkoppling och väljer att exportera betalningarna till banken så finns de en pdf som man kan skriva ut som kan vara till er hjälp. Där står de vilka fakturor som är med i filen som då skickas till banken. Det du gör då är att klicka på Exportera som visas när du har leverantörsfakturor som är klara för betalning överst på sidan Inköp - Leverantörsfakturor. Där kan du bocka i Exportera betalningsfil som pdf.
Ha en fortsatt fin dag och en trevlig helg!
// Anton
... Visa mer
2024-01-05
12:55
1Gilla
Hej @Paulasa! Beror på om det är en extern revisor eller en revisor på byrån. Extern (Kostnadsfritt) - Lägga till Revisor i Visma online på vardera kund som hen ska jobba med, då revisorn får läsbehörighet i eekonomi. Kan alltså inte göra något bara se över bokföringen etc i Visma eEkonomi-samarbetet. För att göra detta så går du in på Visma Online, sedan klickar du på företagsnamnet uppe till höger, därefter Användare och tjänster. Sedan Skapa användare och fyller i rätt användaruppgifter, därefter klickar du på Inställningar för revisor och bockar i Behörighet som revisor och sist klicka på Skapa På byrån (Licens för advisor) - Lägg till revisorn som en användare i Visma Online på byrån, tilldela en advisor licens och lägg till den nya medarbetaren (som det heter i advisor) på vardera kunders uppdrag (Exempel: Pelles Snickeri som ni har ett samarbete i eekonomi med, till det samarbetet ligger ett kopplat uppdrag (tex redovisning), lägg då till medarbetaren på uppdraget på den kund som revisorn ska jobba med. Då får Revisorn en fullständig behörighet, dvs kan både se och göra ändringar i bokföring mm. Viktigt att nämna är att revisorsinlogg (första alternativet) bara går att ha i eEkonomi och inte övriga program i Visma online, tex skatt och bokslut pro eller ekonomiöversikt. Hoppas detta var till hjälp, om du har några andra frågor eller funderingar är du varmt välkommen tillbaka hit i forumet eller så kan du kontakta vår support.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-01-05
11:47
Hej @sofiedanielsson!
Det du kan göra för att dölja dom inaktiva artiklarna är att lägga till en kolumn för inaktiva artiklar och sedan göra ett urval på endast aktiva artiklar. Det gör du genom att högerklicka på en rad så får du upp alternativet Kolumninställningar. Sedan letar du upp Inaktiv i listan till vänster och markerar raden och därefter klickar på pilen för att få över kolumnen från Tillgängliga kolumner till Valda kolumner.
Efter det kan du göra ett urval på endast aktiva artiklar genom att skriva ett N (J för ja/N för nej). Bilden nedan skrev jag J för att endast visa dem inaktiva artiklarna som ett exempel.
Skickar även med länkar till vår skrivna hjälp för kolumninställningar och olika sökvilkor om du vill läsa mer!
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-01-02
11:05
Hej @Jonas Ö och varmt välkommen till forumet!
Det här är inget som är planerat att implementeras just nu, men något vi eventuellt kommer se över framåt. Om/när det finns någon mer information kring detta uppdaterar vi här i forumet.
God fortsättning!
// Anton
... Visa mer
2024-01-02
11:04
Hej @PSW8111 och varmt välkommen till forumet!
Beroende lite på hur du har hanterat krediteringen och om du har kvittat fakturorna mot varandra så finns det lite olika tillvägagångssätt för att lösa problemet. För att lösa problemet smidigast behöver du kontakta supporten för att få korrekt hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare och hjälpa dig så momsen och allt blir korrekt.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-01-02
10:07
Hej @AndEng
För att få rätt saldo på ditt bankkonto behöver du göra en manuell verifikation och vända på den ursprungliga verifikationen när du förde över aktiekapitalet från bankkontot till konto 2081. Men sedan hade du behövt kontakta supporten för att kika vidare på debet-/kreditposten på 25 000kr under Kassa- och Bankhändelser. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-01-02
09:27
Hej @Dap123!
Precis som du säger så är årsavstämningen mer en kontroll så att alla händelser är bokförda osv och för att säkerställa att din bokföring är rätt innan du börjar deklarera.
Sedan spelar det ingen roll när du aktiverar tillvalet Deklaration och Årsbokslut utan det kan du göra i samband med bokslutet.
God fortsättning!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
15:37
Hej @tomvägför!
Eftersom fakturan följde med som reskontra så finns endast alternativet Inbetalning. Det du får göra då är att registrera en inbetalning på fakturan för att sedan boka bort inbetalningen manuellt. Sedan skapar du en manuell verifikation som bokför kundförlusten. Här finns en guide om hur du går tillväga.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
14:56
Hej @Jessan!
Vill du redigera i föregående års värden väljer du knappen Skriv in fg års värden på Företagstablån alternativt går du till menyn Arbeta med och väljer Föregående års/periods värden. Och ska du ha bara ett år i balans- och resultaträkning går till Arkiv - Grunduppgifter ta bort föregående års period.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
14:53
Hej @Peter B!
Du har möjligheten att boka ur IPT 1 under Lönearbete - Lönearter, sedan löneart 1180 och fliken 2 Övriga uppgifter. Men du bör kika med Collectum om det är rätt tillvägagångssätt.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
14:51
Hej @Liselott Oldin!
När du skickar iväg flera uppdrag till Kronofogden för samma kund under samma dag så kommer du debiteras endast 300 kr. Dessa 300 kr får du tillbaka sedan när kunden har betalat sin faktura. Om du däremot skickar fakturorna vidare till Kronofogden med några dagars mellanrum så behöva betala 300 kr per faktura.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
13:25
Hej @Tinaaxell!
Tyvärr finns det ingen motsvarande variant for aktiehanteraren i den molnbaserade varianten.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
11:38
Hej @Sofia F-L!
I Visma eEkonomi finns ingen funktion för budget, men vi rekommenderar att ni använder Visma Ekonomiöversikt för att skapa en budget som jag ser att ni har. Om du har lagt upp resultatenheter eller projekt i Visma eEkonomi under Bokföring - Resultatenheter respektive Projekt så får du möjligheten inkludera de dimensioner när du skapar en budget i Visma Ekonomiöversikt.
Visma Ekonomiöversikt hittar du under Mina Tjänster, och för att skapa en ny budget så klickar du på Budget & Prognos och sedan Skapa Budget. Sedan får du möjligheten att välja räkenskapsår, om den ska vara baserad på en tom kontoplan eller importerat räkenskapsår. Du kan läsa mer om att skapa budget i hjälpavsnittet Skapa ny budget
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
09:46
Hej @lars_r!
Ser att var inloggad i början av december också så det är absolut inget mail du bör få! Jag tar en titt på detta och återkommer när vi har mer information.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-11-24
12:11
1Gilla
Hej @SannaN!
Enklast blir precis som du säger att dra av det på nästa lön. Så länge den anställde har ett schema så kan du bara lägga in frånvaron i kalendariet eller direkt på långkörningen med rätt datum Är det så att den anställde har ett oregelbundet schema då behöver man lägga in arbetstiden först och det kan man endast göra om den perioden inte är låst. Då behöver man låsa upp den perioden för att ändra arbetstid sen låsa lönekörningen igen och därefter lägga in frånvaron. Ha en fortsatt fin dag! // Anton
... Visa mer
2023-11-24
11:57
Hej @Sampletekk1! För att få en korrekt lönespecifikation så kan du följa vår skrivna hjälp om beräkna och registrera sjuklön. Mitt tips är annars att du uppgraderar till Visma Lön Smart så att du får hjälp med sånna här beräkningar framöver. Exempelvis då Bruttolön: 42 857 kr Karensavdrag : - [Belopp]
Sjukavdrag (dag 1-14, 100 %): - [Belopp] Sjuklön (dag 1-14, 80 %): + [Belopp]
Sjukavdrag (dag 15-180, 100 %): - [Belopp] För att beräkna beloppen i karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön används följande formler:
Karensavdrag : Karensavdrag per timme x Antal karenstimmar
Belopp = - 0.8 x ([Månadslönen x 12] / [52 x genomsnittligt antal arbetstimmar per vecka]) x (0.2 x genomsnittlig veckoarbetstid)
Sjukavdrag (dag 1-14, 100 %):
Belopp = - ([Månadslönen x 12] / [52 x genomsnittlig veckoarbetstid])
Sjuklön (dag 1-14, 80 %):
Belopp = 0.8 x ([Månadslönen x 12] / [52 x genomsnittlig veckoarbetstid])
Sjukavdrag (dag 15-180, 100 %):
Belopp = - ([Månadslönen x 12] / 365)
Om du blir osäker så är du varmt välkommen att återkomma eller kontakta vår support. 🙂 // Anton
... Visa mer
2023-11-24
11:36
Hej @Helenale! I senaste versionen av Visma Administration som släpptes i slutet av oktober så gjordes en liten förändring för få en förbättrad samdebitering. Det kanske är något som kan underlätta för er. I senaste versionen så kommer de betalfiler du skickar framöver att samredovisas per betalsätt och datum och inte per leverantör och datum som det varit tidigare. Om det är så att ni redan har den senaste versionen vänligen återkom så kikar vi vidare på det. // Anton
... Visa mer
2023-11-24
10:48
Hej @MiaNic!
För närvarande finns inte en sådan funktion, men vi välkomnar det som ett förslag för förbättring. I Visma Lön finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. På så sätt kommer det direkt till vår produktutvecklingsavdelning, där önskemålet hanteras. Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-11-24
10:07
Hej @Företagskul och varmt välkommen till vårt forum!
I dagsläget finns det ingen sådan funktion utan endast notiser inne i Visma eEkonomi, men vi tar gärna emot det som ett förbättringsförslag. Det gör du under Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. Då kommer de direkt till vår produktutvecklingsavdelning som tar hand om önskemålet.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-11-24
09:40
Hej @23Elbj Välkommen som ny forummedlem och tack för att du kontaktar oss. Vi ser gärna att du skickar in dina önskemål och förbättringsförslag till oss under Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. Då inkommer de direkt till vår produktutvecklingsavdelning som tar hand om era önskemål. Tack för att du delar med dig av dina tankar och ger oss feedback på hur vi kan bli bättre. // Anton
... Visa mer
2023-07-13
11:01
Hej @AccountantfromHell_singland!
Det låter helt korrekt! Du kan då även byta konto på lönearten under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter, så behöver du inte ändra konto vid varje lönekörning.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-07-10
14:01
Hej @Datasektionen!
Har testat själv att ändra namn i eEkonomi och det följer med över till Ekonomiöversikten. Dubbelkolla så att kontot är aktivt i Visma eEkonomi, om det inte löser problemet så testa att rensa cache-minnet i webbläsaren. Om inte ovanstående lösningar hjälper dig behöver du kontakta mina duktiga kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-07-07
10:33
Hej @AccountantfromHell_singland!
Precis som du säger så använder du dig utav lönearten Bilförmån först plus och sedan minus. Sedan lägger du även till lönearten Övriga nettoavdrag i minus Bifogar en bild på ett exempel nedanför. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Men som i detta exemplet så blir det 0 i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Och nettolönebetalningen ska inte redovisas till Skatteverket.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-07-07
10:09
Hej @Daniel Lo!
Det blev nog visst lite fel här. Detta som jag har visat är en omvänd löneväxling som är ett bruttolöneavdrag vilket innebär att ett avdrag görs direkt från den kontanta bruttolönen för en anställd. Eftersom det är en löneväxling ökas bruttolönen med ett belopp som motsvarar bilförmånen. Sedan dras preliminärskatt på samma sätt som tidigare, och samtidigt görs ett avdrag från nettolönen med samma förmånsvärde. Det blir samma underlag för arbetsgivaravgifter och skatteavdrag som förut eftersom den nya bruttolönen blir lika hög som summan av den gamla bruttolönen och bilförmånen. Det blir också samma nettolön som förut.
För att göra ett nettolöneavdrag så behöver du bara ta bort lönearten Övrig ersättning, brutto. Jag skickar med skrivna hjälpen för Visma Lön Smart där du kan läsa mer om hur man hanterar bilförmån. Visma Lön Smart har dock andra lönearter så istället för Bilförmån, Bilförmån avdrag och Betalt för bilförmån använder du då Bilförmån 2 gånger i plus och minus, samt även Övriga nettoavdrag. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Och nettolönebetalningen ska inte redovisas till Skatteverket.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-07-06
13:59
Hej @MatteP!
Det du får göra är att bokföra det som hamnar över manuellt med Ny bokföringshändelse - Egen kontering. Men för att kunna ge dig den bästa möjliga hjälpen och säkerhetsställa eventuella problem tillsammans med dig, rekommenderar vi att du kontaktar vår support som kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna hjälpa dig vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-07-06
10:50
Hej @Jonima!
Anledningen till att detta händer är att du förmodligen har skickat flera fakturor som ska till samma kund. Då slås de fakturorna ihop detta enligt inkassolagen där man inte får skicka flera krav samma till gäldenären. Testa att skicka fakturorna på två olika dagar om det är samma kund, alternativ kan du kontakta vår support som hjälper dig med att få iväg fakturorna till kronofogden.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
... Visa mer
2023-07-06
10:39
Hej @asastrahlemo!
I dagsläget finns det inte stöd för kontrollbalansräkning i Visma eEkonomi, utan endast i vårt lokalt installerade program Visma Bokslut.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
... Visa mer
2023-07-06
10:24
Hej @SaraGryt!
Om du väljer inbetalt till kassakontot så bokas betalningen på 1910 kontot. Precis som om du hade haft kontant som betalningsvillkor. Annars får du ångra fakturan och ändra betalningsvillkor på kunden till kontant, och därefter skapa upp en likadan ny faktura.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-07-06
09:00
1Gilla
Hej igen!
Bifogar bilden här på nytt på nettoavdraget.
Kan också tillägga att du kan lägga in detta som återkommande lönerader inne i anställningsregistret. Du går in på Lön Direkt - Anställda och sedan fliken Lön, sedan klickar du bara på + tecknet nere till höger så kommer dessa lönearter komma med på nästa lönekörning automatiskt.
Om du inte ser bilden så bara hör av dig så gör vi ett nytt försök.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-07-05
14:13
Hej @Datasektionen!
Generellt sätt så är det först efter att ett konto är bokfört på som man kan välja upp det aktuella kontot.
Om man har en budget så finns det Budgetinställningar där man kan lägga till konton som inte just nu syns i budgeten. Bifogar bilder nedan hur du går tillväga
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-07-05
14:06
1Gilla
Hej @Daniel Lo!
Inköpet av bilen bokför du på konto 1241 utan moms.
Gå sedan in under Inställningar > företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Aktivera Använd automatisk bokföring av avskrivningar och välj om ni vill skriva av maskinen månads eller årsvis.
Lägg sedan in det totala beloppet som en anläggninstillgång i eEkonomi under Bokföring > Anläggningstillgångar. När du lägger i Bilen som en anläggninstillgång så anger du ett anskaffningsdatum, ett anskaffningsvärde (Det totala inköpspriset) samt en nyttjandeperiod (Livslängd - Avskrivningstakt). I och med att du lägger in detta och tidigare aktiverat automatiska avskrivningar under företagsinställningar så kan eEkonomi hantera avskrivningen åt dig automatiskt hela vägen fram tills den är helt avskriven.
Sedan för nettoavdraget på förmånsvärdet så gör du en omvänd löneväxling på nästa lönekörning i Lön Direkt. Jag bifogar ett exempel nedan.
Avdraget påverkar varken den skattepliktiga bruttolönen eller arbetsgivaravgiften för arbetsgivaren.
"Exempel på när förmånsvärdet reduceras är när den anställde står för reparationer, besiktning, försäkring, fordonsskatt, extra utrustning, trängselskatt eller bekostar parkeringen av förmånsbilen vid arbetsplatsen. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen."
Har du några frågor eller funderingar så återkom eller hör av dig till vår support.
// Anton
... Visa mer
2023-07-05
10:29
Hej @RESTORED!
Det finns en inställning i kundregistret som heter Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU som du kan bocka i när du har valt exempelvis USA som land. Så gå in under Försäljning - Kunder och klicka på kunden det gäller och sedan redigera. Du hittar inställningen längst ner, och när du har bockat i den får du ångra fakturan du har gjort och skapa om den. Då får du sedan med momsbeloppet på fakturan
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-07-05
10:15
1Gilla
Hej @petra_23!
Har testat och lägga upp likadana fakturor hos mig för att få samma resultat som du. Det du kan göra är att kvitta kreditfakturan mot debetfakturan genom att klicka på kreditfakturan sedan Åtgärder - Kvitta och därefter väljer du fakturan 1799. Då ska fakturan tillsammans med inbetalningen bli slutbetald.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-07-04
13:47
1Gilla
Hej @Elisabeta!
Är det så att betalningen är journalförd? Om inte, och du har gjort en direktbetalning inne på fakturan på fliken 4. Spårning så kan du bara markera raden för betalningen och sedan klicka på Radera knappen. Om du istället har gjort betalningen via en inbetalningsbunt och den inte är journalförd kan du gå in bunten och sedan markera raden och klicka på Radera knappen där med.
Om betalningen/inbetalningsbunten skulle vara journalförd får du skapa upp en kredit för den fakturan och även en betalning på krediten som matchar den felaktiga betalningen. Sedan skapar du upp en ny likadan som den ursprungliga fakturan. Därefter gör du bara en ny betalning på den rätta fakturan till den rätta kunden.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-07-03
11:23
Hej @Stefan eEkonomi! Ja det kommer blir rätt, för att arbetsgivardeklarationen kommer ta alla utbetalningar för den månaden. Men det du behöver ha koll på är skatten, om du tycker att skatten blir för hög/låg får du justera med lönearten Extra skatt inne på lönebeskeden.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-07-03
10:41
Hej @EbSoMa!
Om du har inställningen Engångsskatt - Beräknad under fliken Skatt på den anställde så gör programmet en uträkning utifrån hittills utbetald lön under det aktuella beskattningsåret, och det är den procentsatsen som visas på lönebeskedet. Engångsbelopp som läggs på ovanpå den ordinarie lönen vid enstaka tillfällen ska beskattas med engångsskatt, Därför har alla olika procentsatser eftersom de har förmodligen fått utbetalt olika mycket. Så länge du har valt Tabellskatt på den anställde beräknas skatten utifrån den skattetabell som är vald.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:51
Hej @coloumbo! Tack för att du hör av dig till oss med ett önskemål. När det gäller av idéer från våra kunder så gjorde vi en förändring under våren 2022 där vi flyttade hela idéhanteringen från forumet direkt in i respektive produkt. För att lämna ett önskemål till våra utvecklare av Visma eEkonomi gör du så här: I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. Tack på förhand och varmt välkommen tillbaka till forumet! // Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:50
Hej @coloumbo!
Först och främst vill jag tacka dig för att du hörde av dig till oss med ett önskemål. Förstår att detta hade underlättat en hel del och sparat mycket tid. Vi har gjort en förändring kring idéhanteringen vilket innebär att du som kund numera har möjlighet att lämna ditt önskemål direkt till våra utvecklare.
För att lämna ett önskemål till våra utvecklare av Visma eEkonomi gör du så här:
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:49
Hej @coloumbo!
Anledningen till att det inte går att inaktivera exempelvis Goodwill är för att det är en standardpost. Däremot förstår jag att det blir lite missvisande när man kan bocka ur Aktiv men att det inte sparas. Jag tackar för att du uppmärksammade det och tar med mig detta vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:48
Hej @coloumbo!
Jag kan inte återskapa detta då jag tycker det ser rätt och riktigt ut hos mig. Du får gärna kontakta supporten som kan hjälpa dig vidare. De kan koppla upp sig mot din skärm så kan du få visa mer exakt vad som ser fel ut.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:48
Hej @coloumbo!
Anledningen till att den fortfarande visas under exempelvis Kontoanalysen är för att du ska fortfarande kunna sortera på resultatenheten ifall det har skett någon bokning på den. Om du istället exempelvis skapar en kundfaktura så ser du att Grupp 2 inte är valbart utan endast de resultatenheter som är aktiva.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-26
12:55
Hej @tktl__ !
Detta rapporterades som ett känt fel men skall nu vara löst. Du hittar mer information i tråden Finns ingen rullista vid exportering av leverantörsfakturor till banken. Om du fortfarande har problem rekommenderar jag dig att kontakta supporten så hjälper dem dig felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-26
10:44
Hej @Marcus17!
Det känns som du har bra koll på läget och hur du ska göra för att det är precis som du skriver. Det finns inget annat sätt att komma runt det när man gör inleveransen via leverantörsfakturorna. Annars får man göra en manuell inleverans där man anger frakten manuellt.
Däremot av tidigare erfarenheter så kan vår partner DataPartner hjälpa till med en lösning för detta. Jag rekommenderar dig att kontakta DataPartner som kan sätta upp en en lösning för era behov.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-22
11:27
Hej @Nisse K!
Betalningspåminnelse går endast skicka via e-post, kivra eller som pdf. Om du inte ser påminnelseavgiften på fakturan så är du nog fortfarande inne på orginalfakturan. Längst nere inne på fakturan vid händelserna ska det stå exempelvis Påminnelse 1 - Utskriven som xxx Visa. Om du klickar på Visa så ska du få ut fakturan tillsammans med påminnelseavgift.
Om du vill ha hjälp med att skicka påminnelser så har vi tjänsten Påminnelse Direkt där vi tar över hela hanteringen. I Påminnelse Direkt skickas i första hand alla påminnelser och inkassokrav till Kivra, digital brevlåda. Om din kund inte har en digital brevlåda registrerad skickas ett postalt brev. Du kan läsa mer om tjänsten på vår hemsida.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-19
14:17
Hej @Hanna Mattsson!
Varmt välkommen till vårt forum!
Dagarna ska du räkna enligt formeln som du skrivit. Antal ej semestergrundande frånvaro hela dagar är 90 dagar för perioden 1 jan - 31 mars, sedan plus 2 dagar per vecka från och med 1 april. Och även 16 dagar i Juli. Om den anställde ska fortsatt vara 50% föräldraledig efter semestern på verkar också uträkningen. Du kan läsa mer om detta i vår skriva hjälp. I hjälpen finns ett räkneexempel du kan följa.
Om du har intjänandeåret samma som semesteråret ska du under årets gång räkna om sysselsättningsgraden och lägga in under Använd egendefinierad genomsnittlig sysselsättningsgrad. Det går inte att justera i efterhand, eftersom dagarna redan är uttagna.
Första delen av året kommer justera ner antal dagar till färre, och den 50% föräldraledigheten från april kommer justera daglönen något. Om du vill ha hjälp med beräkningen kan du boka en lönespecialist hos oss. Du hittar mer information på vår hemsida.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-19
13:04
Hej @Madeleine9!
Du behöver inte bokföra alla lönerna för att kunna betala och skapa dem. Hur semestern ska beräknas beror på ert avtal. I vår skrivna hjälp för Visma Lön Smart kan du se beräkning utav semesterdaglönen. Sedan skulle jag vilja slå ett slag för just Visma Lön Smart. Där har vi nu automatisk semesterberäkning. Läs mer här Automatisk bokföring av semesterskulden!
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-15
14:38
Hej @MSchenk!
Utan att veta hur det ser ut hos dig så ska inte du blir stoppad från att gå vidare. Det är mer en upplysning och konstaterar att det finns obetalda fakturor vid årsskiftet. I vårt användartips Faktureringsmetoden vs kontantmetoden finns en beskrivning längst ner på hur du hanterar kontantmetoden i samband med årsskiftet när du använder Visma eEkonomi. Om du inte kommer vidare rekommenderar jag dig att kontakta supporten som kan koppla upp sig mot din skärm för att felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-15
09:58
Hej @Vonne48!
Konto 2440 väljs för att om du har obetalda leverantörsfakturor kvar vid räkenskapsårets slut bokförs de enligt faktureringsmetoden. Du bokar upp de leverantörsfakturor du ännu inte fått betalt för och visar på så sätt att du har en leverantörsskuld som löper över årsskiftet.
Men eftersom du har kontantmetoden så skapas aldrig någon verifikation när du skapar leverantörsfakturan. Alltså bokas det aldrig något på 2440. Utan sedan när du betalar fakturan så konteras den med 1930 i kredit istället.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-15
09:37
Hej @Sveenne !
Det @AnnicaL menar är att i Visma eEkonomi Pro kan du arbeta med bokföringsförslag på leverantörsfakturor. Då finns det ett färdigt bokföringsförslag som heter Pensionskostnader & särskild löneskatt som du kan plocka upp på leverantörsfakturor/koppla till leverantörer. Då räcker det med att du fyller i fakturadatum, lev.fakturanr och totalbelopp så konteras fakturan. På leverantörskortet kan du under Övriga uppgifter välja bokföringsförslaget så det kommer förhandsvalt när du skapar upp en ny faktura.
Om du vill uppgradera till Visma eEkonomi Pro så kan du göra det ifrån Appar och tillval i listen till vänster, alternativt kontakta supporten/försäljning för att höra mer om skillnaderna i varianterna.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-12
13:08
Hej @Anna i Väst!
Ser att du har blivit tillagd som administratör men för att få upp texten "Du har en betalningsfil att signera" behöver du även vara upplagd som administratör för bankkoppling också. Vad jag kan se är du endast användare där idag. På Mina tjänster så klickar du på företagsnamnet uppe till höger och sedan Användare och tjänster. Därefter klickar du på din användare och till höger under Kompletterande tjänster ändrar du från användare till administratör på Bankkoppling.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-12
12:26
Hej @NagelLinda!
Det är svårt att svara på utan att se din bokföring. Det kan bero på i vilket år du har gjort justeringen och hur justeringen är bokförd. Har man bokfört justeringen rätt så bör det inte följa med som IB i kommande år men kan ligga kvar som IB från ett tidigare år. Jag rekommenderar dig att kontakta vår support som kan koppla upp sig mot din skärm alternativ kontakta din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult kan du på vår hemsida under Hitta redovisningsbyrå söka upp en redovisningskonsult som finns i ditt närområde och som använder våra program.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-12
10:10
Hej @Anna BIK!
För att kunna skicka lönebeskeden digitalt behöver företaget vara anslutet till tjänsten Visma Min Lön/Kivra. Då kan dina anställda se lönebeskedet i Visma Lön Anställd appen, och när du har ett lönebesked att läsa får du en notifiering i mobilen. Det går inte bara att ha Visma Lön Anställd aktiverat och skicka lönebeskeden dit. Visma Lön Anställd är till för att medarbetare själva kan registrera sina tider direkt i mobilen eller på datorn och på så vis få full koll på sin frånvaro, övertid och semester. Medans Visma Min Lön/Kivra är för att enkelt kunna skicka digitala och säkra lönebesked.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-12
09:38
Hej @Raymalt!
Märkligt att varningstriangeln dyker upp med ingen information. Svårt att säga exakt vad det beror på utan att se hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och hur du arbetar. Av den anledningen vill jag be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten // Anton
... Visa mer
2023-05-02
08:35
Hej @malinsstäd!
Vi har gjort en korrigering på fakturorna så att statusen är förändrad. Du ska nu kunna registrera en direktbetalning. Om det fortfarande inte fungerar så återkom så kikar vi på det igen!
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-28
12:56
Hej @jp____7!
Du kan läsa mer om skillnaderna mellan gränsbelopp enligt förenklingsregeln/huvudregeln på Skatteverkets hemsida. För hjälp om vad du ska fylla i för värden så kan du läsa mer här, sida 31 och frammåt. För enskilda firmor kan du få hjälp att fylla i K10 blanketten när man har modulen Deklaration/Årsbokslut under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - Deklarationsbilagor. För mer information kan du läsa mer på vår skrivna hjälp.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-04-28
09:30
Hej @Adam Freij och varmt välkommen till vårt forum!
Först och främst vill jag tacka dig för att du hörde av dig till oss med ett önskemål. Vi har gjort en förändring kring idéhanteringen vilket innebär att du som kund numera har möjlighet att lämna ditt önskemål direkt till våra utvecklare.
I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
// Anton
... Visa mer
2023-04-21
16:07
Hej @hiwmob!
Jag vill bara meddela dig att vi har sett frågan och att jag har tagit detta vidare med teamet, så att du inte tror att vi har glömt dig!
Vi återkommer här i tråden så fort vi har mer information angående ovan.
Jag önskar dig en fin helg 🙂
// Anton
... Visa mer
2023-04-21
14:03
Hej @Gusten och varmt välkommen till vårt forum!
Jag ser att du har en pågående aktivering av bankkoppling och därför bokas betalningen på 1910. Om det är så att du registrerar dina betalningar genom att gå in på fakturan, väljer Åtgärder och registrera inbetalning så har du bara kassakonto att välja på då aktiveringen pågår. Alternativt har du valt Kontant som betalningsvillkor på kunden, då bokas det upp på 1910 istället för 1930. Eller har du råkat välja kassakontot under Kassa- och bankhändelser istället för företagskontot när du har lagt upp en ny bankhändelse.
För att boka om pengarna gör du en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer med D1930 och K1910. Om du har väntat länge med att bankkopplingen ska komma igång behöver du kontakta vår support.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
10:20
1Gilla
Hej @Marianne O!
Jag har kikat vidare på detta och får samma resultat som du. När man skriver ut inbetalningsjournalen så är det sorterat efter fakturanummer och inte efter betaldatum. Det är så programmet fungerat idag, och även tagit detta vidare till våra produktspecialister om möjlighet att kunna välja om det ska sorteras efter då fakturanummer eller betaldatum. Du får jättegärna också lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare och specialister.
I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
09:13
Inga problem @Agronom Andersson!
Skönt att allt fungerar och jag önskar dig en trevlig fredag och trevlig helg när den kommer!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
09:06
Hej igen @Agronom Andersson.
Hemsidan är nu uppe, kika om fortfarande har samma problem. Annars rekommenderar jag dig att kontakta vår support. Idag har vi öppet mellan 09:15 - 16:00.
Ha en fortsatt fin dag
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
09:02
Hej @Agronom Andersson!
Jag har svarat dig i din andra tråd om att min sida ligger nere. Du hittar mitt svar här.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
08:56
Hej @Agronom Andersson!
Vi har just nu problem med att nå vår hemsida, du får gärna följa inlägget under driftinfo. Startsidan i våra lokala program är kopplad till vismaspcs.se och eftersom den är nere för tillfället visas "404 - File or directory not found. ". Du kan fortfarande arbeta vidare i programmet som vanligt.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
08:43
Hej @Assson!
Skillnaden är att de hanteras på olika sätt när du tar emot dina leverantörsfakturor. Autoinvoice.se-mailen är en scanningstjänst där dina leverantörsfakturor kommer direkt in under Inköp - Leverantörsfakturor och sedan hanteras som en e-faktura. Om du ger ut Vismadoc.net mailen hamnar dem under Inköp - BIldunderlag istället, precis som om du använt Visma Scanner appen. Du kan läsa mer om detta under den 4:de punkten på vår skrivna hjälp.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-11
11:27
Hej @Andreas18!
Har försökt hitta information angående första punkten på bilden och tänker att den här sidan på Skatteverket skulle eventuellt vara till hjälp för dig. Om du inte hittar ditt svar där så rekommenderar jag dig att kontakta skatteverket kring detta för att säkerställa att blir är korrekt.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-04-11
10:08
Hej @Patrick B!
Varmt välkommen till vårt forum!
Får du upp något felmeddelande eller vad är det som inte fungerar? Om du har fått en inbetalning för en kundfaktura exempelvis och bankhändelsen inte kan hitta en överensstämmande bokföringshändelse så behöver du matcha den själv. Det gör du genom att klicka på Matcha sedan väljer du bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och väljer vilken faktura betalningen avser. Om det istället är en betalning av leverantörsfaktura så väljer du bokföringshändelsen som heter Betalning av leverantörsfaktura.
Om det inte fungerar för dig så bara hör av dig till oss i forumet eller till vår support så hjälper vi dig vidare!
// Anton
... Visa mer
2023-04-11
09:28
1Gilla
Hej @Fourmore!
Precis som @AnnicaL säger så visar rapporten Kommande periodiseringar endast periodiseringar som kommer hanteras av systemet och inte manuella verifikationer. Periodisering av kundfakturor hanteras inte i eEkonomi Smart utan endast i eEkonomi Pro. Där av visas endast alternativet Kreditera och Kopiera.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-11
09:15
Hej @Fourmore!
eEkonomi hämtar kursen från Europeiska centralbanken när du exempelvis har valt en annan valuta på kunden. När du ska boka kursvinst/kursförlust för obetalda fakturor vid räkenskapsåret slut behöver du kontrollera valutakursen på då exempelvis Europeiska centralbankens hemsida som gällde den 2022-12-31.
Ha de gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-06
12:37
Hej @AccountantfromHell_singland!
Jag vill meddela att vi har sett din fråga och diskuterar just nu detta internt. Vi återkommer till dig efter påsk när vi har mer information att delge.
Ha en fortsatt trevlig dag och en fin påsk!
// Anton
... Visa mer
2023-04-06
08:45
Hej @Maine E!
Det är inget känt problem relaterat med de vi hade igår. Jag rekommenderar dig att kontakta supporten för vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka ytterliggare.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2023-04-05
18:48
Hej @Marcus_F !
Vilka bokföringskonton har du använt dig utav för avsättning till periodiseringsfond? Standard är kontona 2120 - 2139, vilket konto mellan 2120 - 2139 som används beror på vilket år som avsättningen gjordes. Om det är så att du har bokfört på ett annat konto får du göra en manuell verifikation och flytta från t.ex konto 21XX till 2121.
Alternativt kan du koppla om kontona under Underhåll - Kontoplan. Där används referenskonto för att matcha ditt kontonummer mot baskontoplanen. Detta för att programmet bland annat ska kunna placera konton rätt i resultat- och balansräkningen, noter, deklarationsblanketter etc. Om ett konto till exempel är felkopplat så kan du här koppla det till ett annat referenskonto.
Jag skulle föreslå alternativ 1, att boka om till rätt konto genom en manuell verifikation. Vissa ärenden är svåra för oss att lösa i forumet. Om inte ovanstående lösningar hjälper dig behöver du kontakta mina duktiga kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna hjälpa dig vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-04-05
13:57
Hej @Magnus10!
Kan det vara så att du inte har låst 2021 års deklaration? Om det är fallet så är det därför du bara kommer in i det året. I så fall behöver du låsa året under Årsavslut - Gör färdig & lås. Om det inte fungerar får du gärna återkomma med lite mer information alternativt kontakta supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-05
11:29
1Gilla
Hej @Fourmore!
Jag skulle rekommendera att först och främst ångra resultatplaneringen och sedan välja den igen för att se om det fungerar bättre. Det gör du genom att klicka på Vald under Beräkna skatt - Resultat planering och sedan Välj igen.
Vissa ärenden är svåra för oss att lösa i forumet. Om inte ovanstående lösningar hjälper dig behöver du kontakta mina duktiga kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-04-04
10:10
1Gilla
Hej @MårsGård och varmt välkommen till vårt forum!
Kontrollera gärna att du har samma datum på räkenskapsåren i eEkonomi och i modulen Deklaration/Årsredovisning. Det kan du göra under Underhåll - Inställningar - Räkenskapsår. Om det är så att du har olika datum kan du klicka på pennan till höger och sedan ändra datum. Testa sedan att hämta värdena på nytt. Om det inte löser problemet och du fortfarande stöter på felmeddelandet rekommenderar jag dig att kontakta vår support. De kan koppla upp sig mot din skärm och hjälpa dig felsöka vidare.
Välkommen att kontakta vår support.
// Anton
... Visa mer