Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mal_2024
MEDLEM

Bokföra utlägg mot kund som återbetalats på faktura

Hej!

 

Jag betalade en tågresa (inkl. måltid) för en kunds räkning som jag betalade med mitt företagskort. Kunden bad mig lägga kostnaden på nästa faktura (som nu är betald). 

 

Tyvärr tror jag att jag gjorde fel med faktureringen, då jag fakturerade hela biljettkostnaden, inkl. moms, på fakturan.

 

Hur gör jag för att:

1. Bokföra utlägget dvs. kostnaden för biljetten (där kvittot har olika momssatser)

2. Bokföra betalningen från kundfakturan (där momssatserna ej finns med)?

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

Jag kan ha fel men så här hade jag gjort;

1. boka inköpet på ett 4xxx konto

2. boka intäkt på ett 3xxx konto, men då du inte är utförare av resan så så måste du ta full moms på "faktureringen"

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är korrekt som @Pacsac har skrivit. Jag skulle dock valt att lägga kostnaden för tågresan på 5800 istället för på ett 4xxx konto.

Att du faktuerar kunden med full moms är helt rätt då du inte säljer tågresan eller mat utan en tjänst att du gjort ett utlägg.

/Joachim

Mal_2024
MEDLEM

Tack båda! Då hade jag kanske gjort rätt från början.

Nu är ju kundfakturan betald som en klumpsumma med både kostnad för tjänst samt tågresan - så hur kan jag bryta ut tågresan och bokföra den mot ett 3xxx konto? Behöver jag göra det?

Hej

Att justera konteringen av inbetalningen är inte något du behöver göra om du inte själv. Det gör inget om även den ligger på försäljning av tjänst. 

Har du däremot bokfört kundens inbetalning mot t ex 5800 så bör du korrigera detta.

/Joachim