Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

olo___
MEDLEM

Bokföra uttag från kapitalförsäkring med förlust samt bokslut

Hej!

 

Är lite konfunderad och behöver hjälp. Jag har en kapitalförsäkring där jag från början hade 150 000 i anskaffningsvärde. Under året behövde jag ta ut lite pengar till bolaget (38 000kr) och det aktuella återstående värdet på min KF va då  101 519,58kr. Med andra ord så hade vid det datumet värdet minskat med 10 480,42 kr.    Efter diverse sökningar här på forumet så förstod jag det som att uttaget skulle bokföras sådan här vilket jag gjorde at the time:

 

D 1930        38 000

D 8220        10 480,42

K 1385         48 480,42

 

Däremot så blev jag förvirrad nu i efterhand, för på (Bokföringstips ) står följande vid delförsäljning av KF med förlust:

"Exempel: bokföra uttag från kapitalförsäkringar (depåkonto)
En redovisningsenhet har gjort ett uttag från en svensk kapitalförsäkring med 20 000 SEK. Innehavet är långfristigt och har klassificerats som en finansiell anläggningstillgång. I samband med uttaget skall eventuell realiserad vinst redovisas. Det marknadsmässiga värdet på kapitalförsäkringen före uttaget är 80 000 SEK. Redovisningsenheten har totalt betalt in premier motsvarande 100 000 SEK men har efter uttag ett redovisat anskaffningsvärde om 90 000 SEK (se exempel ovan). Förlusten om 10 000 SEK (80000-90000) redovisas som en nedskrivning i samband med bokslutet, en minskning motsvarande 20 000 SEK bokförs avseende kapitalförsäkringens värde. Efter denna transaktion är anskaffningsvärdet för kapitalförsäkringen 70 000 SEK."

Enligt det inlägget borde jag bara bokfört uttaget som:

D1930     38 000

K1385      38 000

och sedan gjort en nedskrivning på 10 480,42 i samband med bokslutet. 

 

1) Vilket av ovan två är rätt?  Jag antar att i bokföringstips exempel så bör man då göra en K1385 och D8270 på totala värdeminskningen vid sista dagen för räkenskapsåret eller?  Förhoppningen i längden är ju att det snarare ska bli en värdeökning till slut. Vid nedskrivning kan man väl återföra men om man bokför en förlust på 8220 så är det väl "låst" forever?

 

 

Vidare, nu är det dags för bokslutet. Jag ser då att min KF gått katastrofalt även efter uttaget och att värdet på slutet av räkenskapsåret nu är nere på 65 839,50 kr.          Dvs en ytterligare värdeminskning på 35 680,08 vilket är så pass mycket att det ska redovisas vid bokslutet.

 

2) jag förmodar att den värdeminskningen skrivs ned med en verifikation med K1385 / D8270 ?

 

3) i Deklaration/Årsredovisnings tillägget så ska man i årsredovisningen ha med noten "andra långfristiga fodringar".  Den noten verkar inte överhuvudtaget uppdateras automatiskt trots den löpande bokföringen. Och jag är totalt förvirrad över alla rubriknamn över vad som egentligen är vad. Vilken rubrik ska 38 000 (uttaget) sättas under?    Vart sätter man förlusten (dvs beloppet från konto 8220). Jag förmodar att beloppet som hamna på 8270 går under "årets nedskrivningar".     Och varför görs inte detta automatiskt i noten att den plockar upp från bokföringen, det är väl hela poängen med att man betalar för tjänsten? Att det ska automatiseras? 

Skärmavbild 2024-08-15 kl. 22.11.42.png

 
Skulle verkligen uppskatta lite klarhet. Har verkligen försökt söka i forumen och google men det blir jobbigt när det blir motstridiga svar. 
2 SVAR 2
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @olo___ 

 

Jag ser att du fått svar av min kollega i inlägget Kapitalförsäkring; bokföra uttag, värdeminskning samt årsredovisning not. 

 

Vi ber om ursäkt att det blev markerat som skräppost, och som min kollega nämner har vi gjort en justering så att det förhoppningsvis inte händer igen. 

 

Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.  

 

Önskar dig en fin vecka!

 

/Agnes 

olo___
MEDLEM

Hej Agnes!

 

Tack för återkopplingen! Det förklarar varför inläggen försvann, började bli riktigt frustrerad på tredje gången gilt 😉 Nu kan detta inlägget tas bort dock eftersom det blev svar i den andra tråden 🙂

 

//Oscar