Jag har tidigare alltid fått jättebra hjälp här från forumet dom gånger man behövt det vilket varit en av främsta anledningarna till att använda Visma eEkonomi! Men nu har jag försökt skriva följande inlägg två gånger, bara för att finna att det raderas helt utan anledning med varken någon motivering eller svar. Vad är det för kundservice? Vad är vitsen med forumet om inte för att hjälpa era kunder? Om det är på det viset så är det ju meningslöst att ha Visma och att man sitter här och sköter allt själv, då får jag anlita en revisor istället så tappar ni bara en kund i slutändan. Ger det en sista chans, här är inlägget i fråga: Är lite konfunderad och behöver hjälp. Jag har en kapitalförsäkring där jag från början hade 150 000 i anskaffningsvärde. Under året behövde jag ta ut lite pengar till bolaget (38 000kr) och det aktuella återstående värdet på min KF va då 101 519,58kr. Med andra ord så hade vid det datumet värdet minskat med 10 480,42 kr. Efter diverse sökningar här på forumet så förstod jag det som att uttaget skulle bokföras sådan här vilket jag gjorde at the time: D 1930 38 000 D 8220 10 480,42 K 1385 48 480,42 Däremot så blev jag förvirrad nu i efterhand, för enligt Bokföringstips hemsida står det att man istället borde bokfört: D1930 38 000 K1385 38 000 och sedan gjort en nedskrivning på 10 480,42 i samband med bokslutet istället. 1) Vilket av ovan två är rätt? Gör det någon teoretisk skillnad av att kunna återföra en nedskrivning längre fram t ex om/när kapitalfösäkringen förhoppningsvis ökar i värde? Vidare, nu är det dags för bokslutet. Jag ser då att min KF gått ner även efter uttaget och att värdet på slutet av räkenskapsåret nu är nere på 65 839,50 kr. Dvs en ytterligare värdeminskning på 35 680,08 vilket är så pass mycket att det ska redovisas vid bokslutet. 2) jag förmodar att den värdeminskningen skrivs ned med en verifikation med K1385 / D8270 på sista dagen av räkenskapsåret, stämmer det? Och sista frågorna berör Deklaration/Årsredovisnings tillägget. I årsredovisningen ska man ha med noten "andra långfristiga fodringar". Den noten verkar inte överhuvudtaget uppdateras automatiskt trots den löpande bokföringen. 3) Varför plockar den inte upp från relevanta konton och fyller i automatiskt? T ex från verifikationer som inkluderar 1385, 8220 och 8270. Under "beräkna skatt" --> "skattemässiga justeringar" sker det helt automatiskt t ex. 4) Det är nämligen ganska förvirrande med alla olika rubriknamn under noten: "tillkommande fodringar", "fusion", "reglerade fodringar", "bortskrivna fodringar", "omklassificeringar" etc. Vilken rubrik ska uttaget, förlusten och nedskrivningen respektive gå under på den noten? Det finns ingen hjälp/hints att tillgå för att förklara vad varje begrepp är på hemsidan. Skulle uppskatta det enormt om ni nu låter inlägget ligga kvar så jag förhoppningsvis kan få lite hjälp!
... Visa mer