2024-08-30
23:25
Tack! Då behöver jag inte ringa in gällande att noten inte automatiskt uppdaterar sig. Då kunde jag lösa allt manuellt 🙂
... Visa mer
2024-08-26
21:57
Tror vi pratar lite om olika saker nu. Jag syftar fortfarande på noten i årsredovisningen. Den löpande bokföringen stämmer och det är rätt på alla konton nu 🙂 Men noten uppdateras inte automatiskt som sagt (även om man laddar om ny bokföring). Bifogar en bild nedan. Värdeminskningen går ju in som "årets nedskrivningar". Men frågan gäller vart uttaget på 38 000kr sätts. Som -38 000 under "tillkommande fodringar"? Eller är det reglerade fodringar? Bortskrivna fodringar?
... Visa mer
2024-08-25
09:10
Hej igen! Det är själva uttaget (inte nedskrivningen) som jag funderar på vilken rubrik det ska in under. Det är inte intuitivt med språket under rubrikerna för en lekman: Ska man sätta det som en minuspost under "tillkommande fodringar" ? Eller ska det gå under reglerade eller bortskrivna fodringar?
... Visa mer
2024-08-20
22:25
Hej Agnes! Tack för återkopplingen! Det förklarar varför inläggen försvann, började bli riktigt frustrerad på tredje gången gilt 😉 Nu kan detta inlägget tas bort dock eftersom det blev svar i den andra tråden 🙂 //Oscar
... Visa mer
2024-08-20
22:22
Hej Joachim! Tack för svaret! Det förklarar saken, blev extremt frustrerad när man hade skrivit jättelångt också bara försvann det i tomma intet två gånger. Blev så förvånad för det har alltid tidigare gått smidigt med att fråga här i forumet. Får man fråga varför ni valt att arkivera många inlägg på sistone? Många ggr man sökt (och även vissa egna gamla) får man bara besked om att det är arkiverat utan möjlighet att läsa tråden. Gällande 4) så orkade jag inte rabbla alla rubriker. Själva nedskrivningen känns ju självklar att den sker i årets nedskrivning. Det är väl snarare själva uttaget som ska in i någon kategori så att anskaffningsvärdet minskar med motsvarande belopp. Ska försöka ringa in i veckan, allra skönast vore ju om det gick in automatiskt. Tack för hjälpen, och sorry för frustrationen!
... Visa mer
2024-08-19
20:45
Jag har tidigare alltid fått jättebra hjälp här från forumet dom gånger man behövt det vilket varit en av främsta anledningarna till att använda Visma eEkonomi! Men nu har jag försökt skriva följande inlägg två gånger, bara för att finna att det raderas helt utan anledning med varken någon motivering eller svar. Vad är det för kundservice? Vad är vitsen med forumet om inte för att hjälpa era kunder? Om det är på det viset så är det ju meningslöst att ha Visma och att man sitter här och sköter allt själv, då får jag anlita en revisor istället så tappar ni bara en kund i slutändan. Ger det en sista chans, här är inlägget i fråga: Är lite konfunderad och behöver hjälp. Jag har en kapitalförsäkring där jag från början hade 150 000 i anskaffningsvärde. Under året behövde jag ta ut lite pengar till bolaget (38 000kr) och det aktuella återstående värdet på min KF va då 101 519,58kr. Med andra ord så hade vid det datumet värdet minskat med 10 480,42 kr. Efter diverse sökningar här på forumet så förstod jag det som att uttaget skulle bokföras sådan här vilket jag gjorde at the time: D 1930 38 000 D 8220 10 480,42 K 1385 48 480,42 Däremot så blev jag förvirrad nu i efterhand, för enligt Bokföringstips hemsida står det att man istället borde bokfört: D1930 38 000 K1385 38 000 och sedan gjort en nedskrivning på 10 480,42 i samband med bokslutet istället. 1) Vilket av ovan två är rätt? Gör det någon teoretisk skillnad av att kunna återföra en nedskrivning längre fram t ex om/när kapitalfösäkringen förhoppningsvis ökar i värde? Vidare, nu är det dags för bokslutet. Jag ser då att min KF gått ner även efter uttaget och att värdet på slutet av räkenskapsåret nu är nere på 65 839,50 kr. Dvs en ytterligare värdeminskning på 35 680,08 vilket är så pass mycket att det ska redovisas vid bokslutet. 2) jag förmodar att den värdeminskningen skrivs ned med en verifikation med K1385 / D8270 på sista dagen av räkenskapsåret, stämmer det? Och sista frågorna berör Deklaration/Årsredovisnings tillägget. I årsredovisningen ska man ha med noten "andra långfristiga fodringar". Den noten verkar inte överhuvudtaget uppdateras automatiskt trots den löpande bokföringen. 3) Varför plockar den inte upp från relevanta konton och fyller i automatiskt? T ex från verifikationer som inkluderar 1385, 8220 och 8270. Under "beräkna skatt" --> "skattemässiga justeringar" sker det helt automatiskt t ex. 4) Det är nämligen ganska förvirrande med alla olika rubriknamn under noten: "tillkommande fodringar", "fusion", "reglerade fodringar", "bortskrivna fodringar", "omklassificeringar" etc. Vilken rubrik ska uttaget, förlusten och nedskrivningen respektive gå under på den noten? Det finns ingen hjälp/hints att tillgå för att förklara vad varje begrepp är på hemsidan. Skulle uppskatta det enormt om ni nu låter inlägget ligga kvar så jag förhoppningsvis kan få lite hjälp!
... Visa mer
2024-08-15
22:37
Hej! Är lite konfunderad och behöver hjälp. Jag har en kapitalförsäkring där jag från början hade 150 000 i anskaffningsvärde. Under året behövde jag ta ut lite pengar till bolaget (38 000kr) och det aktuella återstående värdet på min KF va då 101 519,58kr. Med andra ord så hade vid det datumet värdet minskat med 10 480,42 kr. Efter diverse sökningar här på forumet så förstod jag det som att uttaget skulle bokföras sådan här vilket jag gjorde at the time: D 1930 38 000 D 8220 10 480,42 K 1385 48 480,42 Däremot så blev jag förvirrad nu i efterhand, för på (Bokföringstips ) står följande vid delförsäljning av KF med förlust: "Exempel: bokföra uttag från kapitalförsäkringar (depåkonto) En redovisningsenhet har gjort ett uttag från en svensk kapitalförsäkring med 20 000 SEK. Innehavet är långfristigt och har klassificerats som en finansiell anläggningstillgång. I samband med uttaget skall eventuell realiserad vinst redovisas. Det marknadsmässiga värdet på kapitalförsäkringen före uttaget är 80 000 SEK. Redovisningsenheten har totalt betalt in premier motsvarande 100 000 SEK men har efter uttag ett redovisat anskaffningsvärde om 90 000 SEK (se exempel ovan). Förlusten om 10 000 SEK (80000-90000) redovisas som en nedskrivning i samband med bokslutet, en minskning motsvarande 20 000 SEK bokförs avseende kapitalförsäkringens värde. Efter denna transaktion är anskaffningsvärdet för kapitalförsäkringen 70 000 SEK." Enligt det inlägget borde jag bara bokfört uttaget som: D1930 38 000 K1385 38 000 och sedan gjort en nedskrivning på 10 480,42 i samband med bokslutet. 1) Vilket av ovan två är rätt? Jag antar att i bokföringstips exempel så bör man då göra en K1385 och D8270 på totala värdeminskningen vid sista dagen för räkenskapsåret eller? Förhoppningen i längden är ju att det snarare ska bli en värdeökning till slut. Vid nedskrivning kan man väl återföra men om man bokför en förlust på 8220 så är det väl "låst" forever? Vidare, nu är det dags för bokslutet. Jag ser då att min KF gått katastrofalt även efter uttaget och att värdet på slutet av räkenskapsåret nu är nere på 65 839,50 kr. Dvs en ytterligare värdeminskning på 35 680,08 vilket är så pass mycket att det ska redovisas vid bokslutet. 2) jag förmodar att den värdeminskningen skrivs ned med en verifikation med K1385 / D8270 ? 3) i Deklaration/Årsredovisnings tillägget så ska man i årsredovisningen ha med noten "andra långfristiga fodringar". Den noten verkar inte överhuvudtaget uppdateras automatiskt trots den löpande bokföringen. Och jag är totalt förvirrad över alla rubriknamn över vad som egentligen är vad. Vilken rubrik ska 38 000 (uttaget) sättas under? Vart sätter man förlusten (dvs beloppet från konto 8220). Jag förmodar att beloppet som hamna på 8270 går under "årets nedskrivningar". Och varför görs inte detta automatiskt i noten att den plockar upp från bokföringen, det är väl hela poängen med att man betalar för tjänsten? Att det ska automatiseras? Skulle verkligen uppskatta lite klarhet. Har verkligen försökt söka i forumen och google men det blir jobbigt när det blir motstridiga svar.
... Visa mer
2023-02-18
12:42
1Gilla
Jag hittade den sidan sen 🙂 Lite ologiskt att ni inte gör ett exempel med en faktura till kund istället för manuell verifikation. Nu hade jag tur att jag inte skickat fakturan än så jag kunde göra om och följa guiden till punkt och **bleep** 🙂
... Visa mer
2023-02-15
16:04
Hej! Skulle vilja få lite klarhet i hur jag bäst går till väga. Jag köpte för ett antal år sedan en travhäst som bokfördes då med: 2440 K 62500 2641 D 12500 1292 D 50000 Denna lades därefter upp som en inventarie och har gjort årliga avskrivningar där 1299 krediterats och 7839 debiterats. Redovisade värdet är nu 11667kr. Nu är hästen såld för 41046,38 exkl moms (+ 10261,95 moms). Fakturan kommer ju skickas så det blir 3051 K 41046,38 2611 K 10261,95 1510 D 51307,97 Men hur gör jag sen för att det ska bli rätt med resterande del av bokföringen? I programmet kan man ju under inventarie välja "sälj tillgång". Då kan man fylla i vad den sålts för, då hamnar det beloppet under Debet på en rad där man ska fylla i konto. Vad ska man egentligen fylla i där för konto?
... Visa mer
2019-08-13
13:06
Amanda! Tack för svar! Men jag trodde att detta inte gällde när FedEx nu skickat tullfaktura INKL importmoms (eftersom den var riktad till mig som privat person). För nu har jag ju betalat in moms för produkten?! Ska man ändå fortfarande boka in momsen ändå enligt ditt exempel?
... Visa mer
2019-08-11
20:37
Nu när semestertiderna snart är slut så hoppas jag någon vänlig själ kan hjälpa mig med denna fråga!!!
... Visa mer
2019-07-17
12:20
1Gilla
Klantat till mig lite men förhoppningsvis kan ni rätta till det någorlunda. Har ett litet aktiebolag bland annat för hockeydömning. Beställde ett par custommade skridskor från Kanada. Har så få utgifter så betalade med mitt privata kort och bokförde första köpet som: 4005 (konto varuköp utanför EU, ingen moms): D4440 2893: K4440 (med facit i hand kunde jag satt detta som förbrukningsinventarie, ska inte sälja vidare) Nu fick jag dock importmomsfakturan från FedEx. Det jag klantat mig med är att köpet inte blivit registrerat via mitt bolag (tror faktiskt det är dom som klanta sig egentligen men skitsamma). På den är det: Importmoms: 1082kr Admin: 116kr (exkl moms) Moms på admin: 29kr Totalt: 1227 kr Egentligen borde jag inte betalat någon moms utan redovisat omvänd beskattning. Jag hade läst på hur jag skulle göra men nu blev ju allt knas när denna fakturan kom privat och jag var tvungen att betala in den faktiska momsen. För att göra det bästa av situationen, innebär det att jag kan lägga upp en leverantörsfaktura med: 2440: K1227kr 2641: D1111kr (1082kr importmoms + 29kr moms på admin) 4005: D116 (pålagd adminkostnad på samma konto som varuinköpet hamnade på) Eller borde jag delat upp importmoms oc h använt 4545/4549 trots att jag rent fysiskt nu betalat för själva momsen? Eller rättare sagt, hur hade ni bokfört tullfakturan med givna förutsättningar?
... Visa mer
2018-11-23
13:15
2 Gillar
Hej såg svaren sent här! Jag körde på 4500, får väl flytta och döpa om nytt konto vid behov om jag någonsin behöver använda konto 4500 för något annat. Har inte så mycket verifikationer i övrigt. Intressant gällande vinstpengarna och moms. Försökte maila ST om just den frågan men har inte fått något svar. Haha och det sista är helt sant.. travhäst är extremt sällan någon vinstaffär... 😉
... Visa mer
2018-11-18
18:03
Tack för svaret! 2) Yes jag får bara netto... så om det är pengar över tar jag det på 3041 och om det är pengar jag måste betala på något lämpligt kontoklass 4, t ex 4500 "övriga momspliktiga inköp". Förstod jag det rätt? 3) Yes har mailat ST för att höra!
... Visa mer
2018-11-18
10:01
1Gilla
Har sedan tidigare ett litet aktiebolag där jag sköter bokföringen själv. I somras utökades verksamheten med även travhäst i tävlingssammanhang där jag är delägare med 12,5%. Har försökt läsa på efter bästa förmåga men skulle behöva ha lite hjälp: "Köp av tävlingshäst
Om du köper in en färdig tävlingshäst, dvs en häst som gjort sin första tävlingsstart, beräknas anskaffningsutgiften till det pris du betalat för hästen plus utgifter i samband med köpet. Du ska inte lägga några förbättringsutgifter till avskrivningsunderlaget (anskaffningsutgiften), eftersom hästen har debuterat och därmed anses färdigutbildad. Alla träningskostnader utgör istället löpande kostnader som du drar av direkt."
1) Eftersom ovan stämde in på mig så har jag följt ovan. Bokfört köpet under konto 1292 och hästen klassas som inventarium med planerad avskrivning på fem år. All good so far? 2) Svenskt Trav hanterar fakturering för löpande kostnader så som träningskostnader, veterinärkostnader etc och även utbetalning av prispengar. Vilket/vilka konton ska man använda för kostnaderna som betalas in samt eventuella prispengar som betalas ut? 3) Som det är nu går allt via huvudägaren som får fakturor och utbetalning från Svenskt Trav, medan han sedan egna fakturor/utbetalningar från sitt egna bolag vidare till mig på 12,5% av totalen. Svenskt Trav betalar inte ut moms på prispengar (betalas in direkt om jag förstått det rätt) trots att den är momspliktig, har sett andra trådar här på nätet om det. Men måste jag i sista ledet göra något särskilt för att det ska bli rätt redovisat eller ligger det ansvaret på huvudägaren som får fakturan från dom. Mitt bolag får liksom bara faktura/utbetalning från den andra ägaren och inte Svenskt Trav själv. Hoppas det gick att begripa allt. Mvh
... Visa mer