Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

John007
UTFORSKARE

Bokföringsförslaget Återbetalning från SKV till skattekontot

Jag kanske överanalyserar, men formuleringen för bokföringsförslaget "Återbetalning från SKV till skattekontot" förvirrar mig... Återbetalningarna sker ju inte till skattekontot, utan till vårt bankkonto. Är det en slarvig formulering eller är det jag som tolkar/tänker fel?

12 SVAR 12
Thomas51
CHAMPION

Återbetalningen görs till ditt skattekonto. Finns det inga tidigare skulder eller beslutade skatter som snart ska betalas sker en överföring av hela beloppet till ditt bankkonto. 

 

Tack Thomas, jag förstår processen, men vid vilken transaktion bör då bokföringsförslaget användas? Vid överföringen från skattekontot till bankkontot, antar jag? I så fall kvarstår min fråga... 🤔

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @John007!
Jag håller med dig om att Återbetalning från SKV till skattekontot är en lite svårtolkad titel på bokföringsförslaget. Vi får se över texten i programmet. En mer rättvisande titel på bokföringsförslaget vore nog: Utbetalning från skattekontot till företagskontot. Tycker du det blir tydligare?

 

Hursomhelst är det rätt bokföringsförslag att använda när du ska matcha en utbetalning som gjorts till ditt företagskonto från ditt skattekonto hos Skatteverket.


Hoppas svaret hjälper dig vidare, annars får du återkomma.


/Anna-Carin

Många tack Anna-Carin! Ja, ditt förslag låter kanon 👍🏽

Hej Anna-Carin,

 

Jag kanske är för snabbt på detta, men såg just att texten ännu inte ändrats... Har du någon aning om när ändringen kommer ske?

Hej @John007 !

Anna-Carin jobbade för fullt med att hjälpa till här i forumet fram tills dess att hon gick på semester. Därför hann hon inte med att göra ändringen innan det var dags för henne med en välförtjänt ledighet. Jag ber henne lägga en kommentar här när hon har uppdaterat texten 🙂 

Hej,

 

Ni har markerat detta som löst, men jag kan inte se att texten har ändrats..?

 

/ John

Hej! 

Jag har tagit bort inlägget som löst men vill flika in och berätta att det är på gång, inte riktigt på plats än dock. Du kommer få en återkoppling i tråden så fort texten är uppdaterad. 🙂 

/My 

Nu har det gått mer än ett halvår... Går det bra? 😉

Hej! 

Vill flika in och informera om att det är på gång nu och den bör vara på plats väldigt snart. Lägger in en återkoppling i tråden nästa vecka men ville ändå flika in och ge dig en liten status innan helgen. 

/My

Hej! 

Nu är ändringen av bokföringsförslaget gjord i Visma eEkonomi, det är ändrat till Utbetalning från skattekontot till företagskontot. 

Ha en fin dag! 
/My 

Snyggt 🙂 Många tack My!