Hej Sven-Olof, Vi har en liknande överenskommelse med en amerikansk kund, varför din fråga intresserade mig 🙂 Vi ställer alltid ut faktura i samband med att betalningarna landar hos oss. Jag tror inte du behöver kontakta något revisionsföretag, men möjligen en jurist om du vill hitta ett sätt att komma runt faktureringsskyldigheten 🙂 SKV hänvisar ju till 11 kap. i ML och i första paragrafen framgår tydligt vad som gäller: 1 § Varje beskattningsbar person ska säkerställa att faktura utfärdas [...] för omsättning av varor eller tjänster som görs till en annan beskattningsbar person [...] Du kan ju dock gräva vidare i andra paragrafen: 2 § Skyldighet att utfärda faktura föreligger inte för omsättningar som avses i 3 kap. 2, 4, 8, 9, 10, 11 eller 11 a §, 19 § första stycket 1, 20 §, 23 § 2, 3 eller 5 eller 23 a §. 3 kap. 8 § avser "Undantag för utbildning" och skulle MÖJLIGEN vara ett sätt för er att undvika att ställa ut fakturor. Alternativt KANSKE ni kan hänvisa till reglerna om "självfakturering", vilket i korthet betyder att din kund ställer ut fakturorna själv (vilket skulle förklara avsaknaden av fakturor hos er). Mitt förslag skulle dock vara att ställa ut fakturor för att inte riskera anmärkningar. Ni måste ju i vilket fall ha ett underlag / verifikation för varje transaktion. Att ställa ut fakturor i efterhand är vanligt - av olika anledningar - så det är nog betydligt mer riskfritt än att inte ställa ut dem alls... Däremot upptäckte jag nu att fakturorna också måste SKICKAS (eller ställas till kundens förfogande), vilket vi ju inte gör. Hmmmm.... kanske dags att kontakta SKV då, om inte du eller Sofia har mer info om det? Ha en skön kväll, John
... Visa mer