2023-02-15
11:51
Under rapporten för bland andra Huvudboken kan man välja "Alla projekt" - det hade varit kanon om man också kunde välja "Inga projekt" så att man i slutet av året enkelt kan dubbelkolla om man glömt lägga in projekt.
... Visa mer
2022-11-24
11:39
1Gilla
SKV kopierar bara texten från mervärdesskattedirektivet: "Bonus, rabatter eller andra nedsättningar av priset som ges vid tillhandahållandet av varan eller tjänsten ska minska beskattningsunderlaget (7 kap. 6 § första stycket 2 ML och artiklarna 79 första stycket och 87 b i mervärdesskattedirektivet)." De svarar alltså inte på frågan vad som gäller när rabatten ges redan i offertstadiet (alltså INNAN tillhandahållandet), så min tolkning är att ovan gäller och besk.underlag och moms alltså ska minskas, precis som AnnicaL skriver.
... Visa mer
2022-11-18
10:19
1Gilla
Tack Josefine! Ja, jag får kolla med SKV för jag tolkar det tvärtom; texten beskriver fall då momsen ska sättas ner, och inget av exemplen kan ju appliceras på om rabatten ges i offertstadiet. Ska försöka komma ihåg att uppdatera här när de svarat.
... Visa mer
2022-11-17
13:02
Beror inte detta på huruvida rabatten var överenskommen i förväg? Jag sitter med samma frågeställning och tar gärna emot input; offert från leverantör som visar momsbelopp baserat på priset innan rabatt och jag tror väl att det är korrekt? Till skillnad från om rabatten dras av i efterhand, då även momsbeloppet ska minskas. Någon som vet?
... Visa mer
2022-06-07
18:22
1Gilla
Tack för ditt svar Josefine! Jag tror att även SKV skulle se att det är en rimlig lösning 👍🏽
... Visa mer
2022-06-04
23:22
Lämnade rabatter får reducera den utgående momsen i enlighet med den momssats som gäller för de produkter vars priser har reducerats, men vad gäller när man har olika momssatser på fakturan och rabatten ges som en 'generell' reducering?
... Visa mer
2022-02-13
17:59
När man skapar rapporten Försäljningsstatistik utelämnas all försäljning som periodiserats. Rapporten stämmer alltså inte överens med resultaträkningen och jag antar att det beror på att kundinformationen inte 'följer med' i verifikaten för periodiseringarna så rapporten förstår inte vilken kund periodiseringen hör till... En bugg eller ska det vara så?
... Visa mer
2021-04-30
11:22
Hej My, Tack för att du kollade på det! Jag var i kontakt med supporten igår om detta, men får väl försöka igen efter helgen. Den person jag pratade med verkade inte förstå problemet trots att han tittade på det direkt i programmet - han sa bara att jag skulle förlänga förfallotiden. Kan jag få kontakt direkt med dig på något sätt?
... Visa mer
2021-04-29
17:08
Jag har ställt ut kundfakturor 10 mars med förfallodatum 25 mars för kvartalsvis förskottshyra (och moms) och vill alltså periodisera dessa över april-maj-juni. Jag får ett felmeddelande som säger att det inte går att periodisera då förfallodatum är tidigare än datum för sista periodiseringen. Det är väl i och för sig logiskt och jag kan ju runda problemet genom att i efterhand förlänga förfallotiden, men så ska man väl inte behöva hålla på? Kanske att periodiseringen borde ha gjorts i samband med skapandet av fakturan, men jag vet inte om det gör någon skillnad... Går det egentligen emot god sed att periodisera på det viset, eller är det en begränsning i systemet? Någon som har en bra förklaring och kanske lösning? (eEkonomi Pro)
... Visa mer
2021-04-09
14:50
Hej! När jag klickade på tråden som jag skapade i somras om att kunna periodisera övriga uttag, såg jag denna text: "Meddelandet du försöker få åtkomst till är borttaget permanent." Betyder det att ni släppt det helt och vi kommer även fortsättningsvis inte kunna periodisera övriga uttag, eller ligger förslaget i nån annan tråd? / John
... Visa mer
2021-01-18
16:08
2 Gillar
Snyggt 🙂 Många tack My!
... Visa mer
2021-01-08
20:11
Nu har det gått mer än ett halvår... Går det bra? 😉
... Visa mer
2020-09-29
15:02
Hej, Ni har markerat detta som löst, men jag kan inte se att texten har ändrats..? / John
... Visa mer
2020-07-16
10:38
1Gilla
Jag la nu in detta under "Idéer"; https://forum.vismaspcs.se/t5/Ideer-i-Visma-eEkonomi/Periodisering-av-ovrigt-uttag/idi-p/178474 ...men vet inte om det är tillräckligt tydligt beskrivet..?
... Visa mer
2020-07-16
10:23
1Gilla
Alright, supporten är informerad och de verkade hålla med om att det är en bugg. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2020-07-15
12:08
Tack AnnicaL, då vet jag att det inte bara är hos mig det knasar. Brukar Visma-personalen se våra diskussioner (samma med vår andra diskussion om periodisering), eller behöver jag göra något för att lyfta problemen till dem? Tack igen för din hjälp.
... Visa mer
2020-07-14
21:27
Hej Annica, Jag vill periodisera kostnader som matchas som "övrigt uttag" - inte betalning av leverantörsfakturor. Det fungerar när man matchar mot manuella verifikationer, importerade verifikationer och uppenbarligen då även vid betalning av leverantörsfakturor... Men jag lyckas inte när jag vill matcha mot mina sparade bokföringsförslag under övrigt uttag 😕
... Visa mer
2020-07-14
12:29
Hej Anna-Carin, Jag kanske är för snabbt på detta, men såg just att texten ännu inte ändrats... Har du någon aning om när ändringen kommer ske?
... Visa mer
2020-07-14
12:24
Stämmer det att man endast kan periodisera kostnader vid manuella verifikationer i Visma eEkonomi? Går det att periodisera övriga uttag i någon annan version eller med hjälp av något tillägg?
... Visa mer
2020-07-14
12:12
Halloj, När jag matchar händelser på transaktionskontot mot skattekontot lämnas referensfältet tomt (se screenshot). Samma sak om jag istället registrerar händelsen på skattekontot och matchar mot transaktionskontot (men då är det istället i vyn över bankhändelser som referensen saknas). Ska det vara så? Det fungerar om jag skapar manuella verifikationer, men det ska väl inte behövas? Gör jag något fel? Tack för input!
... Visa mer
2020-05-20
16:22
2 Gillar
Många tack Anna-Carin! Ja, ditt förslag låter kanon 👍🏽
... Visa mer
2020-05-19
14:56
Tack Thomas, jag förstår processen, men vid vilken transaktion bör då bokföringsförslaget användas? Vid överföringen från skattekontot till bankkontot, antar jag? I så fall kvarstår min fråga... 🤔
... Visa mer
2020-05-19
14:12
Jag kanske överanalyserar, men formuleringen för bokföringsförslaget "Återbetalning från SKV till skattekontot" förvirrar mig... Återbetalningarna sker ju inte till skattekontot, utan till vårt bankkonto. Är det en slarvig formulering eller är det jag som tolkar/tänker fel?
... Visa mer
2020-05-09
02:45
Hej Angelica, Jag skulle boka momsåterbetalningen mot ett 39-konto (t.ex. D1930/K3999). Var bara noga med att inbetalningen hamnar i ruta 42 på momsredovisningen. / JL
... Visa mer
2020-02-26
07:09
Huvudbry som jag hoppas kunna få hjälp med... Vi har haft kostnader i Nederländerna och har ansökt (genom SKVs e-tjänst) om att få den utländska momsen återbetalad, men jag lyckas inte reda ut hur jag bäst ska bokföra processen. - Kostnaderna är bokade inklusive den holländska momsen på K1930/D5800 (ingen fiktiv/omvänd moms). - När ansökan skickas borde vi kanske debitera ett tillgångskonto (t.ex. "1689 - Fordran utländsk moms") och kreditera kostnadskontot (D1689/K5800). - När återbetalningen sedan sker, kan vi ju enkelt boka bort fordran genom D1930/K1689. Skulle det återbetalade beloppet skilja sig från vad vi bokat upp på 1689 kan vi väl bara justera det tillbaka mot 5800? Jag är dock tveksam till ovanstående och skulle gärna höra om jag är ute och cyklar. Det finns ju också ett kostnadskonto som heter "6998 - Utländsk moms", vilket känns relevant i sammanhanget 🙂 Dock riskerar vi väl att inte visa rätt resekostnader om vi skulle använda det istället för 5800? Om möjligt vill jag undvika att boka om inför årsslut om återbetalning inte sker under samma år ansökan görs, men jag vet inte om det är möjligt? Tacksam för alla förslag!
... Visa mer
2019-11-14
03:12
1Gilla
...som byrå ska du alltså egentligen också kräva att dina kunder SKICKAR fakturorna - även till kunder som inte vill ha dem. Den du 😉
... Visa mer
2019-11-09
16:10
Så, nu TROR jag att det blir rätt... Dina konteringar bör fungera, men endast med ett par tillägg: 1) En ny artikel måste skapas, baserad på standardkontona för 0% moms, som döps till t.ex. "Service with reverse charge" för att få med texten "reverse charge" på fakturan (vilket ju är ett krav) 2) Jag klickar ur rutan "Omvänd skattskyldighet" under kunden och lägger kundens VAT-nummer i fältet för Kundnr för att få med kundens VAT-nummer på fakturan (vilket ju också är ett krav) Jag tror att detta blir rätt, men hojtar till igen om jag stöter på problem. Jag tycker också ni ska se över hur systemet hanterar moms. Omvänd moms är ju huvudregeln inom EU, så man borde inte behöva krångla med work-arounds för att få det rätt 😕 Säg till om ni behöver input - jag kan självklart inte programmera er mjukvara, men kan absolut förklara logiken för era programmerare 🙂 / John
... Visa mer
2019-11-08
21:05
Nu ser jag under artiklarna att fältet "Momsfri EU" är kopplat till momsruta 39. Då ska jag ta en titt på detta igen, men ni borde byta namn på det fältet till "Enligt huvudregeln EU" - att kalla det momsfritt är ju helt fel! Vissa tjänster/varor säljs ju momsfritt till EU, men då ska de inte in på ruta 39. Jag återkopplar snart för jag tror fortfarande att klickrutan för omvänd skattskyldighet under kunden ställer till alltihop. Jag ser inte syftet med den rutan, då omvänd skattskyldighet inte styrs av vem kunden är, utan endast av vilken tjänst/vara som säljs. Förklara gärna eftersom vi regelbundet ställer ut fakturor med omvänd skattskyldighet (och svensk moms). Borde vi då klicka i eller ur?? Tack, John
... Visa mer
2019-11-08
17:58
Tack för svar My. Jag vill alltså ställa ut en faktura med omvänd moms och svensk moms. Går det?
... Visa mer
2019-11-02
17:01
Glöm vad jag skrev om att ha löst det genom en work-around... Det fungerade inte. Jag har alltså inte hittat någon lösning på att fakturera med svensk moms och omvänd moms på samma faktura, så jag skulle bli kanonglad om någon vet om det går. Jag är också nyfiken på Vismas feedback om hur momsen hanteras i systemet då den verkar utgå från kunden snarare än tjänsten, vilket ju ställer till en hel del för oss som fakturerar med samtliga olika momssatser 😞 På samma ämne upptäckte jag just att rutan Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU måste klickas när man fakturerar en privatperson i USA, vilket ju är fel. Om jag registrerar kunden som privatperson borde ju den rutan inte behöva klickas, då privatpersoner alltid ska faktureras med moms... Sorry för alla frågor och kommentarer, men det känns som det finns mycket att önska innan systemet hanterar moms på rätt sätt... Ser fram emot återkoppling! 🙂 / John
... Visa mer
2019-11-01
10:45
Efter utdragen kontakt med SKV har jag nu äntligen fått besked: I mervärdesskattelagen finns bestämmelser om i vilka fall en faktura ska utfärdas. Begreppet "utfärda" innebär att en faktura har upprättats och i nära anslutning till upprättandet även skickats till köparen. Om man inte gör det strider man alltså mot kraven i mervärdesskattelagen. Man måste alltså även SKICKA utfärdade fakturor till kund - även om kunden begärt att inte få dem. Känns som ett ogenomtänkt eller förlegat krav... / John
... Visa mer
2019-10-22
20:16
Hej Sofia, Tack för ditt svar! Tyvärr hjälper det mig inte så mycket, men det kanske beror på att jag inte lyckas förklara mig så bra... Jag försöker förtydliga (och tog ditt råd att använda standardartiklarna snarare än att skapa nya): Jag vill alltså kunna skapa en faktura med två olika tjänster enligt nedan detaljer. Brittisk kund: A) Persontransport SEK 100 kr + 6% moms [ruta 05] B) Administration SEK 100 med omvänd moms [ruta 39] Om jag tolkar ditt svar rätt, så kan detta alltså inte göras, eller missförstår jag? ”Om kunden ska faktureras med svensk moms får ni strunta i att skriva in momsregistreringsnumret inne på Försäljning - Kunder. Då kommer det bli vanlig svensk moms på fakturan. Skriver du i momsregistreringsnumret dras momsen av automatiskt.” Det skulle ju vara kanon om ni kunde åtgärda detta, då vi ju inte kan vara de enda som fakturerar med olika momssatser och omvänd moms på samma faktura. Eller kan det vara så att det går att lösa genom att jag skapar nya artiklar (det var det jag började testa tidigare...)? Lite lustigt att jag av en slump faktiskt lyckades lösa det genom en krånglig work-around som nog egentligen inte ska gå... 1) VAT-nummer ifyllt och rutan ”omvänd skattskyldighet” klickad under kunden 2) Skapa faktura med rutan ”momsfri” klickad för tjänst B (admin) men inte för A (transport) 3) Spara fakturan som utkast (fakturan visar nu omvänd moms för tjänst B, vilket ju är riktigt, men 0% moms för tjänst A vilket ju är fel) 4) Ta bort VAT-numret under kunden 5) Plocka upp fakturan igen och den visar nu rätt info när du ställer ut den Nu har jag inte kommit så långt ännu, men jag misstänker att jag kommer stöta på liknande problem med våra kunder utanför EU... De behöver ofta också faktureras med olika momssatser (dock inte omvänd moms), men jag inväntar dina svar innan jag gräver vidare. Värt att notera är ju att ni verkar ha lagt upp systemet lite bakvänt... Huvudreglerna säger ju (i princip) att ALLA företag inom EU ska faktureras med omvänd moms, så det borde inte ens finnas en tick-ruta för det. Tick-ruta borde istället finnas för artiklar/tjänster som utgör undantag (t.ex. persontransporter) som ska faktureras med svensk moms även till kunder inom EU.
... Visa mer
2019-10-14
11:26
1Gilla
Ja, jag hoppas att någon från Visma ser den här tråden och kan hjälpa. Har dock en känsla av att systemet är upplagt lite bakvänt... Huvudreglerna säger ju (i princip) att ALLA företag inom EU ska faktureras med omvänd moms, så det borde inte ens finnas en tick-ruta för det. Tick-ruta borde istället finnas för artiklar/tjänster som utgör undantag (t.ex. persontransporter och hotellboende). Men tack för hjälpen i alla fall! 🙂 Antar att du får en notis om någon från Visma reder ut detta.
... Visa mer
2019-10-14
08:49
Ja precis; rutan är på kunden och jag har testat både i- och urbockat och får då två olika felmeddelanden enligt ovan - det blir alltså av nån anledning fel hur jag än gör och jag vet inte om det är jag som lägger in något fel under artikelkonteringen eller om systemet inte klarar omvänd moms och svensk moms på samma faktura 😞
... Visa mer
2019-10-14
07:25
Rutan för omvänd skattskyldighet finns dock längst ner till vänster i kundmenyn så jag tror att Visma menar att kunden ska faktureras med omvänd moms, men är inte säker. Är lite orolig att de missat att även kunder i andra EU-länder ibland måste faktureras med svensk moms... Men så illa kan det väl inte vara?
... Visa mer
2019-10-14
07:22
Japp, precis så vill jag göra. Problemet är att den artikeln inte plockas upp när jag ställer ut fakturan och jag förstår inte varför. Misstänker att det har att göra med att kunden är i annat EU-land, för om jag testar att ändra kundens land till Sverige så fungerar det.
... Visa mer
2019-10-13
18:31
1Gilla
Nu har jag utan resultat testat så många olika varianter att jag börjar tro att systemet inte kan hantera det jag behöver... Kanske att någon kan hjälpa? Vi säljer en mängd olika tjänster till företag inom (och utom) EU och vissa av dessa tjänster räknas som undantag till huvudreglerna (t.ex. persontransporter) och ska alltså faktureras med svensk moms. Jag har skapat en artikelkontering med följande försäljningskonton: Momspliktig: Försäljning av tjänst omsatt i Sverige, 6% moms (momskod 05) Momspliktig EU: samma som ovan Export utanför EU: momskod 40 Övriga är markerade med "inget konto" Under respektive kund finns ju en ruta att klicka i för "omvänd skattskyldighet", vilket ju är förvirrande när kunden är baserad i ett annat EU-land, men ska ändå faktureras med svensk moms... Hursomhelst så har jag nu testat båda alternativen och om jag klickar i den rutan, får jag följande felmeddelande: Det finns inget försäljningskonto för omvänd skattskyldighet på artikelkonteringen som tillhör denna artikeln. Om jag klickar ur rutan får jag ett liknande meddelande: Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln. Om någon vet vad jag försöker åstadkomma så berätta gärna hur man gör (eller låt mig veta om det inte går). Jag förklarar självklart mer om jag varit otydlig. Många tack! / John
... Visa mer
2019-10-09
20:35
1Gilla
Halloj, Ringde SKV idag (har inte hunnit gräva djupare), men kommer dra ett mail till dem för att få ett säkert svar. På telefon blev svaret efter mycket research att vi mycket riktigt måste skicka fakturorna till kunden. Jag sa då att vi ju kan skicka dem till en påhittad adress och han tyckte det var en lysande idé. Alltså, ett rätt puckat krav och även om jag betvivlar att man skulle få anmärkning på det så är jag ändå nyfiken på vad som gäller.... Uppdaterar den här tråden när jag fått svar. I övrigt är jag inte så haj på Vismas faktureringsfunktioner tyvärr, men alla våra fakturor kommer ut på engelska. Det är väl en inställning antar jag, men för oss är det fine då nästan alla våra kunder är utländska. Vi säljer oftast i SEK och ställer därmed ut fakturorna i SEK, men när vi sålt i USD ställer vi ut fakturorna i USD - du kan ju fylla i både dollar-beloppet och det bokförda kronor-beloppet när du matchar inbetalningen. Hojta till om du inte får ordning på det! / John
... Visa mer
2019-10-03
21:07
Hej Sven-Olof, Vi har en liknande överenskommelse med en amerikansk kund, varför din fråga intresserade mig 🙂 Vi ställer alltid ut faktura i samband med att betalningarna landar hos oss. Jag tror inte du behöver kontakta något revisionsföretag, men möjligen en jurist om du vill hitta ett sätt att komma runt faktureringsskyldigheten 🙂 SKV hänvisar ju till 11 kap. i ML och i första paragrafen framgår tydligt vad som gäller: 1 § Varje beskattningsbar person ska säkerställa att faktura utfärdas [...] för omsättning av varor eller tjänster som görs till en annan beskattningsbar person [...] Du kan ju dock gräva vidare i andra paragrafen: 2 § Skyldighet att utfärda faktura föreligger inte för omsättningar som avses i 3 kap. 2, 4, 8, 9, 10, 11 eller 11 a §, 19 § första stycket 1, 20 §, 23 § 2, 3 eller 5 eller 23 a §. 3 kap. 8 § avser "Undantag för utbildning" och skulle MÖJLIGEN vara ett sätt för er att undvika att ställa ut fakturor. Alternativt KANSKE ni kan hänvisa till reglerna om "självfakturering", vilket i korthet betyder att din kund ställer ut fakturorna själv (vilket skulle förklara avsaknaden av fakturor hos er). Mitt förslag skulle dock vara att ställa ut fakturor för att inte riskera anmärkningar. Ni måste ju i vilket fall ha ett underlag / verifikation för varje transaktion. Att ställa ut fakturor i efterhand är vanligt - av olika anledningar - så det är nog betydligt mer riskfritt än att inte ställa ut dem alls... Däremot upptäckte jag nu att fakturorna också måste SKICKAS (eller ställas till kundens förfogande), vilket vi ju inte gör. Hmmmm.... kanske dags att kontakta SKV då, om inte du eller Sofia har mer info om det? Ha en skön kväll, John
... Visa mer
2019-09-20
07:32
Hej Sven-Olof, Hoppas att Sofia kan svara på detta, då jag också är nyfiken 🙂 Såvitt jag vet behöver inget anmälas till SKV och inget måste skrivas på fakturorna, men jag kan ha fel... TIN-nummer fungerar utmärkt. USA har inte moms i samma bemärkelse som oss, så de har inga VAT-nummer. / John
... Visa mer
2019-09-07
09:46
1Gilla
Hej, Kan ge mina två cents, men jag vet inte om det kanske finns "moms-proffs" här? 🙂 Korta svar: 1) Ja, det stämmer att du inte ska lägga på någon moms (MEN se nedan) 2) Ja, du måste fylla i momsdeklaration varje månad, kvartal eller år beroende på vad du valde när du gjorde företagsregistreringen hos SKV. Det har inget att göra med just denna försäljning, utan det måste alla göra ändå. Om du tänker på periodisk sammanställning, så ska den bara lämnas om du sålt med omvänd moms, vilket det inte låter som du gör. MEN; du måste definiera var kunden har sitt säte och om de är registrerade som företag, även om du faktiskt inte skickar dem några fakturor. Avgörande är varifrån du får betalningarna; från ett amerikanskt företag, ett svenskt företag, eller rent av ett amerikanskt företag med svenskt VAT-nummer? A) Företaget har säte i USA, inget svenskt VAT-nummer och kan uppge ett amerikanskt företags-registreringsnummer = Ingen moms (för de tjänster du uppger - det finns andra undantag) B) Företaget har säte i Sverige = 25% utgående moms A) Företaget har säte i USA, men uppger ett svenskt VAT-nummer och/eller saknar amerikanskt företags-registreringsnummer = 25% utgående moms Valutan spelar ingen roll. Tar gärna emot kommentarer på detta om någon skulle vara av annan åsikt 🙂 / John
... Visa mer
2019-06-16
07:04
Ah, se där ja! Tack för det. Misstänker då att Periodisk sammanställning inte tillför några kostnader, eftersom jag inte ser den tjänsten under Appar och tillval... Tack igen
... Visa mer
2019-06-16
05:55
1Gilla
Hej,
Vi använder oss av Visma eEkonomi Smart men har inte förrän nyligen testat tjänsten Lönebesked. Av flera anledningar tycker vi dock inte att det passar oss, så vi kommer återgå till det mer old-school Excel 🙂 Hursomhelst; vi noterade inte förrän fakturan kom, att tjänsten kommer med en kostnad (även om den är liten), så min första fråga är var det framgår att funktionen kostar utöver vad vi redan betalar för eEkonomi Smart? Kan jag se någonstans att vi har tjänsten? Jag har inget minne av att det kom upp nån info om kostnad ens när vi använde tjänsten första gången...
Min andra fråga gäller tjänsten Periodisk sammanställning. Vi tänkte testa även den funktionen, men är nu inte säkra på om den också kommer med en kostnad? Finns det någonstans en översikt över samtliga tilläggstjänster som kostar?
Vill även påpeka att ni på sidan för periodisk sammanställning skriver att ”Försäljning till kunder i andra EU-länder är momsfri...” – ni borde tydliggöra att det finns många undantag till det (vi måste fakturera nästan samtliga våra tjänster
med
moms).
Många tack för en i övrigt utmärkt mjukvara och snabba svar i forumet!
/ John
... Visa mer
2019-04-25
18:38
Många tack Lena! 🙂
... Visa mer
2019-04-25
07:26
Många tack för utförligt svar Lena! Jag ska se vilka tilläggmoduler (och Excel 🙂 jag behöver för att få ordning på detta... Men då betyder det alltså att beloppet i "3.25 Skatt på årets resultat" (och därmed också 4.3a) inte bokförs, utan jag bokför endast det framräknade beloppet och bokför det på D8910/K2512 (och för in beloppet i ruta 2.49 Skatteskulder)?
... Visa mer
2019-04-24
15:32
1Gilla
Jag fyller i INK2 och har fastnat i en tankevurpa... Kanske att nån kan hjälpa? Vi har inte gjort några skatteinbetalningar under året, utan har nu räknat fram årets (kvar)skatt och bokfört den på D8910/K2512. Är detta rätt, trots att jag redan nu vet att den slutliga skatten kommer bli avsevärt lägre än det belopp som bokförts som skatteskuld på 2512, eftersom vi gör skattemässiga justeringar? Den skatt som jag kan räkna fram från underlaget för inkomstskatt (ruta 1.1) bokförs alltså inte? I bokslutet kommer vi ju då visa en skatteskuld som är större än den "verkliga" skulden. Om det trots allt är riktigt, hur bokar jag då bort den skatteskulden/diffen när slutskattebeskedet väl kommer, alternativt när inbetalningen görs?
... Visa mer
2019-04-06
06:25
1Gilla
Hej Sofia, Nope, ingen av de trådarna förklarar att omföringen 2098 D / 2091 K ska göras först år 3, trots att stämman beslutar om det år 2... Men jag fick hjälp här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nar-ska-omforing-goras-av-foregaende-ars-resultat så nu är allt löst 🙂
... Visa mer
2019-03-17
09:54
Jag har har en liknande fråga... Kanske att någon kan hjälpa? Om jag vill visa föregående års resultat i BR, förstår jag att jag bokför som sista ver. år 1 (vid vinst): 2099 K 8999 D Sedan, som första ver. år 2: 2099 D 2098 K Då ligger ju föregående år rätt på 2098 tills stämman sedan beslutar att balansera hela vinsten: 2098 D 2091 K När jag sedan under år 3 gör bokslutet för år 2, blir ju balansen noll på konto 2098... Jag borde väl ha första årets resultat där? Någonstans gör jag ju en tankevurpa. Ytterst tacksam för hjälp!
... Visa mer