Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dantillberg
MEDLEM

Datum i samband med årsredovisning och årsstämma

Hej,

Har ett litet aktiebolag med förenklad redovisning (ingen revisor), och försöker nu använda Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning för att lämna in årsredovisning och deklaration digitalt - det är första gången jag gör det då tidigare versioner av Visma jag haft inte haft denna funktionalitet.

 

Jag har uppenbarligen fått datumproblem som jag inte vet hur jag skall ta mig ur. Årsredovisningen låg klar 2024-06-26 men signades inte digitalt då. Sedan hölls årsstämma 2024-07-01 och detta är inlagt i programmet och signerat digitalt 2024-07-12. Årsredovisningen har jag försökt signera flera gånger och hoppats att jag kan ange något annat datum än dagens men hittar ingen sån möjlighet. Det blir dagens datum (senaste försöket sålunda idag 2024-07-14). 

 

Jag får då detta felmeddelande

dantillberg_0-1720950444284.png

När man väljer "Gå till" så får man upp detta

dantillberg_0-1720951075488.png

 

 

 

Har provat olika datum för "Datum för signatur" men inget påverkas, felmeddelandet kvarstår.

 

Nån som kan guida mig?

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @dantillberg 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Precis som felmeddelandet säger, får datumet för årsstämman inte vara tidigare än datumet för underskrift. Du skriver att årsredovisningen signerades digitalt 2024-07-12, vilket du då ska kunna se under Underskrifter i årsredovisningen. Sedan har du angett att datumet för årsstämman är den 1 juli 2024 och det är därför du får ett felmeddelande. 


När du signerar digitalt registreras alltid dagens datum eftersom det är då signeringen faktiskt sker. Det är inte möjligt att signera idag och ange att du signerade igår när du använder digital signering med BankID.
 

Hoppas att du får det att fungera nu och annars är du självklart välkommen att slå supporten en signal så hjälps vi åt. 

 

/Tinna

 

Ok förstått. Men vad kan jag göra åt det? Måste årsstämman hållas en gång till?

Hej @dantillberg 

 

För att allt ska bli korrekt hanterat rekommenderar vi att du slår en signal till Bolagsverket för att få information kring hur du ska gå tillväga då underskrifterna är efter årsstämman. Det kommer inte gå att skicka in det digitalt så länge ni inte har en ny årsstämma på ett datum efter 12 juli.

 

/Tinna