Årsredovisningsmodulen verkar summera decimaler fel, vilket leder till att jag får en kronas diff på raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (25 240) och motsvarande rad i balansräkningen (25 241). Anledningen verkar vara att programmet ibland summerar beloppen med decimaler och sedan avrundar summan korrekt, och ibland avrundar själva beloppen innan summering, vilket sedan leder till en felaktig summa.
Enklast ses detta i balansräkningen:
Hur i hela friden löser man detta?
Hej @fregul
Tack för att du kontaktade oss angående problemet med summeringen av decimaler i årsredovisningsmodulen. Din iakttagelse om att en kronas differens uppstår i raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (25 240) jämfört med balansräkningen (25 241) beror på att programmet ibland summerar beloppen med decimaler innan avrundning och ibland avrundar varje belopp innan summering. Detta kan skapa en differens som du har beskrivit.
Det smidigaste sättet att hantera detta är att justera med 1 kr i kolumnen för balanserat resultat i rutan "balanseras i ny räkning". Det är helt okej att det skiljer sig med 1 kr just i denna ruta. Det viktigaste är att beloppet vid årets utgång stämmer överens.
Vill du att vi tittar på det tillsammans eller visar dig i ditt program så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
/Tinna
Hej Tinna och tack för svar! Ja, jag misstänkte att det var det som var problemet. Kommer ni korrigera ert system så att programmet konsekvent avrundar rätt i framtiden, dvs. avrundar efter summering och inte före? Jag försökte justera på det sätt du beskriver, men får då fler felmeddelanden. Jag tänker också att även om Bolagsverket inte reagerar på detta känns det olustigt att lämna in en årsredovisning där siffrorna inte stämmer. Det är ju ingen gratis modul direkt...
Hej igen @fregul
Det är den justeringen vi rekommenderar men gör så att du slår en signal till supporten så kan vi kika på vilka felmeddelanden som dyker upp.
Välkommen att kontakta supporten
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.