Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

palm3n
MEDLEM

Flytta från Visma Förening till Visma Eekonomi

Hej! Vår förening hade alla medlemmar och utskick av fakturor i Visma Förening. När vi tog ur filerna från det fick vi BCK-filer och när vi försöker lägga in alla medlemmar m.m. i Eekonomi så frågar den efter SIE-filer. Hur konverterar jag BCK-filerna? Eller kan man göra på något annat vis? 

Tack på förhand.

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

 

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej palm3n!

Här ska vi självklart hjälpa dig att landa i Visma eEkonomi på ett bra sätt. Vet inte om du har sett att du kan få kostnadsfri hjälp att få över dina uppgifter och en liten introduktionsutbildning? Läs mer om detta i hjälpavsnittet  Att tänka på när du byter till Visma eEkonomi

 

SIE-filer som Visma eEkonomi frågar efter innehåller endast bokföring och BCK-filerna som du nämner innehåller hela databasen med alla uppgifter om medlemmar, alla fakturor, bokföring - ja allt som du lagt in i Visma Förening. Skulle du inte vilja ha hjälp utan själv lägga in allt så kan du exportera SIE-filer från Visma Förening. 

 

Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor eller funderingar så hjälper vi dig gärna. 

/Tinna

Hej Tina. Jag har blivit kassör för våran förening och håller på med bytet mellan Förening och eEkonomi men jag har endast BCK-filen. hur går jag tillväga om jag vill föra in den i eEkonomi.  

Håkan föreslår att du kontaktar supporten för att få hjälp med migrationen till eEkonomi från Förening.
Finns en del att tänka på vid denna övergång.
Se också, 
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/getting-started/getting-started-...

/Rolf

Hej @HåkanS81 

Ser att du redan har fått ett bra svar från @KABE Husbilsklubb. Jag kompletterar med en länken Överföring till Visma eEkonomi - Byt program

 

Uppstår det några frågor eller funderingar på vägen så hjälps vi åt. 

 

Ha en fin dag 

//Tinna

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Var medveten om att du förlorar en del funktionalitet som du idag har i Visma Förening när du går över till eEkonomi. Finns inga färdiga Medlemslistor i eEkonomi. Du får manuellt exportera en Customer_Export_YYYYMMDD.csv fil och läsa in i Excel. Sen får du manuellt hantera denna för att göra en utskrivbar lista. Sökfälten är begränsade i eEkonomi och på skärm visas medlemmar i poster om 50 åt gången. Finns ingen automatisk SMS och e-post koppling i eEkonomi till skillnad mot i Förening. Här blir du tvungen att gå över till Visma SMS där du manuellt får lägga in kunderna på nytt.
eEkonomi är inte alltså lika funktionell för en förening som Visma Förening. Verkar enligt mig som de vid skapandet av eEkonomi troligen hade tanke på att behålla Förening och i efterhand beslutat att fasa ut programmet Visma Förening. Känns inte genomtänkt.

Hej @KABE Husbilsklubb,

 

Tack för att du skriver in och berättar om din upplevelse. Vi uppskattar det! 

 

Jag förstår att du känner att det fanns fördelar i ditt tidigare arbetssätt i Visma Förening jämfört med Visma eEkonomi och att det finns vissa saker du saknar. Jag håller med om att det finns funktioner i Visma eEkonomi som vi skulle kunna göra ännu bättre, precis som du beskriver ovan. Det är ju två olika program och självklart finns det för och nackdelar med båda. Punkterna du tagit upp här i tråden har jag tagit vidare med teamet, så vi tackar för din input och tar det med oss. 

 

Jag vill passa på att nämna att även om det finns en del saker vi vill och aktivt arbetar med för att förbättra när det kommer till föreningar, så är Visma eEkonomi programmet vi anser vara det bättre alternativet och det vi rekommenderar för att sköta bokföringen i en förening. Det kan till viss del vara en lite längre startsträcka för att komma igång i Visma eEkonomi om du tidigare arbetat i Visma Förening, men när du sedan väl är igång gör det automatiska arbetsflödet ditt arbete mycket mer effektivt med ett markant antal färre klick, bland många andra fördelar. 

 

För att nämna några av fördelarna som finns med Visma eEkonomi jämfört med Visma Förening: 

 

  • Molnbaserat program. Vilket gör att du mycket smidigare kan nå programmet och snabbt utföra ändringar så som att lägga till och byta användare vid t.ex. ett kassörbyte. 
  • Effektiviserat arbete. Med Visma eEkonomi kan du fakturera digitalt i Kivra. Fakturan når smidigt rätt mottagare och kan betalas direkt i Kivra med ett klick. Det i sin tur möjliggör att föreningen får betalt snabbare. Med en aktiv bankkoppling bokas detta upp automatiskt och matchas med rätt bankhändelse under Kassa & Bankhändelser i programmet. 

 

 

  • Appen Visma Scanner. Ger dig möjlighet att enkelt fota kvitton och leverantörsfakturor och få dem direkt in i programmet. Produkten tolkar även det du scannar in samt ger dig bokföringsförslag. 
  • Appen Visma eEkonomi. Med appen Visma eEkonomi kan du smidigt och enkelt hålla koll på din förening i din mobil. 
  • Bokföringsförslag samt bokföringshjälp. Programmet hjälper dig med din bokföring genom att sköta mycket av det automatiskt samt ge dig förslag på hur du kan bokföra dina händelser. 
  • Lönedel i samma tjänst, för att betala ut arvode. Programmet hjälper dig med allt från beräkning av skatter till arbetsgivaravgifter. Fördelen med detta är att du har lönehantering och bokföring samlat på samma ställe och att det gör det enkelt för dig att växla mellan fram och tillbaka när du arbetar. 
  • Skapa budget och egna grafer i Visma Ekonomiöversikt. Låt styrelsen ta del av hur det går för din förening med de tydliga graferna som ingår via Visma Ekonomiöversikt. 

Detta var bara några av alla fördelar vi ser med att som förening jobba med Visma eEkonomi, men jag är också helt med på dina synpunkter och att det finns förbättringar att göra! 

 

Ha en fin dag!