2025-03-18
19:28
För att bättre kunna följa upp och detaljredovisa många av våra aktiviteter i vår ideella föreningen vill jag kunna bokföra på nivå under konto. Kärt barn har många namn. Kostnadsställe och kostnadsbärare. Resultatenhet och kostnadsbärare. Låt mig ta ett exempel. Vi har under året många Klubbträffar runt om i landet till vilka medlemmar kan köpa deltagande. Dessa Klubbträffar bokförs på konto 3004 Försäljning klubbträffbiljetter. Återkommande aktivitet är alltså våra Klubbträffar som sker inom landet och våra Klubbresor (konto 3005) som sker utanför Sverige. I eEkonomi talas om Resultatenheter, tre stycken. Är våra Klubbträffar, Klubbresor och årsmöte att anses vara en resultatenhet som kan döpas till Aktivitet? Och de olika klubbträffarna/klubbresor/årsmöte kostnadsbärare? En kommande Klubbträff sker den 5-8 juni på GateBison, Mobolets gård, Hjo. Klubbträffbijetter säljs nu för 1500 kr/husbil. Jag vill nu att GateBison skall vara kostnadsbärare till resultatenheten Aktiviteter. Tänker jag rätt nu om intäkten på 1500 kr ska bokföras likt detta. Konto Resultatenhet Kostnadsbärare 3004 Klubbträff GateBison kredit 1 500 Gissar att kostnadsbärare kanske förkortas med nummer. Årsmöte får bli 10, Klubbträffar/klubbresor numreras löpande . Kom gärna med förslag på hur det smartast läggs upp för löpande hantering. Ödmjukt frågat av Rolf
... Visa mer
2025-01-03
11:02
Hej igen Anton. För din information har jag regelbundet lämnat Feedback och förslag via den vägen. Tyvärr så är det ju ingen återkoppling den vägen och ibland känns det som ett stort "svart hål". Detta med att "ständigt utveckla och förbättra" Visma eEkonomi lyser för mig rätt svagt. En av de jobbigaste bitarna är för vår förening att ta fram en aktuell enkel läsbar medlemslista. Och under de senast två åren har förbättringen här lyst med sin frånvaro. Så ett visst vemod känns det varje månad när en lista skall färdigställas. Att gå från detta råmaterial, till denna presentabla medlemslista, är inget som sker med EN knapptryckning! Vad du kan bidraga med är att återföra synpunkter som bl.a. jag för fram, rakt in i lejonets kula. Hälsningar Rolf
... Visa mer
2025-01-03
10:52
1Gilla
Tack för din fråga Anton. Jag har fått bra stöd och hjälp av supporten på det som gått att lösa. Tyvärr är det flera "tillkortakommande" i programmet som måste lösas med "kirurgiska" ingrepp och som supporten inte råder över. Känns lite som inom sjukvården idag! Vad jag menar är att de programmeringsingrepp som bör göras skjuter Visma på. Gissar att de är rädda för att det skall spridas multiresistenta bakterier när de gör ingrepp. Eller uttryckt i klarspråk. Görs en programförändring brukar det "alltid" dyka upp fel någon annan stans! Så det bästa är att sitta still i båten och leva med de fel som finns. Fortfarande förhoppningsfull Rolf
... Visa mer
2025-01-02
19:17
Vilken är din feedback till oss gällande Visma eEkonomi? FAKTURERING Gruppfaktureringen av 515 fakturor till våra medlemmar har varit en fantastisk utmaning denna gång. Jag hoppas att supporten har fört vidare problemen som dykt upp. Skriver ut kundlista på aktiva kunder (515 poster) kollar av att alla poster (utom en har e-post) och Leveranssättet för de 514 är satt till e-post. 1 har Post. Alla har samma land och valuta. Alla är märkta med Kundgrupp, Medlem. 1. Går till fakturering, väljer fakturera flera och scrollar ner till Kundkategorin Medlem. MEN den är i kursiv stil gråtonad och det står, Medlem (660)? 2. Går vidare och får nu Varningstext. "Det går bara att välja kundgrupper där alla kunder har samma valuta och land". Men det har ju dessa 515 aktiva kunder. Efter 45 minuters letande med supporten finner vi en ICKE aktiv post med valutan USD! Men den ska ju inte påverka de 515 aktiva tycker jag. 3. Skapar nu fakturorna och får en fakturalista som jag noga kontrollerar post (515) för post. Och mycket riktigt finns den post som inte har e-post med leveranssättet Post noterat. MEN istället för 514 poster med leveranssättet e-post finner jag nu att 42 poster har "Skapa PDF" och 63 poster har "Skicka som brev". Supporten kan inte förklara. Får alltså manuellt ändra dessa felaktiga till "Skicka med e-post". 4. Efter ändringen godkänner jag att skicka fakturorna och får då tillbaka information om att, 513 poster skickas via e-post 1 post har PDF 1 post har skicka med brev! Min fråga blir, är ni stolta över denna produkt eEkonomi (för Föreningar) som skapar dessa problem för mig som brukare, eller är det enligt er en tillräckligt god standard? Ett otal extra timmar har denna gång gått åt för detta. Nästa återkommande fråga. När behagar ni se till så att det går att skapa/skriva ut kundlistor/medlemslistor från programmet. Alltså listor dom INTE kräver en massa handpåläggning i Excel för att över huvud taget göra den läsbar för andra än programmerare. Ut kommer en lista med 38 kolumner som manuellt får bantas ner till 9 kolumner. Ändra engelsk text till svenska och sedan stilistiskt göra aptitlig i Excel. Borde det inte vara dags för en rapportgenerator så var och en själv kan välja vad som skall skrivas ut? Tänker osökt på att för drygt 50 årsedan lyckades man skicka iväg ett klot till månen med folk i. Och ännu häftigare var att de kunde ta hem klotet utan att det missade jorden. Men vad inte många känner till är att ansvarig för detta programmerande var en kvinna. Känns lite som Visma SPCS med eEkonomi (för Föreningar) fortfarande snurrar runt jorden och inte har landat ännu. En brukare som inte slutat tro på under. KABE Husbilsklubb Rolf Gustafsson ordförande
... Visa mer
2025-01-02
18:09
Khedron. Tyvärr är min programmeringsinsikt rudimentär. Förra året var det andra problem som dök upp. Vi hade naturligtvis inaktiva kunder vid förra årets fakturering. Det var inget fokus då som nu på detta att faktureringen nu säger att det ska finnas 660 poster märkta med kund Kundgruppen Medlem när vi väljer aktiva kunder som är 515 poster. Så din kommentar innehåller säker riktigheter. När jag uttrycker det heter det istället att programmerarna inte begriper hur saker fungerar och inte kan översätta det i programspråk. Tokerierna tog inte slut med detta. När väl faktureringen var gjord och jag tog upp på skärm vika som fakturerats och resp. fakturanr namn på kund, leveranssätt (514 via e-post och 1 via PDF enl. kundlista) så innehöll denna lista en fasligt massa poster med leveranssättet PDF och Skicka som brev. Inget som supporten kunde förklara men skulle meddela vidare. Så alla poster som inte var Skicka via e-post fick jag nu manuellt ändra till e-post. Dock inte den kundpost som inte har e-post utan får fakturan via MMS. Där stod det korrekt PDF. Efter godkänd ändring fick jag sedan tillbaka detta svar när jag ska skicka iväg fakturorna! Det gäller att hela tiden se positivt på verkligheten. /Rolf
... Visa mer
2025-01-02
11:59
Stefan. Jag säger det nu, "det var bättre förr"! När vi hade Visma Förening gick allt som "tåget". Fakturering lätt som en plätt. Utskrift av medlemslistor, namnlappar etc. var bara ett tryck bort. Visma eEkonomi är i jämförelse ett rejält bottennapp. Varför gick det inte att fakturera för mig då? Jo, på en inaktiv post fanns valutan USD vald. Jag begärde utskrift av fakturor för aktiva kunder med kundgruppen Medlem åsatt. Inalles 515 poster. Faktureringen skrev Medlem (660) poster innebärandes att även inaktiva poster var medräknade "felaktigt". Programmerare som INTE kan sin sak! Fann jag efter en utskrift av kundlista inkluderande inaktiva kunder och leta rad för rad på 660 poster för att finna avvikelsen USD. Med denna ändring gick det nu att välja flera kunder och Medlem som kundgrupp. Gör faktureringen och går igenom post för post (515) för att se att alla utom en ska ha skickas via e-post. Den uttagna kundlista på aktiva visar att 514 har e-post noterat på sig och en har via post. MEN när jag scrollar igenom listan på faktureringen visar sig att det på flera stycken står Skapa PDF eller Skicka som brev! Visst blir jag glad? Hur ända in i .... kan detta komma upp när det på kundkortet står E-post på alla 514 aktiva poster? Väntar på att bli uppringd för tredje gången idag. Nog var det enklare förr? 1997 köpte Semcon min arbetsgivare in ett nytt affärssystem från Intensia med resultat att koncernen INTE kunde skicka kundfakturor på ett halvår. Jag som avdelningschef för Semcon utbildning skapade då ett eget system byggt i MS Access för att kunna fakturera våra offentliga kunder. /Rolf
... Visa mer
2025-01-01
23:30
Visst är det härligt med ett HELT nytt år att se fram emot! Och inte minst alla utmaningar vi(jag) kommer att ställas inför. Se på bara den, det börjar direkt! Vid denna tid förra året fakturerade jag alla kunder för årsavgiften. En sk. gruppfaktura där urvalet var kundkategori, Medlem. Vid denna tid var det tvunget att skapa en speciell kundkategori, samma till alla kunder. Så smart att välja Medlem, eftersom vi har medlemmar och inte kunder. Faktureringen gick galant. Smolket i bägaren var att det bara gick att skicka 25 fakturor åt gången. Gissar att de flesta företag inte har fler än 25 kunder som får identisk faktura. Vi har över 500! Jag upprepar faktureringsprocessen igen som förra året men se nu blir det stopp! Proceduren följer denna turordning. Kollar i Kundregistret att det finns 515 aktiva medlemmar som skall faktureras för årsavgift 2025. Går vidare till Fakturering och ser att det finns 515 medlemmar att fakturera Väljer fler kunder att fakturera och väljer kundkategori Medlem. Ser nu att det anges 534 poster att fakturera? Med det valet gjort kommer denna trevliga varningsruta upp som påstår att det är missmatch i kundgruppen. Något naturligtvis jag nekar till eftersom alla poster har land Sverige och valuta SEK. Så min nyttårsutmaning är denna. VAD EXAKT är det varningstexten vill förmedla och hur löser jag årets första hårda ? Nötknäckaren Rolf
... Visa mer
2024-11-06
17:12
Detta är lite av den svenska "mjäkigheten" Vi svenskar är överlag konflikträdda och fega. Vill inte stöta oss. Och säger inte vad vi känner till den andre för vi vill inte göra någon ledsen. Nu är det så att du kan inte göra någon ledsen. Det är den andre som väljer hur denne ska reagera. Inte du! Min erfarenhet är att de flesta styrelser är en samling personer som "sitter i styrelsen". Det är ovanligt med ledamöter som vill arbeta. Du verkar vara en sådan? Enda sättet att få igenom din linje är att argumentera på så vis att du får övriga ledamöter att succesivt när du pratar bekräfta att du har rätt. Vet inte om du är bekant med säljsamtal? Ett säljsamtal bygger du upp i olika kapitel, som i en bok. Efter varje kapitel så skall du stämma av att ledamöterna håller med dig. Är någon emot får du, med de andras tillåtelse, ta ett extra var med för att få med denne. På detta vis "föser" du de andra framför dig högre och högre upp för bekräftelsetrappan. På det slutliga steget blir din avslutande kommentar, "Då är vi alltså överens om gå vidare på detta sätt". Det finns massvis av argument varför ett beteende från medlem som du beskrivit inte är ok. Hur skulle det fungera om alla medlemmar agerade på samma sätt! Personligen skulle jag ha ett fysiskt möte med den aktuella personen och be honom berätta varför denne beter sig som den gör. Höra med denne vad som krävs att han betalar som man skall göra. Lyssna noga, ställa förklarande frågor och få honom dit du önskar. Fungerar inte detta så skulle jag vara mycket tydlig och berätta vad som fortsättningsvis sker med hans skuld dagen efter den skulle varit insatt på kontot. Möjligtvis skickar dagen efter en betalningspåminnelse av vilken det tydligt framgår att om inte betalning är insatt på kontot inom fem bankdagar går det vidare till KF med tillkommande kostnader. Du kan ju också vänligt beskriva hur en bra rutin är att hantera mottagna fakturor. Gå direkt in på din bank på nätet. Välj Betalningar och registrera fakturan med förfallodagen som betalningsdag. Är det samma belopp varje månad gör man en sk. stående överföring. "Hur svårt kan det vara"? Lycka till! Rolf PS. Tips för att få betalning på rätt tid.
... Visa mer
2024-11-06
16:43
1Gilla
Ja, detta med tröga betalare är en tråkighet. Nu vet jag inte riktigt vilken verksamhet och relation som ni har. Min erfarenhet sedan fler år tillbaka är att man ska inte ”gödsla” med påminnelser. Speciellt inte till företag/organisationer eller liknande juridiska ”personer”. Beträffande dessa finns en laglig möjlighet att debitera en avgift på 450 kr allt för allt. Privatpersoner gäller 60 kr ju. Det är avsevärt kraftfullare att när en faktura inte blir betald i tid direkt lyfta på luren och prata med ansvarig person. Företrädare för företaget eller privatpersonen. Tydligt göra klart i samtalet att de överenskomna betalningsvillkoren gäller och om inte betalning har kommit in på ditt konto inom fem dagar kommer inkassering att göras via Kronofogden med tillkommande kostnader. Att hålla på och skicka flera påminnelser är bara tjafs och visar på svagt agerande. Det är viktigt att alla era avtalsöverenskommelser och betalningsunderlag till era kunder har tydligt angivet på dokumentet vilka betalningsvillkor som gäller. Protesterar inte mottagaren på detta och betalar så innebär det att villkoren accepteras. Du skall alltid vara noga med att tydligt berätta/skriva om era betalningsvillkor så det inte råder någon oklarhet för köparen/mottagare. Rent generellt så behöver du inte ens skicka en betalningspåminnelse till köparen. Du kan direkt efter förfallodagen om inte betalning inkommit skicka begäran till Kronofogden. Vad de flesta gör är att ALLTID vänta för länge med att vidtaga kraftfulla åtgärder för inkassering. Inget tjafs vid obetald faktura! Ring direkt, kräv omgående betalning och meddela att om INTE betalning finns på ditt konto inom fem dagar blir det inkassering via Kronofogden. En åtgärd som kostar mer är påminnelseavgifter. Ju tydligare du agerar på detta sätt desto större respekt skapas. Inget velande! Rent generellt gäller detta. Det finns ingen lag som säger hur många dagar du har på dig att betala en faktura. Du kan till exempel inte kräva att få 30 dagar på dig. Företaget får själv bestämma villkoren. Du godkänner villkoren när du väljer att handla av företaget och måste betala när företaget begär det. Beträffande påminnelser, dröjsmålsränta och liknande kan du läsa här. Lagrummet för detta kan du sedan läsa om här. Du får här lite praktisk orientering från en jurist. Hoppas det är svar på dina funderingar. Om inte får du återkomma. Med vänlig hälsning Rolf Gustafsson Ordf. KABE Husbilsklubb Näs Björneberg 1 SE-583 94 Nykil Mob 070-5182880
... Visa mer
2024-10-29
19:32
2 Gillar
Anton du skriver, “Jag vill ha ett rött och gott äpple.” Hur vet AIn vilka äpplen som du tycker om? /Rolf
... Visa mer
2024-10-21
19:21
Om det nu inte tydligt framgår i inbjudan så blir min slutsats att detta inbegriper kunder som använder Admin# programvara? Undrande Rolf Gustafsson KABE Husbilsklubb som fortfarande undrar vart den saknade medlemslistan, förlåt kundlistan, tagit vägen!
... Visa mer
2024-04-10
20:20
Så bra. Nu är det kalibrerat. Tack.
... Visa mer
2024-04-10
00:49
Lite lustigt känns det i alla fall! I appen står det att det finns 484 kunder och 39 obetalda fakturor. Men se på webben är det 472 kunder och 0 förfallna fakturor. Så nu letar jag förtvivlat efter de borttappade kunderna och de obetalda fakturorna! /Rolf
... Visa mer
2024-02-14
17:40
Då är vi tillbaka till att eEkonomi är långt ifrån brukarvänlig och kräver en massa handpåläggning som inte hör hemma år 2024! Det ska va gött å leva 2024 Rolf
... Visa mer
2024-02-13
17:23
Khedron, det fina i "kråksången" är att Visma Spcs Hade (har) ett utmärkt program för just föreningar, Visma förening, som just var anpassat till föreningar och som var (är) klockrent och går som tåget. Du kan t om inifrån programmet skicka SMS till medlemmarna. Det upphörde Visma Spcs med i somras. Och från årsskiftet 23/24 så har de inte länger support på programmet. Tyvärr har inget av dessa funktioner tagits med till eEkonomi som naturligtvis är byggt på ett annat eftersom det är ett webbaserat program till skillnad från Visma förening. Kan vara så att den teknik/kunskap som fanns i det gamla inte går att "kopiera" till det nya. Om jag förstått rätt så det enda program Visma Spcs har som är lite kraft i är Visma Administration 1000/2000. /Rolf
... Visa mer
2024-02-12
10:27
1Gilla
Föreslår att du sparar ner denna länk på BAS-kontoplanen som en genväg i din webbläsare. Då har du hela BAS-kontoplan och kan lätt se de olika kontona i klass 1-9. Länken, https://srfredovisning.se/baskontoplan/?fbclid=IwAR0iR1cHjdexPgx14bB-rsm4iMf_7Gt0khPDgT5OPK8Ju_1MYuK2AU8NYeo Intäktsränta från Skatteverkets Skattekonto bokförs på 8314 Skattefria ränteintäkter /Rolf
... Visa mer
2024-02-12
10:07
Visst Khedron det kan säker finnas flera förklaringar. Oavsett vilket så måste kundens behov var det som måste lösas på bästa sätt. Inte enbart få till en teknisk lösning som det är i de flesta fall idag. Och det är detta som stör mig otroligt mycket. Alla dessa administrativa program som finns är totalt kundfrånvända fortfarande. Ta som exempel att du vill skriva ut en kundlista/medlemslista som dina medlemmar i din förening skall kunna ta del av via föreningens hemsida. Vad som du vill ha med är ett antal poster från kundregistret. Berätta för mig hur du idag skapar detta i eEkonomi. För många år sedan jobbade jag i system där det fanns rapportgenerator där du fritt valde vilka poster du ville ha med. Inte tycker jag att utvecklingen gått vidare framåt. Så återkom gärna och beskriv hur du tar fram en medlemsförteckning som har ett utseende likt detta från eEkonomi via att bara trycka på "en knapp". /Rolf
... Visa mer
2024-02-11
18:32
eEkonomi leder ständigt till nya utmaningar! Senast jag skrev här gällde det att eEkonomi inte kan hantera fler än 25 påminnelser åt gången. Idag kom en ny överraskning. Eftersom betalningsmoralen sjunker krävs en snabb påminnelsehantering. Så fakturor som skickades 1/1 på 200,00 kr men var obetalda 4/2 skapades det påminnelse på med tillagd avgift (max 60,00 kr enl. KKL för fysisk person) och nytt belopp 260,00 kr. Fint som snus! De sölmånsar som inte funnit Swish på sina telefoner den 11/2 fick en ny påminnelse skapad idag. Och det är nu det blir spännande. För nu hade beloppet att betala ökat till 320,00 kr. Alltså 200,00 kr + 60,00 kr + 60,00 kr! Skärmklipp från Google & eEkonomi Ställd inför detta faktum vänder jag mig nu till dig för hjälp. Är det så att vi som använder eEkonomi har dispens och rätt att ta ut påminnelseavgift flera gånger för samma obetalda faktura? Eller är det så att jag inte begriper hur Företagsinställningar/Faktureringsuppgifter ska hanteras? För inte kan det väl vara fel i eEkonomi! En något förvirrad brukare! Rolf Gustafsson Förvirrad brukare av eEkonomi
... Visa mer
2024-02-07
17:05
Lovisa, jag har anmält detta minst tre gånger men det verkar inte vara emot Metas policy? /Rolf
... Visa mer