Vi har ett antal mycket gamla kundfordringar som avser medlemmar i organisationen. Värdet på dessa är ca 250 000 kr. Nu har organisationen bestämt (i enlighet med vårt regelverk) att dessa (summan 250 000 kr) ska utdebiteras på övriga medlemmar, ca 100 st. Summan som ska debiteras respektive medlem kan variera men totalt ska medlemmarna betala in motsvarande belopp som de gamla kundfordringarna är värda, alltså ca 250 000 kr.
Mitt fråga är hur jag ska hantera detta i Visma E-ekonomi
Om jag gör fakturorna i E-ekonomi (jag har bankkoppling) så kommer respektive medlems inbetalning få träff på nya utställda fakturan, men hur får jag då bort de gamla importerade fakturorna som inbetalningarna avser?
Finns det någon som har någon idé hur jag kan hantera detta på bästa sätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om de övriga medlemmarna ska "betala" de gamla kundfordringarna så ska du inte debitera nya fakturor utan bara meddela medlemmarna vilket belopp de ska betala och då styra betalningarna mot de gamla kundfordringarna.
Om du däremot ska debitera (nya fakturor) övriga medlemmar får du kreditera de gamla kundfordringarna.
Vänliga hälsningar
RoffaK
@Roffakab Jag tolkar ditt svar som att det också handlar om vad /hur man vill kunna "läsa" ut av sin ekonomiska redovisning x antal år senare?
Vill man på något sätt se att övriga fick betala det obetalda eller skall det se ut som att det togs ut en extra avgift? Förvisso syns det nog oavsett tillvägagångssätt om man har historiken och det är väl en smaksak. bara något jag kom att lite löst fundera på.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.