Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ulvesked
MEDLEM

Hur få Bankgiro att visas på fakturor till utlandet?

I vår samhällsförening har vi flera norska medlemmar som har fakturaadress i Norge. Vårt bankgironummer kommer inte med på fakturan när Norge är valt som land. Då visas bara IBAN. Dessa medlemmar betalar har svenska bankkonton och önskar använda bankgiro.

 

1. Hur kan vi inkludera bankgironumret på fakturor till våra norska medlemmar?

 

2. Det visar sig att fakturans QR-kod använder bankgironumret så vi har fått flera som hört av sig att QR-koden har ett annat kontonummer/bankgiro än det som står på fakturan (eftersom det då bara står IBAN och inget bankgiro) och undrar om det blivit något fel.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @ulvesked 

 

Har du valt Norge som land kommer inte bankgirot att kunna synas på fakturan, du får antingen välja land Sverige om du inte skickar fakturorna som brev. Om du skickar fakturor via e-post, Kivra, så spelar det ingen roll. Alternativt kan du lägga in bankgiro som en textrad på varje faktura.

QR-koden på fakturan använder bankgironumret. Därför har vi fått flera förfrågningar från kunder som har noterat att QR-koden innehåller ett annat kontonummer eller bankgiro än det som anges på fakturan. Detta beror på att fakturan endast visar IBAN-numret och inte bankgironumret.

Jag testade att skanna en QR-kod i min bank på en faktura som var till utlandet, då får jag fel om bankgiro men det känns som att det har att göra med att på banken gör man ingen vanlig betalning när det är en utlandsbetalning. Om man är inne på rätt ställe så bör det bli korrekt. 
 

Ha en fin dag!

/Tinna