Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hur gör jag när kunden vill ha ett kvitto och betalar med ett presentkort?

Mina kunder kommer till mig ibland med presentkort de köpt via Boka Direkt eller Klarna. Jag har då redan bokfört utbetalningarna från Boka Direkt/Klarna på konto 2421 Ej inlösta PK.

När kunden vid sitt besök utnyttjar presentkortet så har jag gjort en manuell verifikation och löst in presentkortet och därmed har jag bokfört själva försäljningen och momsen.

 

MEN som jag har börjat förstå att kanske andra gör (och som jag nu har en kund som önskar), att kunna ge kunden ett kvitto men att betalningsmetoden då är Presentkort. Dvs göra som jag gör nu men istället för en manuell verifikation - göra en kontantfaktura till kunden istället.

Men jag hittar inte om det går att göra så här. Jag tänker alltså att kunden borde kunna få ett kvitto på utförd tjänst men att istället för att betala kontant eller via faktura så betalar kunden med presentkort. Går inte det?!

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Helene!

Tack för att du hörde av dig med en fråga till oss. Det optimala hade ju varit om vi hade haft ett betalningsvillkor som hette presentskort och som du kunnat välja upp på kunden men idag finns inte det. Det är dock ett riktigt bra önskemål som jag hoppas du kommer att lämna till våra utvecklare. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

ideeek.PNG

Idagsläget rekommenderar jag att du använder Kontant som betalningsvillkor inne på kunden så kommer din kund att få ett kvitto och det uppstår inte heller någon kundfordran. Därefter skapar du en manuell verifikation för att boka från exempelvis ditt företagskonto till det konto du använder för försäljning av presentkort.

 

Läs gärna mer om hanteringen av presentkort i vårt användartips Bokför försäljning av presentkort i Visma eEkonomi

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten

//Tinna

Tack så mycket för hjälpen! Självklart ska jag skicka in önskan om betalningsvillkor Presentkort som ett förslag 😃