Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk1
MEDLEM

Importerad SIE fil med annan registrering av inventarie

När jag för ett antal år sedan började använda EEkonomi, så importerades en SI-fil från den tidigare systemet.

I detta så fanns det redan inventarier registrerade, dels på 1110 samt på 1220, 1221 och 1222

Avskrivningar har gjorts manuellt med debet på 7821 och 7830, och kredit 1119 och 1229

 

Skälet att det blev så här var att jag helt enkelt inte var bekant med den inbyggda funktionen i Visma. Jag har efter det lagt upp andra inventarier med den inbyggda hanteringen, men nu vill jag ha in dom som ligger utanför.

Hur gör jag detta på klokast sätt så att avskrivningstider blir korrekta?

2 SVAR 2

Hej!

 

Du lägger upp de gamla inventarierna och fyller i korrekt datum, inköpspris osv. Sen fyller du i datum för senaste manuella avskrivningen du gjort, exempelvis 201231, så kommer avskrivningar göras i programmet efter detta datum. Det dyker också upp en knapp med Specificera tidigare avskrivningar och där fyller du i vad som skrivits av tidigare.

 

Efter att du lagt in den gamla inventarien så testa att göra avskrivning och innan du godkänner den så kollar du om avskrivningsbeloppet per månad stämmer någorlunda med det du bokat upp manuellt varje månad. Det blir som en extra check 🙂

 

Hoppas det var till lite hjälp. Visma har säkert instruktioner för detta också 🙂 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Ja men det stämmer precis som @Lovisa - Revidera i Bohuslän skriver, tack för det! 🙂 
Det går bra att lägga in anläggningstillgångar som tidigare avskrivits, vi har väldigt bra skrivna hjälpavsnitt som både beskriver steg för steg hur du gör men som också visar exempel på just din situation. Först och främst kan du kika i avsnittet Lägg till en ny anläggningstillgång, under fältförklaringar i dokumentet finns förklaringar för varje ruta du behöver fylla i och mer detaljer kring vad som ska fyllas i. När du fyller i datum och belopp i de olika fälten så kommer programmet automatiskt känna av att du registrerar en anläggningstillgång som du tidigare gjort avskrivningar på och du kommer se texten 

Specificera tidigare avskrivningar, om du klickar på länken får du där en förklaring på hur du gör detta och lite längre ner i dokumentet finns exakta exempel som är jättebra att gå igenom. 

Ha en fin dag! 
/My