Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kreditera del av husfaktura

Hej! 

 

Jag har en kund som har ett abonnemang och betalar samma summa varje månad, men nu ville våran kund ha uppehåll 1 vecka och vi ska därför göra avdrag för de timmar som vi inte jobbar hos kunden.

 

Men jag vill kunna skriva in månadskostnaden, samma antal timmar som vanligt och sedan göra en ny rad där det står hur många timmar avdrag de har fått på fakturan. Jag kan inte hitta någonstans där man kan lägga till en kredit direkt på fakturan? eller lägga en negativ summa på en artikel?

 

Finns det något bra sätt att göra detta på så det blir snyggt specat?

 

Med vänliga hälsningar,

Johan

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Du kan lägga in negativt antal med positivt pris så blir det som du önskar. 

Fungerar på faktura men inte på order

 

Verkar inte fungera för mig. Har ROT faktura kanske därför som det inte fungerar?

 

Med vänliga hälsningar,

Johan 

Ja, på rot går det inte. Du får då ändra antalet totala timmar på den fakturan och istället skriva på en textrad att du tagit bort X antal timmar.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hejsan Johan! 

Det stämmer att du inte kan lägga minus på antal när det är en ROT-faktura, detta är en spärr i programmet eftersom det inte ska kunna bli fel med den uträknade skattereduktionen. Mitt förslag är att du gör ordinarie faktura utan avdraget och lägger till en textrad där du förklarar att "X timmar avdrag görs på separat kreditfaktura" eller likande. Sedan skapar du en kreditfaktura med just dessa timmar i avdrag, är du osäker på hur du gör kan du kika i vårt hjälpavsnitt Kreditera faktura som visar hela programhanteringen. Även på kreditfakturan du skickar kan du ju skriva en textrad om att den krediterar beloppet på ordinarie-faktura, om du vill vara extra tydlig. 


Känns något oklart med hanteringen får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Hm, blir det rätt med roten då My? Vad jag vet går det inte att ha Husarbete på en kreditfaktura så här blir nog Skatteverket lurade?

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ja, där har du helt rätt faktiskt. Tack @Lovisa - Revidera i Bohuslän jag fick tänka om, det går inte att kreditera en husfaktura.

Jag får rätta mig och förtydliga mitt svar, det blir egentligen bara bokföringen som korrigeras korrekt men som sagt så blir inte skattereduktionen rättad i en kreditfaktura vilket gör att beloppet till Skatteverket blir för högt i slutändan. Då är mitt nya förslag att lägga till korrekt antal timmar på fakturan från början (alltså med avdraget), sedan får du via en textrad på denna fakturan lägga till att exempelvis "Avdrag för X antal timmar gjorts på fakturan". 

/My 

Tack! Som jag grunnat. Löst på direkten.