En kund betalade in fakturan dubbelt. Detta ville han ha som en förskottsinbetalning då den kommande fakturan ändå skulle bli på samma belopp. Hur bokför jag detta? Inbetalningen skedde den 15 juni och jag har nu gjort iordning den nya fakturan och ska nu bokföra den som betald. Måste man bokföra den som förskott och sen matcha eller går det att registrera den direkt, men då blir det väl fel om den är betald innan fakturan fanns?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
Hej @Eagle_!
Jag uppfattar dig som att du har två separata inbetalningar och inte en klumpsumma. Om du har fått det i en klumpsumma kan du kika på min kollega Marielles användartips Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi som visar hur du gör. I kommentarerna visar hon även hur du hanterar betalningen på den kommande fakturan.
Jag tänker att jag visar dig steg för steg hur du bokför och utför detta i programmet 🙂
Inbetalningen registreras först som ett förskott på det datum inbetalningen kom in på ditt bankkonto:
1. Registrera inbetalningen via Kassa och bankhändelser.
2. Bokför som Övrig insättning/Egen kontering mot konto 2420 - Förskott från kunder.
3. Bokför!
När det är dags att fakturera din kund gör du enligt nedan:
1. Gå in under Kassa- och bankhändelser och leta upp inbetalningen.
2. Matcha sedan betalningen mot Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse och välj upp kundfakturan i listan.
3. Välj Bokför.
Hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare. Återkom gärna om något känns rörigt eller om vi kan hjälpa dig med något mer.
Ha en jättefin sommar!
/Tinne
Hej
Tack för svar. Jag glömde nämna att det handlade om en rutkund, som delbetalade fakturan.
Tacksam om jag får en ny steg för steg beskrivning hur jag går tillväga 😊. Tack
Hej @Eagle_
Tack för din fråga.
Jag hade gjort enligt följande (precis som min kollega Tinne skrev först).
1. Registrera inbetalningen via Kassa- och bankhändelser.
2. Bokför som Övrig insättning/Egen kontering mot konto 2420 - Förskott från kunder.
3. Bokför!
Sedan behöver du registrera fakturan som delbetald - men nu finns det ingen betalning att matcha mot under Kassa- och bankhändelser eftersom du redan matchat denna mot Övrig insättning - 2420.
Ett förslag är då att du gör en manuell betalning av fakturan enligt följande:
Skapa en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och välj upp konto 1510 - nu ska du kunna välja upp fakturan på den manuella verifikationen på samma rad som 1510.
Programmet kommer då välja upp totalbeloppet av fakturan och lägga i kredit på konto 1510. OBS! Här är det viktigt att du ändrar beloppet till den summan kunden har betalat in eftersom det var en delbetalning (RUT).
Sedan kan du välja upp motkonto 2420 så du bokar delbetalningen mot samma konto som du bokförde förskottet. När du sedan bokför den manuella verifikationen kommer fakturan att bli delbetald mot konto 2420 och du kan sedan ansöka om RUT-avdrag på SKV.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att kontakta vår kunniga support.
Ha en fin dag!
//Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.