Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sven_J
MEDLEM

Medlems/kundregister, vilka fält för samfällighetsförening?

Hej, jag vill ha förslag vilka fält ska jag använda för ett register för samfällighetsföreningen.

1 Fastighet: ex Tortuna Prästgård 1:12

2 Fastighetsägare: 1 eller flera namn eller företag, bolag, kommun + adress (ägaren byts vid försäljning)

3 Faktura adress om annan än fastighetens adress

4 Andelar av medlemsavgiften att fakturera (kan var 1-9 andelar)

Tack!

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sven_J 

Tack för att du kontaktar oss och välkommen som ny forummedlem. 

Fastighetsbeteckning kan du lägga som en anteckning inne på kundkortet. Vill du att det ska synas på fakturan lägger du informationen som en referens i fältet Er referens på kundkortet. Om du behöver lägga till nya referenser på medlemmarna gör du det genom att klicka i rutan för Er referens och sedan välja upp Er referens.

Fastighetsägare lägger du in på samma sätt som fastighetsbeteckning. Kanske är det mest lämpligt att ha fastighetsbeteckning som referens då den troligen är mest konstant men det är något du får avgöra själv.

I Visma eEkonomi finns ingen funktion för avvikande faktureringsadress. Om du väljer att skicka fakturan som brev, kommer den automatiskt att skickas till den adress som är angiven på kundkortet. Om du önskar använda en annan adress för fakturering behöver du antingen uppdatera informationen på kundkortet eller välja ett annat faktureringsalternativ, exempelvis Kivra till privatpersoner och e-faktura till företag.

Om du vill fakturera olika andelar i Visma eEkonomi, kan du göra det genom att skapa artiklar i programmet med olika andelar och sedan skapa en kundgrupp för de som ska debiteras för en andel, en kundgrupp för de som ska debiteras för 2 andelar. Det borde fungera bra.

Detta är några förslag till lösning och jag förstår om de i vissa fall inte känns optimala för dig och därför vill jag tipsa dig om att lämna förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via knappen Feedback och förslag som du hittar längst ner i sidopanelen. 

Önskar dig en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna

Khedron Wilk
CHAMPION

Kompletterande svar/åsikt från en f.d. samfällighetsföreningsordförande (det var en munfull det...).
Och med ursäkt om du har full koll på detta redan. 

Jag tolkar det som att du har flera, delvis överlappande, önskemål.

1. Medlemsregister (register över fastigheter som är medlemmar i samfälligheten).
2. Faktura-adressregister, vart avierna för respektive medlems (fastighets) avgift skall skickas.
3. Adressregister på alla fastighetsägare.

Skulle jag vilja påstå att du i Visma eEkonomi idag kan lösa 1. och 2., helt enligt förslagen från @Tinna Gunnarsson.

Tyvärr kan du inte med 100% säkerhet hantera 3. Eftersom du bara kan ha en faktueringsadress och en leveransadress så fungerar det inte om det finns mer än två delägare av en medlemsfastighet. Enbart för faktuering behöver man lite krasst bara ha koll på adressen till en av ägarna, de är alla solidariskt ansvarig för att betala medlemmens/fastighetens avgift. (Min icke-jurist-utbildade tolkning.)

Å andra sidan så vill man ha ett komplett ägarregister; dels för att kunna hantera om inte utsedd fakturamottagare kan nås men också för att hantera andelsräkning på årsmöten/stämmor. Och där räcker inte eEkonomi till idag.