Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Yannick
NY MEDLEM

Problem med datum för årsredovisningen

Hej! 2024 är mitt första räkenskapsår, nu är alltså första gången jag gör en årsredovisning. 

Jag har stött på ett problem med datumet på mitt räkenskapsår. Jag använder mig av Deklaration/Årsredovisning programmet. Varje gång jag har skrivit in ett datum i programmet så har det av någon anledning hoppat tillbaka en dag i datumet, så när jag klickar på datumet mitt år började: 2024-02-05 så blir datumet 2024-02-04, vilket jag tänkte att jag enkelt löste genom att klicka på dagen efter (2024-02-06 för att få 2024-02-05). 

Dagen efter när jag gick in i programmet för att fortsätta så hade datumen ändrats till det faktiska datumet jag klickade på. Vilket jag inte märkte fören jag signerat digitalt med visma sign, när jag gör en kontroll mot bolagsverket. Någon typ av bugg i programmet.

Jag har ändrat datumet till rätt datum nu i visma eekonomi och i Deklaration/Årsredovisning, vilket funkade, men det gamla datumet är kvar när jag förhandsgranskar och felmeddelandet kvarstår. Jag har inte skickat in någonting till bolagsverket eller skatteverket än

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Någon som har några tankar eller lösningar?

Vänligen, Yannick

4 SVAR 4

Hej!

Klassiskt problem. Det står tydligt när man lägger upp sitt bolag att man ska kolla startdatum på sitt registreringsbevis när man lägger upp i eEkonomi men otroligt många missar detta ändå. Det är för att du lagt in fel i eEkonomi som du får in det fel in i årsbokslutet. Kolla om du kan ändra till korrekta datum i eEkonomi men ofta har man lyckats bokföra poster innan regdatum och då blir det problem att ändra. Att lämna in på papper är ett alternativ om du skriver ut till word och ändrar datumet manuellt.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @Yannick

Tack för dina frågor. Ser att @Lovisa - 4L Ekonomi AB har svarat helt korrekt vad gäller räkenskapsåren som givetvis bör stämma med sitt registreringsbevis och att detta måste ändras i Visma eEkonomi. Likaså att detta kan bli ett problem om man redan hunnit bokföra på datumet som alltså ska "tas bort". 

En sak till jag skulle vilja nämna här är en inställning i Deklaration och årsredovisning, den finns under Underhåll - Företagsuppgifter - Registreringsdatum. När du ändrat så att räkenskapsåret i eEkonomi så det är helt överens med verkligheten så kan du nu behöva gå in i Deklaration/årsredovisning och fylla i rätt datum på Registreringsdatum under Underhåll.

Hoppas detta var till hjälp och att du får rätt på alla dina datum i både eEkonomi och Deklaration/Årsredovisning! 😊

Yannick
NY MEDLEM

Tack för svar Lovisa och Anton, nu är det löst!

Ja, jag läste just om det problemet i flera tidigare trådar, och blev lite orolig. Men eftersom jag inte hade bokförda poster innan registreringsdatumet så kunde jag ändra till rätt datum i eekonomi, problemet var att det fortfarande var fel datum i Deklaration/Årsredovisning vilket jag försökte fixa i underhåll - inställningar - Räkenskapsår. Men jag hade missat att man kunde ändra Registreringsdatum i Deklaration/Årsredovisning, tack igen Anton!

Yannick
NY MEDLEM

Vill tillägga att buggen med datumen kvarstår. När jag skriver in 2024-02-05 men programmet ändrar det till 2024-02-04, inte förrän efter jag har sparat och startat om programmet så visas det faktiska datumet jag angav. Förhoppningsvis kan denna information hjälpa någon annan att slippa huvudvärk på grund av programmet 🙂