Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur säkerhetskopierar jag mitt arbete i eEkonomi?.

Hejsan!
Jag skulle precis börja använda tjänsten visma backup och autostore men hittar inte mina e-ekonomi filer I någon utav mapparna så jag kan spara dem. Hur säkerhetskopierar jag mitt arbete och finns detta inte redan sparat på era servrar? Jag ser inget på mina sidor om hur jag säkerhetskopierar I e-ekonomi. Är det själva bokföringen jag bör kopiera och I så fall hur gör jag?

Mvh,
Tony

Hej!

Precis som min kollega Sanna skriver så finns det ingen funktion i programmet för att ta säkerhetskopior i programmet. Däremot finns det självklart möjlighet att ta ut t.ex. en SIE-fil så att man kan spara ner all sin bokföring. Detta görs under Inställningar - Import och Export - SIE, import och export av bokföringsdata. 

Gällande frågan kring dataintrång så har vi ständiga säkerhetsgranskningar och tester i våra system för att hela tiden motverka dataintrång. För att läsa mer om våra licensvillkor och om säkerheten i programmet hänvisar jag till länken Sanna sedan tidigare skickat men även till vår sida "Licens- och avtalsvillkor", där kan ni fördjupa i mer i vad som gäller specifikt för Visma eEkonomi.

Jag såg att det fanns en fråga kring om man gör något fel i programmet och skulle vilja läsa in en säkerhetskopia för att "börja om". Istället för att använda sig utav den funktionen har vi t.ex. Ångra matchning och liknande funktioner. 

/Lovisa
NY MEDLEM

Hej

Denna fråga har jag också börjat fundera över. Om en tredje person får tag på mina inloggningsuppgifter, går in på mitt konto och väljer att starta om företaget.
Nu vet jag inte hur rutinerna är när man väl trycker på knappen "starta om företaget". Men jag hoppas inte att det är bara att trycka på knappen så försvinner hela företaget.
Hur skyddar man sig i mot det? Jag är medveten om att sannolikheten inte är stor men risken finns fortfarande där. Därför skulle det kännas tryggt om ni har en funktion där allting sparas i en backup som man själv kan spara lokalt utfall det värsta skulle hända. Alternativt om man väljer att starta om företaget så måste vissa steg genomföras att man identifierar sig som användare av kontot. Tex identifiering genom BankID.

//Kim

Hej Kim,

Det du nämner här är en fråga som vi tar väldigt allvarligt på. Vi är i slutet av utvecklingen av en tvåstegsverifiering och som vi hoppas lansera under hösten. Det kommer innebära att alla som vill kan aktivera tvåstegsverifiering och då t ex logga in med ett lösenord och sen godkänna inloggningen i telefonen, om man inte godkänner i telefonen, kommer man då helt enkelt in. Vi kommer sen fortsätta utveckla det här, så att ytterligare lösningar kommer erbjudas.

Jag är medveten om att jag bara delsvarar på din frågeställning, men vill att du ska veta att vi är i slutfasen med att ytterligare höja säkerheten för inloggningen.

Tack för ditt inlägg och ha en fortsatt fin sommar.

/Victor
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Backup - eEkonomi.

Lite nyfiken på eEkonomi, som ju är en molntjänst. Finns det ändå möjlighet att göra egna säkerhetskopior och återläsningar själv eller måste man be Visma att göra det? Vilken kontaktväg använder man i så fall?
NY MEDLEM

Wow!

Med bakgrund av de svar och "åtgärder" som går att läsa här ovan vill man definitivt inte lämna sitt lokalt installerade program till förmån för Visma eEkonomi.

Hoppas verkligen att Visma inte kommer att avveckla Enskild Firma och andra "lokala programvaror".

/LS