Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Saldo i rubriken på Kassa- och bankhändelser

Vad är det meningen att det som sägs vara saldo som visas ovanför alla händelser ska visa?

 

Det stämmer inte ens tillnärmelsevis med varken det verkliga banksaldot eller det bokförda, vilket är lätt att kontrollera genom att kolla kontot i huvudboken. 

12 SVAR 12
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Lars, 

Saldot visar bankhändelsernas saldo per det datum du skrivit in som Bokföringsdatum.

 

Du kan till exempel ha ett datum per den sista Augusti, då visar programmet bankhändelser från kontoutdraget per den sista augusti, vilket då kan blir missvisande från ditt nuvarande bokförda saldo eller saldot du har på ditt kontoutdrag idag. 


Ett annat exempel är att du står under Kassa och bankhändelser med dagens datum som bokföringsdatum och har en aktiv bankkoppling. Då kan programmet ha hämtat det dagliga kontoutdraget från din bank men du har fått in en betalning eller betalat något från företagskontot senare under dagen som då inte hunnit synkas över till Visma eEkonomi än, då är saldona på kontoutdraget från banken och saldot här i programmet inte samma. 


Ett tredje exempel är att du står under Kassa och bankhändelser - Ej bokförda händelser och alla händelser från kontoutdraget är inte bokförda. Här visas nämligen ett sammanställande saldo för alla händelser som finns i listan, även om de ej är bokförda. Vilket gör att saldot inte matchar med det saldot du får när du tittar i huvudboken, eftersom huvudboken kollar på det bokförda saldot på företagskontot. 

Hoppas detta kan förklara differensen du ser! 🙂 
/My 

Tack för ett långt svar. Men det du skriver är enbart förvillande.

För det första: Jag har inte överhuvudtaget angivit något bokföringsdatum när bilden visas!

För det andra: Visserligen förstår jag inte din långa utläggning, men jag tolkar den så att om jag går igenom bankens lista över kontohändelser och saldon så måste jag någonstans hitta exakt det belopp som visas. Men så är det inte. Om jag däremot jämför uppgifterna i huvudboken med bankens så är det inga problem att få dem att stämma.

 

Ska uppgiften finnas så är nog det bästa att helt enkelt visa det bokförda saldot på kontot och inte försöka föregå bokföringen. I alla andra sammanhang visar ni bara vad som är bokfört. Varför ska just den här siffran bygga på ej bokförda händelser??

Den siffra som visas är till exempel väldigt bra för att kunna stämma av att alla bankhändelser verkligen har klistrats in eller kommit in via bankkopplingen. Siffran stämmer med banksaldot när alla transaktioner finns med där. Ibland kan det hända att en post kommer in på eller dras från bankkontot i efterhand på ett tidigare datum, och att då på ett ögonblick kunna se att saldot inte stämmer hjälper en att hitta vilket belopp som ska läggas till. 

När du sedan matchar bankhändelsen finns den kvar i Bankhändelser (som matchad) men även på huvudbokskontot. Det är visserligen inget krav att du ska använda dig av Bankhändelser om du hellre alltid bokför manuellt på ditt 1930 eller annat företagskonto, men det är faktiskt en stor hjälp att matcha banktransaktionerna från just Bankhändelser in till bokföringen. 

 

Jag har nu stämt av huvudboken mot bankutdraget och ser att det stämmer exakt. Naturligtvis.

Har också förstått varför saldot som visas alltid är 25.908, 50 för lågt. Och det beror på något jag inte har fått hjälp att åtgärda.

När jag var ny med eEkonomi 2015 blev det en hel del fel. Resultatet är att det ligger 7 bankhändelser från januari 2015 med betalningar som ej bokförda. Men de är bokförda, dock ej så att de har försvunnit från listan. Har inte fått hjälp att bli av med dem. Summan av dessa är just 25.908,50.

Alltså är det verkliga saldot alltid precis så mycket större än vad som visas.  

Tacksam för hjälp att städa bort det gamla skräpet.

Ah, det finns alltid förklaringar. 

För att få bort dessa måste du stryka dem från Bankhändelser (klicka på papperskorgen till höger), men eftersom det är så gammalt kan det finnas några problem. Kan du öppna åren ända tillbaka till 2015 kan det gå, men om du har bankkoppling tror jag inte det går utan hjälp från supporten. 

Om du tar bort posterna kommer det inte att påverka vad som verkligen är bokfört. 

Lycka till!

 

Låter ju bra. Men det finns ingen papperskorg till höger på någon bankhändelse, inte på de aktuella heller. Så jag förstår inte vad du menar.

 

Hoppas på hjälp från supporten.

Ja, då blir det en supportfråga. Testa chatten, det brukar vara ett bra och snabbt sätt att få kontakt med dem! 

Jag har ett förslag på work-around om du vill lösa detta utan supporten. 

1) lägg in differensen som bankhändelse på företagskontot nu, så att saldot ovanför stämmer med bankens saldo (och huvubokskontot 1930)

2) matcha denna post mot obskontot 2999 - då debiteras 1930 och krediteras 2999.

3) gör en korrigeringsverifikation till 2) och lägg till debet 2999 och kredit 1930, dvs nollar ut konteringarna enligt 2)

Då får du ett korrekt saldo på Bankhändelser och ingen påverkan på huvudbokskontot 1930. 

 

 

Det är en väldigt bra tanke @AnnicaL men jag kan se att Lars har en aktiv bankkoppling och därav går det inte att bokföra på företagskontot manuellt eftersom kontoutdraget stäms av och hämtas automatiskt in till programmet. 

@Lars_r
Jag kan se två ej bokförda händelser från januari 2015 när jag kikar på ditt kundnummer, vi kan såklart se till att dem tas bort eftersom du inte har det alternativet själv. Hör av dig här om det fortfarande är aktuellt så ser jag till att dem försvinner från listan under Kassa och bankhändelser.

/My 

Hej!

 

Underbart om ni kan ta bort bankhändelserna utan att balansräkningen påverkas.

Det är 7 st, 5 daterade 2015-01-19 och 2 daterade 2015-01-16. 

Jag skulle verkligen uppskatta den hjälpen.

 

Lars

Då är det klart, dem ska nu vara borttagna.  

/My 

Om du har bankkoppling eller klistrar in ditt kontoutdrag så bör saldot där stämma mot det verkliga saldot på banken. Troligtvis är det något fel annars.

 

Om du varken har bankkoppling eller klistrar in bankkontot så missar du en massa fina finesser i programmet 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100