Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Skickas leverantörsfaktura som ska betalas senare till banken?

Hej,

 

Om jag lägger upp en företags/Leveransfaktura i Visma som skall betalas senare, kommer den transaktionen att genomföras via mitt företagskonto automatiskt eller skall jag lägga in den via betalning i min bank också?

 

MVH

/Roger Berg

 

10 SVAR 10
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

 

Nu vet jag inte vilken bank du har, men generellt fungerar det som så att om du har en faktura med ett betaldatum längre fram så skickas betalningen till banken från programmet ihop med de andra betalningarna. Fakturan ligger och väntar på banken tills dess att det är dags för betalning. Du ska alltså inte behöva betala den fakturan manuellt på banken. 

 

/Lisa 

 

Jag har Swedbank och koppling från dem till visma.

 

/Roger

 

Med koppling till Swedbank ska du exportera fakturorna till en LB-fil som du läser in på banken i funktionen Filöverföring. 

@AnnicaL har helt rätt i det hon säger! 

Har du Swedbank som bank så behöver du manuellt exportera betalningarna, läs mer i hjälpavsnittet Skicka betalningsfil (LB).

När betalningarna på banken är godkända så ligger de och väntar på sitt betalningsdatum. 

AnnicaL
CHAMPION

Har du bankkoppling till din bank från eEkonomi? Kolla i så fall hur det ska göras, troligen måste du i alla fall exportera fakturorna för betalning, inte bara bokföra dem!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag frågar här för blir inte klok på detta. Gäller leverantörsfaktura som ska betalas innan förfallodag helt enligt vanlig ordning men ingenting händer.

 

Jag har bankkoppling till SEB företagskonto.

 

Jag har förstått det som att om jag registerar en leverantörsfaktura i Visma och klicka att den ska betala så ska Visma betala detta med pengar från mitt företagskonto, jag ska inte behöva göra något mer - Är detta rätt?

 

Men nu ser jag att inga av mina inlagda leverantörsfakuror har betalats enlig förfallodagen i visma men de står reggade som betalda i bokföringen. Jag klickade inte i "betala manuellt" eftersom jag förväntade mig att Visma betalade åt mig.

 

Jag förstår inte varför inget händer - nu har jag ju fakturor som inte är betalda men helt fel i bokföringen eftersom de står som betalda.

 

Tycker det är väldigt mycket strul med Visma, väldigt ologiskt i hur saker ska bokföras. Kommer ju behöva en revisor direkt för att styra upp detta fast jag precis börjat. Mycket tråkigt.

Hej Linus! 

Jag ser att din bankkoppling startade nu i december och vad jag kan se så har bankhändelserna kommit in som de ska, dessa importeras automatiskt under Kassa och bankhändelser så långt ser det rätt ut. Vad det gäller automatiskt sändning av leverantörsfakturorna till banken så finns det två inställningar du kan ha. Antingen så kan du Signera betalning direkt i Visma eEkonomi Smart med tvåstegsverifiering, det innebär att du skickar leverantörsfakturor som registrerats i Visma eEkonomi Smart till banken för betalning och signerar betalningsfilen direkt i programmet, du behöver inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Eller så har du inställningen Signera betalningar i din internetbank, det innebär att leverantörsfakturan du skapar i programmet skickas direkt till din internetbank och du får logga in i internetbanken för att genomföra/godkänna betalningen. Via länkarna kan du se mer exakt hur du går till väga.
När en betalning dragits för fakturan så kommer denna bankhändelse in automatiskt till Kassa och bankhändelser, där kan du matcha och bokföra betalningen till rätt faktura. Mer information om hur detta går till finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha bankhändelser med bokföringshändelser

När du skriver att du klickat i att den ska betalas, har du gått via Åtgärder - Registrera betalning då? För det är ett sätt att bokföra betalningen, det är alltså inte ett sätt att skicka fakturan eller betala den från din banks håll utan ett sätt att bokföra fakturan som betald i programmet. 

Har inte leverantörsfakturorna skickats och du kontrollerat dina inställningar via länkarna så ska vi självklart kika på det närmre. Men då är det lättare att du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi se över det tillsammans direkt i ditt eEkonomi. 

God fortsättning! 🙂
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

 

Det du skriver låter ju logiskt, få en leveransfakura, kolla den och sen klicka igenom och signera den KLART!

Problemet är att jag har en fungerande bankoppling och har aktiverat tvåstegsverifiering,men..

Jag har aldrig fått upp varken något meddelande eller alternativ om att "skicka" eller " Skicka och signera".

Det enda som visar sig är "betala" så det är det jag tryckt på. Ingenstans har  "Skicka och signera" visat sig.

 

Nu fick jag precis en ny leveransfaktura från er, Visma, så jag fick chansen att titta igen. Nu fick jag en notis om att skicka en "fil" till banken, vilket inte borde vara det som händer eftersom jag har aktiverat tvåstegsverifiering.

 

Varför kan jag inte signera mina fakturor så att de går igenom?

 

Det du säger stämmer tyvärr inte med hur det ser ut för mig!!

 

Du får gärna ringa upp för det är väldigt frustrerande.

@Fd medlem

Jag skapar ett ärende på detta och mejlar dig så får vi på supporten slå dig en signal när det passar. Det är som sagt svårt att se varför det inte fungerar som det ska hos dig härifrån och därför är det lättare med en direktkontakt så vi kan kika på det tillsammans i ditt eEkonomi. 

/My 

Jag har använt Visma eEkonomi med bankkopling mot SEB, Swedbank och Handelsbanken och kan utifrån de erfarenheterna säga att det fungerar bäst med Handelsbanken och klart sämst med SEB. 

 

Det företag som jag hade med SEB på slutade allt med att jag bytte till Handelsbanken. 

 

Så om du är ny företagare och inte har några speciella krediter att förhandla om så är mitt tips att du byter bank till Handelsbanken. 

Fördelen där är att betalfilerna skickas automatiskt till Handelsbanken och sedan loggar man bara in på banken (smidigast via mobilen) och godkänner betalfilen. 

Det här med tvåstegsverifieringen hos SEB såg jag som en smart grej, eftersom man då slipper in på banken och gokänna - men den fungerar dåligt i praktiken. 
Dels verkar kommunikationen mellan Visma och SEB vara lite kantig, och så var det även något med att om du lade in en leverantörsfaktura med betalning dagen eller två dagar senare så funkade inte det. 
Krävdes minst tre bankdagar framåt eller något sådant. 

 

På kontoutdraget hos SEB kunde man se alla kommande betalningar var för sig, men den dag de betalades klumpades de ihop till en klumpsumma. Det blir extra arbete när du sedan behövde bokföra detta i Visma vilka fakturor som var betalade. Med Handelsbanken sker detta automatiskt.  

 

Med Swedbank för man ju över en fil och godkänner den i filöverföringen.