Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Välja ej automatisk bokföring vid bankkoppling

Hej!

 

Vi har bankkoppling. Jag undrar om det går att ställa in så att bankhändelserna inte blir bokförda automatiskt. Jag skulle själv vilja trycka på "bokför" för att få verifikationsnumren i kronologisk ordning och alla i följd på samma dag. Som det är nu blir verifikationsnumren inte i följd när vissa bankhändelser inte matchas automatiskt.

 

Te.x. om det går några dagar (eller längre tid) innan jag hinner jobba med papperen och det är något som inte har blivit matchat, så när jag matchar dem får den händelsen ett verifikationsnummer långt senare än de andra och kommer inte att ligga i verifikationsordningsföljd för den dagen. 

 

Hur kan man göra för att slippa en massa hänvisningar i bokföringspärmen?

 

Mvh Lena

4 SVAR 4
Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Lena Ernstsson!

Jag förstår ditt dilemma, men det går tyvärr inte att ställa in så att vissa bankhändelser inte bokförs per automatik vid bankkoppling. Det är inte heller något som vi jobbar på att lägga till.

Att programmet bokför händelser åt dig är såklart tänkt att bidra till att du sparar tid. Jag har full respekt för rutiner som funkar men vill ändå tipsa om artikeln Digital bokföring vs papper. En bankkoppling tillsammans med digital arkivering av räkenskapsinformation kan göra underverk 🙂 

Mvh, 
Marielle

Hej,

 

Jag har inte tidigare råkat ut för denna automatiska bokföring, men fick tyvärr den upplevelsen när jag nu skulle bokföra de senaste tre månadernas fakturor.

 

För mig innebär den automatiska bokföringen definitivt inte en tidsbesparing. Istället för att som tidigare ta en i stort-sett godtycklig faktura och leta upp den i bank-händelserna och klicka på bokför varvid jag får nästa verifikationsnummer i serien och jag kan ta min verifikation och sätta in den i ordning i pärmen så tvingar mig nu Visma eEkonomi att först titta efter vid vilken verifikation den har börjat bokföra automatiskt och därefter måste jag leta upp varje faktura från eEkonomis verifikationslista i högen jag har för att få allt i ordning i pärmen och vara säker på att jag inte missat någon.

 

Ett otroligt kliv nedåt i effektivitet för mig tyvärr. Jag efterfrågar inte att _vissa_ verifikationer ej ska bokföras automatiskt, utan jag vill ha det som tidigare att ingen verifikation alls bokförs automatiskt utan att jag som användare själv väljer när jag vill bokföra.

 

När man som amatör-redovisningskonsult bokför sitt eget företag på sen kvällstid efter alla andra åtaganden så är det skönt när den upparbetade arbetsmetodiken man har fungerar som vanligt. Ni får gärna lägga till nya finesser som är tänkta att göra livet enklare för oss, men se då till att man kan koppla på de nya funktionerna när man själv är beredd på det och vill ha det på det beskrivna sättet. I annat fall så kan jag tyvärr bara klassa det som en bug.

 

Som ytterligare en oväntad finess så verkar arbetsgivardeklarationer som jag bokfört och faktiskt fått ett nummer på redan numera saknas i verifikationslistan. Vad är det för hemligt kriterie som ska uppfyllas innan dessa syns i verifikationslistan tro?

 

/Magnus

 

 

Hej Magnus och tack för dina synpunkter 🙂

Jag förstår din frustration över att inte själv kunna bestämma i vilken ordning händelser ska bokföras och beklagar att du inte känner dig hjälpt av den automatiska bokföringen. 

Då vi vet att funktionen är uppskattad och fyller sin funktion på många håll är den inte aktuell att ta bort. Däremot förstår jag såklart fördelen med att själv kunna avgöra om man vill ha hjälp med automatisk bokföring eller inte. Jag lovar att ta det vidare som ett önskemål!

Ang arbetsgivardeklarationen vill jag be dig säkerställa att du har valt rätt period och datum i verifikationslistan utifrån när arbetsgivardeklarationen bokfördes. Återkom om du fortfarande inte hittar den så kikar vi vidare på det.

Mvh Marielle

@Magnus24  @Lena Ernstsson 

 

Se det som ett ypperligt tillfälle att ställa om till mer digitalt. Det är fantastiskt skönt att slippa alla papper och pärmar. Särskilt när man så lätt kan hitta allt i programmet! 😃

Har man underlag på papper som man inte "kan" bli av med så kan man numrera och sätta dessa i en pärm, men ändå ha programmet som grund och bara plocka fram dessa om/när man behöver.