Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LxLasso
MEDLEM

Valutakonton och matching med SIE-import

Hej,

Vi har ett bankkonto som våra kunder betalar in fakturor på, i EUR. Fakturorna ställs ut av ett externt system som sköter matching vid inbetalning och vid slutet av månaden importerar vi en SIE-fil i Visma. Bankkontot är upplagt mot SEB och hämtar löpande in insättningar. När vi importerat SIE-filen vill vi matcha de importerade verifikaten med poster på kontot.

Iom. att kunderna betalar in i EUR får vi nu ändra varje bankhändelse och ta bort EUR-infon för att den automatiska matchningen skall fungera. Om matchningen kunde ha fortsatt fungera på SEK-beloppet även om det finns ett EUR-belopp vore det bra - i alla fall med importerade verifikat.

Alternativt, om det fanns nåt sätt att få med EUR-beloppet i SIE-filen, men vad jag kan se av formatspecifikationen så går inte det.

(Jag har också observerat att ni inte lyckas läsa ut EUR-beloppet för alla överföringar, särskilt för utomeuropeiska överföringar. Man behöver plocka lite andra fält ur CAMT-filen, under CurrencyExchange / CcyXchg.)

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @LxLasso 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

Idag är det inte möjligt att göra en korrigering eftersom de importerade verifikationerna är i SEK och all bokföring i Visma eEkonomi sker i SEK. När bankkopplingen hämtar informationen visas den i EUR, och programmet kan inte matcha detta med varandra. 

Du är självklart välkommen att lämna ett önskemål om att programmet också bör kunna hantera EUR-belopp i bankhändelsen. För tillfället har vi dock inga planer på att göra en sådan ändring.

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

Ha en fortsatt fin dag

//Tinna