För att kunna hitta igen och ha ordning så skriver jag verifikationsnumret på mina papperskvitton typ ver G65. jag brukar också skriva på kvittot/A4 datum belopp momsbelopp och ev kort vad det avsåg - för det fall kvittot är oläsbart på nåt år.
Jag brukar häfta på A4 och i pärm men om man använder kvittoblock går de kanske att sätta direkt i pärm.
Jag använder pärm - men det skulle nog fungera lika bra att ha ett kuvert för t ex månad där alla kvitton ligger - huvudsaken det finns struktur så att all dokumentation kan visas upp..
Jag läser också in alla mina kvitton digitalt så att jag har dem digitalt eftersom många kvitton kommer vara oläsbara på något år.
Här finns en beskrivning
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-utMan måste spara dokumentationen i den originalform man får/skapar den i.
Dvs får man ett kvitto / skapar en faktura digitalt så är det originalet - då ska man spara det digitala originalet - man får inte skriva ut och slänga pdf dokumentet tex.
man ska spara i 7 år och det finns regler som gör att man kan ändra format t ex alt digitalt och efter 3 år efter bokslutet kan man då slänga pappersoriginalet - men det digitala måste då sparas i 7 år.
när det gäller märkning så vet jag inte om det finns något formellt krav på hur, men ska man ju kunna visa skatteverket att man har ordning och vid eventuell revision kunna visa dokumentation som hör till en händelse. Det finns också krav på att dokumentet är läsbart - dvs kassakvitto som inte scannats digitalt in bör kopieras eftersom kvittotexten bleknar.
Men oftast söker jag efter det digitala kvittot - jag märker mina digitala filer/PDFer med datum och verifikationsnummer och ev beskrivande text också för att göra det lättare att hitta
se till att de filer du sparar digitalt har säkerhetskopia t ex genom att spara dem på Google drive /Onedrive etc så att de inte försvinner om datorn/Ipaden går sönder/försvinner