Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning - differens mellan balansräkning och not

Får följande fel när jag försöker upprätta en årsredovisning i Deklarationstillägget:

"Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad (670 325) och tillhörande not för kolumn '2022-12-31' (600 000)."

Bokfra_0-1678202010672.png
Vet någon vad felet kan vara??
Har en tanke om att det är ngt fel i programmet då jag tycker att de gulmarkerade fälten borde vara identiska.

Bokfra_2-1678202069702.png

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20

 

 




7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Bokföra 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Det är svårt att felsöka via forumet och när du får en differens mellan Eget kapital och rad i balansräkningen kan det bero på flera olika saker. 

 

Börja med att kontrollera huvudboken för det kontot som är  kopplat till noten, eftersom det verkar vara en annan siffra än vad som står i noten av någon anledning. Kanske har du ändrat något i efterhand i bokföringen som inte har uppdaterats i Årsredovisningen? Det är ganska vanligt och lätt hänt 🙂

 

Om inte detta hjälper dig behöver du kontakta mina kollegor på supporten för vidare felsökning. 

//Tinna

Bokföra
UTFORSKARE

Supporten bad mig skriva frågan här eftersom han inte kunde hitta felet igår 🙂
Du verkar ha koll @Tinna Gunnarsson  , kan du inte koppla upp dig på teamviewer och kika på det? 

Hej @Bokföra 

Ok jag förstår. Nej jag har ingen möjlighet att koppla upp via Teamviewer men jag kan ge dig ytterligare ett förslag på vad du kan kontrollera. 

 

En tanke är att om ni hade 600 000 kronor i fordringar när året började, sen har du bokfört något på konton som ligger under den rubriken så utgående balans blir 670 325. Detta kan inte programmet specificera automatiskt utan det behöver du själv fylla i på någon av rutorna som finns i noten. De fälten är inte "grå" förrän du klarmarkerat till vänster, tar du bort klarmarkeringen så är fälten vita/öppna och du kan skriva i beloppet själv.

 

Om du exempelvis har lånat ut 70 325 kr till, då ska det beloppet in i Årets lämnade lån. Vad det är du har bokfört och var det ska läggas in är något som du själv måste ha koll. Vi på Visma Spcs vill hjälpa till så mycket som möjligt men vi är alltid måna om att allt blir rätt och riktigt i din bokföring så om du behöver ytterligare hjälp behöver du kontakta en redovisningskonsult. 

 

Vill du ha hjälpa att hitta en konsult som använder våra program så finns kontaktuppgifter här

 

Ha en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna

Bokföra
UTFORSKARE

Hej @Tinna Gunnarsson !

Tack för infon. Jag har ju köpt lite aktier i min befintliga kapitalförsäkring, med andra ord gjort följande:
Kredit 1920
Debet 1385

Ska jag lägga till 70 325 kr i "Omklassificieringar m.m."? 
Har kört uteslutningsmetoden då övriga alternativ är helt irrelevanta.

Bokfra_0-1678365792398.png

 




Jag tycker som sagt "omklassificiering m.m." också är fel.
Men vilka alternativ har jag?
Var ska jag lägga till de saknade 70 325 kr?

Bokföra
UTFORSKARE

Då har jag hittat svaret så tänker att jag delar med mig det i detta forum:

När man sätter in mer pengar till sin kapitalförsäkring under ett år så måste man manuellt lägga till beloppet i Noter i fältet "Årets lämnade lån". 
Anledningen till detta är att företag har en kapitalförsäkring och det man gör praktiskt taget är att man "lånar" ut pengar till försäkringsbolaget som "förvaltar" kapitalförsäkringenen.


Bokfra_0-1678444236994.png

 



Då har vi lärt oss en ny grej, härligt!

Ha det gott!

Årets lämnade lån

Hejsan @Bokföra!

 

Vad härligt att du lyckades hitta svaret och tack så hemskt mycket för att du delar med dig utav det. Det uppskattas mycket! 

 

Trevlig helg på dig! 

// Anton