Tidigare har jag använt mig av Visma AD 1000 där man skapade C-verifikationer för kundfakturor/fakturajournaler. Även om vi använde oss av kontantmetoden.
Jag hade gärna fortsatt med det eftersom det såklart ger en bra överblick för kundfakturor. Men när jag valde programmet och la in våra uppgifter valde jag kontantmetoden, vilket jag gissar nu är anledningen till att jag inte kan göra fakturajournal. Tillägg är att vi är en ideell organisation och inte är momsregistrerade, så jag använder mig inte av de färdiga artikelkonteringarna.
Nu har jag ändå gjort som fakturajournal och lagt in konto 1511 (1510 går inte att välja) under artikelkonteringen för "artiklarna" som jag lagt in och på så sätt gjort en verifikation under C och sen även gjort faktura (som jag gjort innan).
NU till min fråga (!) - dubbeljobbar jag eller kan jag göra såhär? Tanken slog mig nu att kanske detta ovan görs automatiskt, men att det inte är synligt. Men kan inte hitta något kring det.
Jag är ny på programmet och testar mig fram. Tackar på förhand 🙂
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21
Löst! Gå till lösning.
Hej @FannyA!
Det är en lite annorlunda arbetsgång i eEkonomi än i Administration med dessutom två helt olika utseenden, så jag förstår att det inte är helt lätt såhär i början 🙂 Jag ska göra mitt bästa för att förklara hur du jobbar med fakturor i eEkonomi.
I eEkonomi jobbar du inte med journaler så som du tidigare gjort i Administration, det sköter programmet automatiskt i bakgrunden när du bokför fakturan. Eftersom du har valt kontantmetoden så används inte konto 1510 (eller 1511). I det här fallet när ni använder kontantmetoden så lägger du in fakturan först när ni har fått betalt, då matchar du direkt fakturan mot inbetalningen. Om ni hade haft faktureringsmetoden så bokför programmet fakturan först på 1510 som en kundfordran när fakturan skapas upp, eftersom fakturan då skapas på det datum den är utställd. När man sedan får betalt matchas fakturan under Kassa- och bankhändelser och då bokför programmet automatiskt bort kundfodran.
Om du vill läsa mer om hur du använder Kassa- och bankhändelser och matchar dina fakturor så skickar jag med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt.
Under Försäljning - Kundfakturor får du en överblick över alla kundfakturor, men det finns även en egen flik för obetalda kundfakturor. Om du vill sortera in kundfakturorna i en egen verifikationsserie för att lättare sortera bland verifikationer går det såklart bra att fortsätta göra det, men det räcker med att lägga upp fakturan under Försäljning - Kundfakturor.
Jag noterade att ni har en ideell förening - ni kan såklart lägga in artiklar med 0% moms!
När du lägger upp artikeln under Försäljning - Artiklar kan du under Försäljningsinformation välja vara eller tjänst med 0% moms:
Självklart kan du också lägga in en egen artikelkontering under Inställningar - Artikelkontering.
Jag vill också passa på att slå ett slag för vår grymma Kom igång-hjälp och hjälpsidan Jobba på bästa sätt i Visma eEkonomi som ger en riktigt fin start i programmet. Känner du att det är aktuellt så har vi också bra utbildningar att gå!
Du får självklart återkomma till oss i forumet om du har några funderingar eller om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
Tusen tack för återkoppling! Då vet jag hur jag ska gå vidare 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.