Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

skillnad på "kassa-bankhändelse" och "bokföring-verifikation-ny verifikation"

Hej,

Jag känner mig inte säker på när jag ska använda det ena eller det andra. Eller båda två? Som tex vid eget  uttag gör jag det via Kassa-bank men skapas det en verifikation via den vägen då?

Kan ni förklara skillnaden och när man använder vad och någon "komihåg-regel" som gör det tydligt och självklart vilket alternativ man ska välja. 

Och vid inbetalning av moms till SKV, vilken av dem används? Stort tack på förhand! 😀

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Karin EE 

 

Jag ska göra mitt bästa för att förtydliga och dela med mig några tips 🙂 

 

Kassa- och bank
Används för att registrera händelser som direkt påverkar ditt företags kassa, bankkonto eller andra liknande konton alltså när pengar faktiskt flyttas, in eller ut från kassa eller bankkonto. Det kan vara:
 

  • Inbetalningar från kunder
  • Uttag till eget konto
  • Utbetalningar till leverantörer
  • Momsinbetalningar till Skatteverket (SKV)

När du registrerar en kassabankhändelse skapas automatiskt en verifikation för händelsen.
 

Ny verifikation
Används för övriga bokföringshändelser som inte direkt påverkar kassa eller bank, men ändå måste bokföras. Det kan vara:
 

  • Justeringar av bokföring
  • Konteringar av interna transaktioner
  • Rättelser av tidigare verifikationer
  • Bokföring av avskrivningar eller periodiseringar
     

Jag hoppas att detta klargör när du ska använda respektive alternativ! Om du har fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig.