2025-04-10
10:07
Hej! Nu har jag deklarerat klar i Visma och allt är överfört via fil till skatteverket, inskickat och klart. Nu ska jag betala in kvarskatt/restskatt både privat från tjänst och från firman. Där blir det ju svårt vid bokföringen att veta exakt hur mycket som kom från firman och från tjänst när skatterna lades ihop i deklarationen. Mina egenavgifter blev lägre när det hade förts över från visma till SKV och då blev ju skatten högre dessutom. (Varför det blev så vet jag inte). Restskatten från tjänst betalar jag ju in separat från eget konto men den summa som stod på INK1 är ju osäker på om den är korrekt längre när alla inkomster bakas ihop. På skatteverket sa de att det är svårt att separera helt. Men om jag nu ska överföra pengar för min firma från företagskontot till skattekontot måste väl det överresstämma med verkligheten, eller?!? (Gärna en snabb genomgång hur en sån överföring bokförs tack!) Stort tack på förhand! 🙏
... Visa mer
2025-04-04
09:00
Tack! Nej, lager och inpris anges ju inte på fakturan. Det ger kanske svar på min andra fråga här i tråden (svar på ditt första svar) såg du den? Den om att specificera växterna var för sig (sort och pris) eller klumpa ihop oavsett sort och pris på en artikelpost. Men det blir ju kanske svårt när man ska ange inpris mm. Eller? Läser programmet av mot lager sen menar du? Om jag köper en växt på konto 4000, lägger in den som en ny artikel och hur många jag har i lager, hur vet systemet att det är just den växten. Är inköp och artikel ihopkopplat? Tack för kunskapen och tålamodet!🤗
... Visa mer
2025-04-04
08:03
Måste man fylla i försäljningspris, inpris och lager höger på den sidan där artikeln skapas? Eller fyller jag i det individuellt när jag skapar fakturan och väljer artikeln?
... Visa mer
2025-04-04
07:58
Tack! 😃 För att RIKTIGT förtydliga för mig själv.. Har jag förstått rätt då, att även om jag köper fem olika slags sommarblommor, med OLIKA pris, kan jag SUMMERA DEM i samma post i en artikeln eller måste jag separera varje prisgrupp/ växtgrupp? ex . Artikel 9 sommarblommor 5 st a' 29 kr ex artikel 9 sommarblommor 6 st a´39 kr ex artikel 9. sommarblommor 8 st a´59 kr ELLER klumpa ihop dem och skriva totalsumman på EN POST även om de har olika pris? Ex artikel 9. sommarblommor 23 st xxx kr Tänker på när man fått faktura från elektriker där varje liten skruv specificeras. Tänker att det är viktigt att förstå fullt ut. Och tack för att du klargjorde fråga nummer två! Som jag har funderat! Så då är det bara om det blir vinst på försäljningen av inköpta varor som det beskattas. Jag har undrat hur systemet vet om det är inkomst av vara eller tjänst när överskottet räknas fram. Tack återigen!😅
... Visa mer
2025-04-03
09:43
Hej! Superglad för hjälp! Nu ska jag köpa in olika slags växter och jord mm till kund. jag har redan skapade artiklar som jag väljer vid fakturering av TJÄNST. Men nu när jag köper in VAROR som jag ska sälja vidare, gör jag på nåt annat sätt då? Och ska varje olika sak (eller växt, jord..) ha en egen artikel eller kan jag klumpa ihop ex "sommarblommor" på en artikel," jord" på en annan även om det är olika priser på varje enskild växt/ jordsäck? Så länge det är samma momssats förstås. Ex Artikel 9. sommarblommor 15 st summa xxx kr Ex artikel 10. jordsäckar 5 st xxx kr Ex artikel 11. Stolpar 8 st xxx kr Och en fråga till som jag grunnar över: Nu när jag köper in ett träd för 1000 kr får jag ju kvitta momsen på 25 % så trädet kostar 800 kr. När jag säljer det till kund tar jag 800 kr plus moms, samma pris 1000 kr. detta planterar jag åt kunden. När jag sedan fått betalt har jag ju sålt tjänst och varor för x antal kronor, och det överskottet skattar jag ju på sedan. Innebär det att det blir en förlustaffär för mig när jag köper in varor utan marginal och säljer vidare? Eller tänker jag helt fel? Hoppas du förstår vad jag menar. eller hamnar inköpta varor på ett annat konto som inte berörs av beskattning? Tusen tack på förhand! 🙂
... Visa mer
2025-04-02
17:08
Det här gäller visma deklaration/ årsbokslut under fliken skatteuträkning. Mitt företag startades höstas och jag har inte betalat någon preliminärskatt hittills utan det är skatten från anställning som står på deklarationsblanketten som jag importerat. Men för att uträkningarna ska bli rätt i programmet visma deklaration (både min enskilda firma och av tjänst 2024) måste den siffran fyllas i i ert program och nu måste jag veta om det är den FAkTISKT DRAGNA skatten på INK1 som ska anges eller den beräknade preliminärskatten (hela summan) som skatteverket ska ha in från mig. Jag har alltså restskatt som ska betalas (intjänad av anställning) därför blir det ju svårt att veta vilken summa jag ska skriva in för att kunna slutföra deklarationen. hoppas jag blir förstådd nu. Tacksam för svar.
... Visa mer
2025-04-02
13:32
Jag har ingen redovisningskonsult, vilket jag inte ska behöva. Detta är en fråga om ert system. Om jag skulle deklarera direkt hos skatteverket hade denna fråga eller uträkningsmodell inte dyka upp. Ni har skapat en uträkningsmodell och då borde ni också kunna svara på vilken av beloppen som ska skrivas in i det fältet för att tjänsten ska kunna användas och visa rätt preliminär skatteuträkning. Det handlar inte om min bokföring utan endast: ska det vara den beräknade preliminära skatten som ska stå i fältet eller den faktiska dragna? Ni måste ju veta vilket belopp som ska anges för att det ska bli korrekt? Nu skickar jag tillbaka bollen till er bokföringsexpert.
... Visa mer
2025-04-02
09:30
Hej. Mycket frustrerad och får ingen hjälp av supporten och bollas fram och tillbaka. För att få rätt underlag i Visma deklaration, vad ska jag fylla i fältet "skatteuträkning" /"kvarskatt överskott". Vilket av följande ska jag fylla i i fältet preliminärskatt? Den faktiska skatten som dragits under 2024 eller den uträknade totalskatten? jag har nämligen restskatt och då blir ju resultatet slutlig skatt helt olika beroende på vad jag fyller i! Tusen tack för svar! Skv vill och kan inte svara på saker som sker i en köpt tjänst och vismasupporten "kan inte hjälpa mig", fruktansvärt frustrerande. 😞Har ju köpt en tjänst som marknadsförs som så enkel..
... Visa mer
2025-03-31
10:50
Såhär står det när jag klickar fram bilaga NEA: och jag kan heller inte fylla i att den är passiv. Jag vill ju heller inte att överskott/underskott ska trasslas ihop med min enskilda firma.. "Deklarationsbilaga NEA är en underbilaga till blankett NE. Den kan lämnas av fysisk person eller dödsbo som har flera verksamheter med skilda bokföringar eller som driver näringsverksamhet med någon annan och har gemensam bokföring. Överskott/underskott överförs automatiskt till Övriga skattemässiga justeringar under Enskild firma." Är det fortfarande rätt?
... Visa mer
2025-03-31
10:44
Tack för mycket snabbt svar! Jag ska tillägga att jag inte bokfört några löpande kostnader för resor under året. Gör det någon skillnad för val av ruta? Du skrev "faktiska kostnader", och det är det ju, faktiskt, så då borde det ju bli R16 om jag förstått dig rätt? Mvh K
... Visa mer
2025-03-31
09:51
Hej! Jag har förutom min enskilda firma även en passiv verksamhet (skog) som jag undrar över. sitter just nu och deklarerar. För visst ska jag skapa en ny deklarationsbilaga till den passiva versamheten? Då finns inte NE att välja utan bara NEA, är det den jag ska välja? Och ska resor med privat bil i företaget in på R16 och avdrag för lokal i hemmet på R22? Jag har läst ibland att båda kan läggas in på R22. Vad är det för skillnad att föra in på 16 /22? Är det något mer som kan dras på R16 och R22? Stort tack på förhand, hoppas på snabbt svar! 😀🙏
... Visa mer
2025-03-12
17:03
Ok, tack. varför det måste vara ett konto som börjar på 69xx förstår jag inte riktigt, jag anger alltså bara att det är en kostnad, inte vad det är tex 5640 förbrukningsmaterial? Registreras det också som en banköverföring/ beloppet minskas från summan på företagskontot i samband med den verifikationen? Jag behöver inte göra en bankhändelse också? jag för givetvis över pengarna mellan mina konton själv. Men egentligen skulle jag också kunna fortsätta ange "betalat med egna pengar" och bara göra ett eget uttag med motsvarande summa? Det blir ju lite samma sak eller? Mvh K. Tack för tålamod, jag vill förstå.
... Visa mer
2025-03-10
17:25
Hej, ja, jag har ett särskilt, dedikerat företagskonto. / K
... Visa mer
2025-03-10
15:13
Hej! En basic-fråga.. Jag har hittills angett "betalat med egna pengar" när jag gjort inköp till min enskilda firma. (ingen bankkoppling) Nu vill jag istället ange 1930 istället för att inte behöva ligga ute med privata pengar utan få dem tillbaka direkt. Hur gör jag då för att det ska bli rätt, kan jag ange 1930 vid bokföring av kvittot och föra över pengar till mig själv samma summa som jag handlat för genom en bankhändelse eller ska man göra på något annat sätt? Ska jag skriva "inköp av xxx, 123 kr" eller gör jag bara ett eget uttag med motsvarande summa? Tack på förhand.
... Visa mer
2025-03-04
11:43
Hej, jag blir knäpp! Sitter och letar i forumet, gamla frågor och skriven info. och får olika svar! jag ska betala in momsen för 2024 till Skv. (enskild firma) Viss information säger 1930 kredit - 1630 debet eller 1930 kredit - 2012 debet eller 1930 kredit - 2650 debet. registrera händelsen som övrigt uttag, egen kontering. eller först 1930-2012 sen 2650-2012.... Snälla förklara! Tack på förhand.
... Visa mer
2025-02-21
14:00
Hej igen, tack för svar och länkar. Men de gav inte svar på frågan om hur man gör när man ska ta ut sin skuld till sig själv så att summan under kortfristiga skulder nollas. Gör man ett vanligt eget uttag (som typ lön) och någonstans i rullmenyn kan välja "skuld till mig själv" eller en manuell verifikation. Jag tänker att på nåt sätt vill man ju göra det tydligt. Jag trodde jag skrev frågan i bokföringsforumet. Inte helt tydligt när man ska ställa frågor tycker jag, men jag ska titta noggrannare! Mvh KEE
... Visa mer
2025-02-19
09:07
Hej! Jag har köpt in varor till min enskilda firma och registrerat det "betalat med egna pengar" och nu har jag en summa som är skuld till mig själv. Tar jag bara ut det som ett vanligt uttag eller bokförs det på nåt sätt mot ett särskilt konto så det nollas? Jag tänker så skulden betalas tillbaka och inte står kvar längre. Finns det någon för -eller nackdel med att betala med egna pengar mot att direkt överföra pengar från 1930 till mig efter varje inköp. Manuell ny verifikation eller bankhändelse? stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-02-19
08:59
Hej, Jag känner mig inte säker på när jag ska använda det ena eller det andra. Eller båda två? Som tex vid eget uttag gör jag det via Kassa-bank men skapas det en verifikation via den vägen då? Kan ni förklara skillnaden och när man använder vad och någon "komihåg-regel" som gör det tydligt och självklart vilket alternativ man ska välja. Och vid inbetalning av moms till SKV, vilken av dem används? Stort tack på förhand! 😀
... Visa mer
2025-02-08
12:18
Hej Jag tänkte göra en manuell kontering enl. er beskrivning av min räkning på privat mobilabonnemang som jag använder i firman ( enskild firma). När jag söker efter lämpligt konto kommer bara 6200 (gruppkonto tele) upp som förslag. Ska jag ta det? När jag försökte skapa ett nytt konto, 6212 som jag läst att det ska vara, stod det att det redan fanns men det ser jag inte. Varför finns inte alla dessa konton i programmet redan och hur gör jag nu när jag inte hittar det och inte kan skapa det själv? Och när man skapar ett nytt ex 6212 vilken av alla momsnummer ska man välja? Föreslagen manuell kontering enl. er beskrivning är: 2018, 6212, 2641 Mvh KEE 🙏
... Visa mer
2025-02-08
11:14
Jag menar frimärken!
... Visa mer
2025-02-08
11:10
Hej! Jag ska bokföra ett inköp av kvitto men ett felmeddelande kommer upp och jag kan inte klicka på bokför fast det går jämnt upp / differensen är noll, " Det finns ett fel- du har inte angett något belopp" Jag använder föreslagna konton : post och tele. 2018- 220 kr kredit, 6200- 220 kr debet, 2641 - momskod 48 -0,00 kr vad gör jag för fel?
... Visa mer
2025-02-08
10:55
Vilket konto bokförs inköpt virke, färg och skruv mm för att bygga bord som ska användas i verksamheten? Alltså inte säljas vidare.
... Visa mer
2025-02-08
10:11
Jag ska nu göra min första momsinbetalning / momsdeklaration ( enskild firma, momsredovsning 1 gång/år) så tacksam för svar! 😀 Jag tänkte föra över pengar till skatteverket nu fast det inte dras eller ska vara inne senast 12 maj. NÄR bokförs detta, vid INBETALNING? eller NÄR PENGARNA DRAS den 12 maj? (tänkte göra det mellan konto 1930 -2650 enl. er info) Samma med inbetalning av skatten som ska dras sedan, man vet ju inte exakt vad den blir i förväg, sätter jag in pengar på kontot när man jag gjort deklarationen eller fått slutgiltigt besked från SKV? Mvh KE
... Visa mer
2025-01-06
14:44
Hej, 1, Sitter och ska bokföra ett inköp av frimärken som ju är momsfria. jag har letat mig fram till att de tillhör kontogruppen tele och post 6200. Men vilken momskod ska jag välja? I vismaprogrammet hittar jag inget som passar och jag får upp ett felmeddelande att jag inte angett något belopp på momskoden 6200. 2. Hur redovisar jag sedan försäljningen? Jag skickar varor till kund med post men har bara tagit betalt samma summa som portot kostade i affären. 3. Avdrag för resor i tjänsten med egen privat bil, görs de i ruta R16 eller R22? och vad blir skillnaden? (Enskild firma) 4. Och en fundering...Varför är det så himla noga med bokföringskonton och verifikationer och att varje inköp mm hamnar på rätt konto när man faktiskt kan spara fysiska kvitton och fakturor i mapp och bokföra och deklarera med papper och penna? Då har man ju inga särskilda konton. Är det bara för att kunna hitta dem? (Enskild firma) Tack och god fortsättning!
... Visa mer
2024-12-09
17:34
Hej! Jag sitter och bokför swishbetalningar från kunder som betalat med swish i obemannad grönsaksbod så det gäller ej fakturor. Önskar lite grundläggande kunskap så att jag förstår vad jag håller på med: Vad betyder egentligen de tre (i detta fall tre) olika raderna/rutorna/kontona? Att pengarna förts över till föetagskontor 1930 är jag med på men kontona 3051 och 2611 (som jag luskat ut att det ska vara i detta fall) vad liksom betyder de? Jag ser att de hanterar olika momssatser vid försäljning. Men hur ska jag från början veta att det ska vara just dom och vad har de för funktion? Har ni någon enkel men genial ,) minnesregel för att lära sig förstå kredit och debet? Och kan jag kontera varor med olika momssatser i samma kontering? bara fylla på med ny rad och fylla i siffrorna manuellt tills det blir noll?
... Visa mer
2024-10-14
19:08
Ok, tack! Hur funkar det egentligen med vidareförsäljning rent generellt, måste en vara som jag fakturerar en kund finnas inlagd och bokförd för att det inte ska bli "minus en vara som inte finns" ? Att allt jag köper in inte blir sålt är en sak men blir det i fel i bokföringen om jag fakturerar en kund ex en säck jord om den inte finns med i systemet som en inköpt vara på rätt konto för vidareförsäljning? Kommer systemet säga till att " det finns ingen sån vara att sälja". Svårt att förklara...
... Visa mer
2024-10-11
17:47
Hej! Jag undrar över när jag ska använda kontot 4000 eller 5460. Jag köper in jord som jag både använder i produktion av plantor och odling som jag sedan säljer vidare i " annan form än jord". Då använder jag konto 5460. Men ibland använder jag jorden till ex att plantera ett träd åt en kund. Då tar jag ju betalt för x mängd jord. Kan jag ta betalt för en vara som är inköpt som förbrukningsmaterial 5460 eller måste alla varor jag debiterar kunder för vara inköpta och bokförda på 4000. / kan ju både ingå i produktion och vidareförsäljning. Tack!
... Visa mer
2024-10-02
09:13
Jag utför jobb hemma hos kunder. Nu antecknar jag hur många mil och km jag kört per månad. Men har inte bokfört några kostnader för tankning eller sparat kvitton. Hur gör man, summerar alla resor och deklarerar vid deklarationen årsvis eller tar ut det som en kostnad månadsvis? Men får man ersättning för resorna oavsett hur man gör? Måste man oavsett uppge mil i deklarationen för att få ersättning eller är det ett avdrag? Förklara gärna både hur reseavdrag/avdrag för bränsle funkar och hur det bokförs bäst. Tack!!
... Visa mer