Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Felaktigt/framtida datum på bokförd Leverantörsfakturajournal (Administration 500 ver 2023.0)

Hej,

Upptäckte att det står 31/5 på en leverantörsfakturajournal med fakturor som bokförts i april. Alla verifikationer i journalen har dock rätt datum. Månadsbokslut är gjort och momsdeklaration inlämnad.

Hur påverkar detta felaktiga datum redovisningen? På april månad? På maj månad när den sen ska "knytas ihop"? Borde datumet ändras, och isf hur?

Tack på förhand!

Mvh Jessica

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jessica_ 

Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. 

När du skrivit ut leverantörsfakturajournalen på fel datum visas information eller snarare en upplysning om att det finns transaktioner från flera månader. Den upplysningen är till för varna dig samt ge dig en chans att avbryta utskriften av journalen och istället skriva ut den på korrekt datum. 

Men som jag tolkar dig är datumen korrekta för april och därmed kan du vid behov manuellt justera bokföringen så det som skulle ha varit bokfört i april faktiskt bokförs med datum i april.

Är du osäker på hur du ska göra är det alltid bra att slå en pling till din redovisningskonsult samt att du tar en säkerhetskopia innan du justerar din  bokföring. 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.

//Tinna

Hej,

Tack för svar!

Jag fick ingen upplysning om "transaktioner från flera månader" vid utskriften av leverantörsfakturajournalen, då fel datum skrevs (31/5 istf 30/4), och således ingen möjlighet att välja att ändra datum då..?

Vad jag kan se iaf så är berörda fakturor från den journalen trots det bokförda på resp. fakturadatum i april. Det enda verkar vara att journalen är utskriven på 31/5. Jag är inte med på vad/hur jag ska ändra i bokföringen, eller om jag ens ska göra det... Vad är det jag skulle fråga redovisningskonsulten? Vad påverkar journaldatumet? Kommer det bli knas när jag tar ut journal för maj, och gör utskrift på 31/5 (igen), eller vad kan hända framöver, även om det ser rätt ut nu?

//Jessica

Hej igen

Bra att du förtydligar. 

Om fakturorna har bokförts på rätt datum så bör det i så fall innebära att du har inställningen "en verifikation per affärshändelse" under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Då tittar Visma Administration inte alls på journalens datum utan på fakturornas och du har därmed inget att korrigera. 

Det är svårt att avgöra hur det ser ut och hur saker eventuellt bör korrigeras via forumet och vid behov/när något är otydligt hänvisar vi vidare till supporten eller till redovisningskonsult. 

Ha en fin dag

//Tinna

Okej, då låter det som att jag lugnt kan köra på utan vidare åtgärd av detta 🙂

Tack för hjälpen!

Önskar även dig en fortsatt fin dag🌞

//Jessica