2023-06-07
11:17
1Gilla
Okej, då låter det som att jag lugnt kan köra på utan vidare åtgärd av detta 🙂 Tack för hjälpen! Önskar även dig en fortsatt fin dag🌞 //Jessica
... Visa mer
2023-06-07
10:44
Hej, Tack för svar! Jag fick ingen upplysning om "transaktioner från flera månader" vid utskriften av leverantörsfakturajournalen, då fel datum skrevs (31/5 istf 30/4), och således ingen möjlighet att välja att ändra datum då..? Vad jag kan se iaf så är berörda fakturor från den journalen trots det bokförda på resp. fakturadatum i april. Det enda verkar vara att journalen är utskriven på 31/5. Jag är inte med på vad/hur jag ska ändra i bokföringen, eller om jag ens ska göra det... Vad är det jag skulle fråga redovisningskonsulten? Vad påverkar journaldatumet? Kommer det bli knas när jag tar ut journal för maj, och gör utskrift på 31/5 (igen), eller vad kan hända framöver, även om det ser rätt ut nu? //Jessica
... Visa mer
2023-06-06
22:54
Hej, Upptäckte att det står 31/5 på en leverantörsfakturajournal med fakturor som bokförts i april. Alla verifikationer i journalen har dock rätt datum. Månadsbokslut är gjort och momsdeklaration inlämnad. Hur påverkar detta felaktiga datum redovisningen? På april månad? På maj månad när den sen ska "knytas ihop"? Borde datumet ändras, och isf hur? Tack på förhand! Mvh Jessica
... Visa mer
2022-08-04
14:29
Hej, Vi ska utfärda "självfaktura", alltså utfärda faktura ställd till oss för leverantörs räkning, på av dem utfört arbete. Hur gör man det? Går det att göra i programmets (Visma Administration 500, ver 2022.1) fakturahantering? Eller måste man utfärda fakturan manuellt, och även hantera resten manuellt vid sidan av reskontran? (Ja, vilken reskontra skulle den egentligen hamna i? Leverantörs- eller Kund-?) Antar att jag egentligen har svaret, då det ju är leverantören som ska stå som avsändare av fakturan... På våra fakturor i programmet står ju vi med automatik som avsändare... men tänker att jag frågar ändå - kanske sitter någon därute med några jättebra tips om detta med självfakturering, t.ex. hur man hanterar "reskontran"...🤔 Tack på förhand! Mvh Jessica
... Visa mer
2022-05-18
09:19
Man KAN välja att skriva ut lönebeskeden som pdf-fil, och sedan mejla dem manuellt utanför löneprogrammet, om det kan vara till hjälp för dig...
... Visa mer
2022-04-20
09:20
2 Gillar
Skulle du kanske kunna ta med alla tre personalgrupperna/löneformerna i en och samma lönekörning?🤔
... Visa mer
2022-01-25
10:50
Har inte låst bokföringen för augusti, så då är det alltså bäst att ändra allt i augusti? Och ändringen innebär bara att vända konton och belopp i en ny/ändrings-verifikation, och dra ut momsdeklarationen på nytt? Och sen skicka in en rättelse till SKV..?
... Visa mer
2022-01-25
10:10
Tack för svar AnnicaL! Om jag gör enligt det andra alternativet, ska jag inte skicka in en rättelsedeklaration till SKV då? Och hur ska rättelsen göras i december-bokföringen? Bara vända konton och belopp från den felaktiga verifikationen i augusti? Och sen köra på som vanligt med momsdeklarationen..?🤔 /Jessica
... Visa mer
2022-01-21
19:32
Hej, Jag upptäckte nu att ett belopp blivit bokfört på konto 2641 istf. på avsett kostnadskonto, i augusti 2021. Det betyder ju att vi alltså felaktigt fått tillbaka/räknats tillgodo det beloppet vid augusti månads momsdeklaration, i oktober... Hur rättar jag lämpligen till detta, i bokföringsprogrammet, och till SKV? (Gärna enklast möjliga, "rumsrena" lösning...) Tack på förhand! Mvh Jessica
... Visa mer
2022-01-10
12:48
1Gilla
Hej Tinna Gunnarsson, Tack, det har löst sig nu /Jessica
... Visa mer
2022-01-07
12:20
Hej Tinne Lestrin, Fakturan är journalförd, men alltså inte bokförd. Jag har haft makulerade kundfakturor tidigare, men inte fått varning vid avstämning för det... Kan/ska jag köra på med avslut trots denna varning, och/eller måste något åtgärdas först?
... Visa mer
2022-01-07
12:16
Hej Tinne Lestrin, Fakturan är journalförd, men den får inget verifikationsnummer. Blir alltså inte bokförd. Jag har haft makulerade kundfakturor tidigare vid enstaka tillfällen, men kan inte minnas att jag fått varning vid avstämning för det... men det kan vara så att jag glömt att det varit så... Kan/ska jag köra på med avslut trots denna varning, och/eller måste något åtgärdas först?
... Visa mer
2022-01-06
02:09
Hej, Hur har detta utvecklats sen 2016? /Jessica
... Visa mer
2022-01-06
02:06
Hej,
Vid Avstämning får jag upp varningsmeddelandet "Det finns ej journalförda betalningar med i kundreskontran"
Jag hittar dock inte några ej journalförda betalningar på aktuell månad...
I informationsrutan står ju också "Det finns fakturor och/eller betalningar som måste bokföras innan avstämningen görs"... Gäller det i detta fall också (med tanke på att informationen känns mer specificerad på raden med Varningstext), eller ska jag bara leta bland (in-)betalningar?
Det jag skulle kunna tänka mig har med saken att göra, är att det finns makulerade kundfakturor på aktuell månad. De har inget verifikationsnummer, och är alltså inte bokförda... Är det därför detta varningsmeddelande dyker upp? Vad jag förstår kan jag inte påverka huruvida makulerade fakturor blir bokförda eller ej..? Har sett några gamla foruminlägg om det, men är osäker om det gäller här... Om det är så, ska jag isåfall bara blunda för varningen och köra på med avslut/momsrapport ändå?
(Väljer jag Fortsätt i informationsrutan, och går vidare med avstämningen, så ser allt rätt ut, alltså inga differenser...)
Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer från bättre vetande, på vad som gäller och var jag ska leta om jag måste fortsätta göra det🙏
Mvh Jessica
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-30
... Visa mer
2021-12-30
01:16
1Gilla
Hej Tinne Lestrin, Den översta inställningen hade jag redan, men efter att ha bockat i Använd alltid standardkontot när du skickar nya meddelanden funkade det, iaf vid faktureringen idag 🙂 (Men tycker fortfarande det är konstigt att det förändrats utan att jag gjort någon ändring av inställningarna...) Tack så mycket för hjälpen! Gott slut, och Gott Nytt År🎆
... Visa mer
2021-12-27
20:42
Jag hittar inte var jag ska ändra standardkonto i Outlook enligt din (@Tinne Lestrin) beskrivning, men jag har å andra sidan inte ändrat något i inställningarna innan det blev såhär, så det borde ju inte ha med saken att göra..? Tyvärr kunde chatt-supporten inte hjälpa mig, då jag kontaktade dem först, innan jag skrev här... 😞 Tacksam för annan lösning/vidare tips här i forumet🙏
... Visa mer
2021-12-26
20:20
Hej, Jag skickar fakturor (och betalningspåminnelser) med Lokal e-post. Jag har Outlook installerat på datorn, och däri har jag 2 mejladresser/konton inlagda. Vet inte hur inställningarna har sett ut, men det har iaf fungerat (åtminstone sen början av 2020) så att företagsadressen/-kontot (dvs. det jag vill ska väljas) valts med automatik vid sändning av mejl-fakturor. På senare tid (tror sedan oktober) har det dock då och då, gradvis oftare, blivit så att den andra adressen/kontot valts vid sändning. Ibland har jag uppmärksammat det, ibland inte... När jag märker det så kan jag med några klick ändra till det kontot jag vill sända från, men det är lätt att missa/glömma vid sändning av ett gäng fakturor... Nu tycks det dessutom alltid vara det andra kontot som väljs... Det blir lite rörigt att ha fakturor och betalningspåminnelser i Skickat-mappen på olika mejlkonton... Jag har inte gjort några ändringar av mina inställningar. Det enda som gjorts är, såvitt jag vet, uppdatering av Visma Administration 500. Gör dem alltid ganska omgående och har nu ver. 2021.3. I Outlook står det ver. 2111 (14701.20262 Klicka-och-kör)... Någon som råkat ut för liknande, och/eller har någon lösning åt mig? Tack på förhand! Mvh Jessica
... Visa mer
2021-12-26
20:15
Hej,
Tyckte mig se något om Outlook i denna tråd, så jag kastar in min fråga:
Jag skickar fakturor (och betalningspåminnelser) med Lokal e-post. Jag har Outlook installerat på datorn, och däri har jag 2 mejladresser/konton inlagda. Vet inte hur inställningarna har sett ut, men det har iaf fungerat (åtminstone sen början av 2020) så att företagsadressen/-kontot (dvs. det jag vill ska väljas) valts med automatik vid sändning av mejl-fakturor. På senare tid (tror sedan oktober) har det dock då och då, gradvis oftare, blivit så att den andra adressen/kontot valts vid sändning. Ibland har jag uppmärksammat det, ibland inte... När jag märker det så kan jag med några klick ändra till det kontot jag vill sända från, men det är lätt att missa/glömma vid sändning av ett gäng fakturor... Nu tycks det dessutom alltid vara det andra kontot som väljs... Det blir lite rörigt att ha fakturor och betalningspåminnelser i Skickat-mappen på olika mejlkonton... Jag har inte gjort några ändringar av mina inställningar. Det enda som gjorts är, såvitt jag vet, uppdatering av Visma Administration 500. Gör dem alltid ganska omgående och har nu ver. 2021.3. I Outlook står det ver. 2111 (14701.20262 Klicka-och-kör)...
Någon som råkat ut för liknande, och/eller har någon lösning åt mig?
Tack på förhand!
Mvh Jessica
... Visa mer
2021-06-01
11:06
1Gilla
Det handlar om nästa dag, men den dagen är i nästa månad (30/4 resp 3/5)... Nu har jag pratat med revisorn, och vet hur jag ska hantera det. Tack för hjälpen, och ha en fortsatt fin dag du med 🌞 /Jessica
... Visa mer
2021-05-31
16:18
Hej, Tack Tinna Gunnarsson för din förklaring av lösning på detta! Det lät ju inte alltför krångligt, förutom att Leverantörsfakturorna båda hör till mars månad då, och den momsredovisningen är inrapporterad sedan länge. Det känns inte helt smidigt att börja röra runt i den också... Vet du om jag "måste" justera det, eller kan det ligga kvar som betalt på fel dag? Det kanske inte gör så mycket..?🤔
... Visa mer
2021-05-28
22:04
Hej,
Fingrarna arbetade lite för snabbt på tangentbordet för cellerna uppe i hjärnan, och två leverantörsfakturor hamnade felaktigt i en nu bokförd Utbetalningsjournal.
Jag hanterar allt i Administration 500, manuellt i efterhand, och håller nu på med April.
Jag hade registrerat de aktuella fakturorna på internetbanken, för betalning den 30/4, och som alltid dragit ut en lista på de nyss registrerade/kommande betalningarna. Den listan använder jag när jag sen (längre fram, typ inför momsredovisningen för den månaden) bokar om fakturorna som Betalda i programmet. MEN så bestämdes strax innan 30/4 att dessa två fakturor skulle betalas först efter månadsskiftet, vilket gjordes i internetbanken. DÄREMOT missade jag att notera/ta ut ny lista på denna ändring. SÅ när jag nu bokade om fakturor som Betalda i programmet blev det såklart efter listan jag hade, vilket resulterade i en avvikelse vid avstämning, vilken efter mycket letande 🥵 kunde härledas till dessa två fakturor...
SÅ min fråga nu är alltså - Vad kan jag göra åt detta? Hur kan jag ändra betalningsdatum på fakturorna i den bokförda Utbetalningsjournalen? Inte för att det har någon jättestor betydelse kanske (?), men jag vill gärna/helst att det ska vara rätt siffror på rätt ställe...
Tack på förhand!
Mvh Jessica
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
2021-05-17
11:57
1Gilla
@Fd medlem Ett tips för att förfina sökningen i kolumnerna är att använda sig av * Kanske kan det vara användbart för dig..? 🙂 På denna sida https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/allmant-sokvillkor.htm hittar du fler sökvillkor som kanske kan vara till hjälp...
... Visa mer
2021-01-13
16:39
2 Gillar
Hej, Tack för rekommendationen - Då registrerar jag alla fakturor! Förhoppningsvis underlättar det förutom att ge kronologi och överblick... Jag hoppas att du har rätt gällande delbetalningsrutinen för kreditfaktura från leverantör! Det har hänt någon enda gång att jag gjort en sådan uppdelning, och jag har en notering om detta i min pärm ("Kreditfaktura som ska delas på flera fakturor/betalningar måste läggas i status "På väg" innan man ändrar i Belopp att betala")... Nu kör du visserligen inte i 500, och inte manuellt antar jag... men känner du igen det förfarandet? Det låter iofs inte särskilt krångligt, så jag löser det nog. Men det blir lite längre fram, när jag stansar januari... Först ska jag avsluta december👩💻 Tack så mycket ännu en gång Davor, för en tydlig och pedagogisk förklaring! Nu kommer allt bli både rätt och snyggt gjort🙏😊👍
... Visa mer
2021-01-12
18:05
Tack för svar! Jag har bara som hastigast läst igenom det utan att ta tag i något av det, men ser inget svar på min första fråga... Vad tror du - kommer det att fungera, eller lär det bli problem, med tanke på datumen (om det går att förstå hur jag menar)?
... Visa mer
2021-01-11
18:43
Hej,
Jag önskar hjälp med hur jag bäst hanterar följande (Jag registrerar manuellt i Administration 500):
2020-12-03 kom en faktura från en leverantör (5.760 kr). 2020-12-12 kom en faktura från samma leverantör (5.670 kr). Det är en dubbeldebitering, och den senare fakturan är den rätta. Leverantören utfärdade 2020-12-11 en kreditfaktura på den första debiteringen (5.760 kr), men den kreditfakturan nådde aldrig oss, plus att vi var dåligt uppmärksamma på att det debiterats dubbelt, varför den första fakturan (5.760 kr) betalades på förfallodagen 2021-01-04. Dubbeldebiteringen upptäcktes när den andra fakturan (5.670 kr) skulle registreras för betalning 2021-01-11, varpå vi efterfrågade och erhöll kreditfakturan som ställts ut 2020-12-11.
Jag registrerar oftast månadsvis inför momsrapport, och inga leverantörsfakturor eller utbetalningar är registrerade på december eller januari än.
Jag har meddelat leverantören att de ska räkna "den rätta fakturan" (5.670 kr) som betald iom vår inbetalning 2021-01-04, samt räkna den första/felaktiga som kvittad mot kreditfakturan.
Kanske är detta en onödigt lång förklaring av problemet som jag nu kommer till, men jag ville försöka vara tydlig... Nu till frågorna:
1) Det återstår ju 90 kr att nyttja på kreditfakturan. Detta belopp har jag meddelat leverantören att vi önskar räkna av som delbetalning på nästa faktura. Och det är här jag ser problem... Den fakturan som de räknat som delbetald med 90 kr vid vår betalning 2021-01-04... den är daterad 2021-01-06. Kommer det att fungera tekniskt/praktiskt, eller kommer jag att stöta på problem iom att den alltså är daterad efter det datum jag ska registrera delbetalningen på den? Jag vill inte ställa till det i onödan i programmet...
2) Bör jag bokföra den felaktiga fakturan och kreditfakturan, eller kan jag helt bortse från dem? De ligger ju med bara några dagars mellanrum... Kanske blir det enklare om jag registrerar dem, kanske krångligare..?
3) Jag har för mig att det är lite krångligt med själva registreringen vid delbetalning av leverantörsfaktura... så jag önskar få en beskrivning på hur jag lämpligen går tillväga med det hela🙏
Tack på förhand!
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-20
... Visa mer
2021-01-10
17:27
Ännu en gång har jag "räddats" av denna lysande stjärna på Vismaforumet!🤩 Tack igen Davor!😀 Du besparade mig nu både jobb och frustration, då jag förutom att göra rätt gärna vill att det också ska se snyggt ut i bokföringen/programmet, vilket det ju gör nu. Man kommer ju inte ens kunna ana denna felregistrering längre!🙏🙇♀️😊 (Och med denna lösning kan jag ju fortsätta att kvitta krediteringar direkt, och sen bara backa dem om kunden gör på annat sätt - Det var ju superenkelt!)👍 (Jag har också ett "problem" gällande en kreditfaktura på en leverantörsfaktura... Jag har tänkt att jag skulle hantera det på ett sätt, men tror att jag kanske ska kasta in frågan här på forumet... Kanske har du Davor, eller någon annan här, någon smidig(-are) lösning åt mig... Tar ev. och gör det imorgon, om jag kan få ihop en vettig beskrivning av problemet...)
... Visa mer
2021-01-09
13:34
Tack så mycket för hjälpen Davor!🙂 Då känner jag att jag lugnt kan låta det vara som jag gjort det, och invänta resterande betalning från kunden. Jag har dock inte journalfört än, men det känns ändå som en del merarbete att använda säkerhetskopia. Jag har ju gjort en del arbete efter kvittningen, och minns inte exakt vad... Eller finns något annat sätt att hantera detta på då? Ja du, jag trodde att jag vid det här laget lärt mig hur olika kunder fungerar (är ju dessutom själv ofta kund), men tyckte detta var en självklar kvittning... Att den inte var självklar vet jag nu 🙄 Tycker att det är lite "störande" att ha kreditfakturor liggande i förfallolistan, men kommer troligtvis vänta med kommande kvittningar tills det är säkerställt hur kunden önskar göra...
... Visa mer
2021-01-08
19:29
Hej,
Jag krediterade en kund en faktura i sin helhet. I samband med att jag gjorde kreditfakturan kvittade jag den mot den felaktiga debetfakturan, då jag såg det som självklart att hantera det så.
MEN, nu har kunden använt kreditfakturan till en annan betalning, varför kreditfakturan redan står som Betald.
Hur går jag lämpligen tillväga?
Jag registrerar allt manuellt... Vill helst inte använda mig av säkerhetskopia, då det känns som mycket merarbete... Tänker lite att jag kan låta det ligga kvar som jag gjort det, och knappa in deras betalning som att de inte betalat hela fakturan nu, och ha en (manuell) anteckning om detta tills de betalar fakturan jag kvittat bort (den har förfallodag 17/1, så det borde inte ställa till det med momsrapporten t.ex.), och då bocka av resten av denna faktura som betald... Eller blir det helfel/oetiskt och/eller för krångligt?
Eller finns det kanske något enkelt sätt att "backa" en felaktig kvittning?
Tack på förhand!
Den här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-27
... Visa mer
2020-04-28
13:40
Det är mycket smidigt att söka och göra urval på detta sätt, men jag saknar funktionen i vissa kolumner, som det av någon anledning saknas möjlighet till detta urval i, t.ex. Utskriftsval under Kundfakturor och Prislista under Kunder. Jag har hittat andra vägar för att nå denna information, men det vore ju extra smidigt att nå den via denna sökmöjlighet!
... Visa mer
2019-11-20
18:43
Hej, En anställd var Föräldraledig 30/9-13/10. Hen arbetar måndag-fredag. Den 30/9 drogs på förra lönen som ett Dagsavdrag, löneart 3305. Var det rätt? Eller ska jag reglera om det så det räknas som ett Kalenderdagsavdrag, löneart 3309? Eller det blir ingen skillnad på beloppen? Vad jag förstår ska man räkna med den mellanliggande helgen när man har FL en längre tid (och dags-beloppet/-avdraget blir då lägre), MEN ska man även räkna med den sista helgen (som ju egentligen ligger EFTER ledigheten) i avdraget, eller ska jag inte göra avdag för 12-13/10? Det blir ca 2.500 kr skillnad... Tack på förhand! Mvh Jessica
... Visa mer
2019-11-14
17:50
Hur/När blir foton som jag laddat upp på Mina foton godkända och hamnar i Mina album, för att kunna användas som avatarer? Hur tar man bort ett foto från Mina foton? Vem/Vilka kan se mina Mina foton?
... Visa mer
2019-08-11
21:49
Så bra! Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2019-08-11
16:01
1Gilla
Hej,
Jag får en avvikelse i momsrapporten för juni. Beräknad moms är LÄGRE än Redovisad moms pga en avyttring av fordon. Avyttingen bokfördes på kontona 1510/3051+2611 i MAJ, och i JUNI flyttades försäljningen från konto 3051 till konto 3970 (Vinst avyttr immat och mat anl tillg), enl revisors rek. Min fråga nu är KAN jag godkänna momsrapporten TROTS AVVIKELSEN? Eller/Och rekommenderar ni annan bokföring vid försäljningen?
Tack på förhand! //Jessica
... Visa mer
2019-04-16
14:11
Det låter bra - tack för hjälpen!
... Visa mer
2019-04-16
14:09
Tack för tipset! Det får väl duga tillsvidare...
... Visa mer
2019-04-12
14:29
4 Gillar
Det borde finnas en funktion för utskrift av de poster man fått som sökresultat i listläget, t.ex. under Kundfakturor som på bilden nedan. Typ "Sökresultat" under Skriv ut...
... Visa mer
2019-04-02
10:13
1Gilla
Hur fungerar Notifieringar? Jag har haft en notifiering inlagd på detta företag. Den har plötsligt försvunnit! Kan inte säga
när
, men jag upptäckte det idag. Det är bara jag som arbetar i programmet och jag har inte
raderat
den... Är det någon begränsning i tid så man regelbundet måste lägga in notifieringarna på nytt? I ett annat företag har jag en lite mer komplex notifiering, och vill helst slippa lägga in den på nytt om det går, eller åtminstone veta om jag måste "uppdatera" den innan ev begränsningstid går ut, och hur jag isf "uppdaterar". Tack på förhand! 🙂
... Visa mer
2019-03-25
08:47
Har väldigt få utländska kunder, men känner igen den sidan. Fortsätter att gå in på den vid behov då. Tack så mycket för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2019-03-24
12:55
1Gilla
(liknande Visma Kreditupplysning, men för utländska kunder)
... Visa mer
2019-02-28
10:18
1Gilla
Hej Kristina, Tack så mycket för hjälpen! Ha en fortsatt bra dag! 🙂 //Jessica
... Visa mer
2019-02-26
14:08
@Kristina Gunnarsson: Du slog ihop min(-a) fråga/frågor med denna (och tog dessutom inte med min kommentar som innehöll ytterligare frågor), men jag tycker inte att jag får svar på dem i den här tråden:( Kan du "ta isär" trådarna igen, eller iaf besvara mina frågor? Tack på förhand!
... Visa mer
2019-02-26
12:03
1Gilla
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Beräkning löneart 3107 - Sjukavdrag per dag (Veckoarbetstid) - Lön.Hej, Varifrån kommer "Veckoarbetstiden" i Beräkningsformeln för löneart 3107 - Sjukavdrag per dag 100% dag 1-14 (och även löneart 3157 - Sjuklön dag 1-14)? Jag skulle vilja ändra veckoarbetstiden programmet verkar räkna med... Hur gör jag det? Vi har arbetare med månadslön. Jag lägger in deras rapporterade arbetade timmar genom "Ändra arbetstid" i Kalendariet. På så sätt får jag med en summering av arbetad tid på lönebeskedet, även om den just inte påverkar något... För att registrera sjukfrånvaro måste jag också lägga in "ordinarie" arbetstid först (de har inget schema de följer, utan mycket varierande tider). Dessa "ordinarie" timmar kommer med som Arbetad tid för månaden, även om jag registrerat sjukfrånvaro de dagarna ... Ska det bli så? Tack på förhand! Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Varför avtalstid 175 - Lön.
... Visa mer
2019-02-23
14:18
2 Gillar
Hmm, det borde fungera att sätta två punkter (..) mellan urvalsdatumen... Såhär ser det ut hos mig (Administration 500, ver 2018.71). Hoppas att du får ordning på det! https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/allmant-sokvillkor.htm
... Visa mer
2018-12-11
13:58
1Gilla
Åh, perfekt - vilken bra rapport! Den sidan har jag aldrig varit inne på (under mina 2 år i programmet). Trodde att den bara hade med filöverföring att göra... Tack så mycket för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2018-11-27
11:24
Så bra, då gör jag så 🙂 Tack så mycket för hjälpen! Ha en fortsatt bra dag!☀️❄️☺️
... Visa mer
2018-11-27
08:49
Tack för snabbt svar! 🙂 Menar du att jag kan lägga in dessa två korrigerande rader i Utbetalningsjournals-verifikationen? Bara att fylla på i raderna nedanför 2440 och 1930? Så jag behöver inte korrigera Leverantörsfakturan? Det har ju iofs varit samma belopp i både plus och minus, även om det är fel belopp... Men, så det är godkänt ur bokföringssynpunkt att det är så, en liten öresskillnad jämfört med originalfakturan?
... Visa mer
2018-11-26
22:36
1Gilla
Vid (manuell) registrering av en Leverantörsfaktura (i Administration500, ver 2018.6) blev totalbeloppet bokfört som
XX,50 kr
(på konto 2440) istället för
XX,05
kr
, plus att en öresavrundning därmed uppstod och bokfördes som
0,45 kr
på debetsidan på konto 3740.Fakturan betalades manuellt med rätt belopp ”IRL”, dvs
XX,05 kr
, men i bokföringen är utbetalningen på
XX,50 kr
. Det är alltså ”bara” ibokföringen det är fel belopp. Både fakturan och utbetalningen är journalförda. När jag nu gör en avstämning blir det en diff på
-0,45 kr
på Bankkontot.
Hur
gör jag för att på bästa sättkorrigera mitt misstag?
Var
kan jagändra? Räcker det med en bokföringsorder med 0,45 kr på debetsidan på konto
1930
och på kreditsidan på konto
3740
? Eller ska/kan jag göra Ändringsverifikation(-er) på Lev.fakturan och Utbetalningen? För det går ju inte att ändra ide bokförda journalerna..? Eller..kan jag få det rätt hela vägen, utan alltför mycket jobb?
... Visa mer
2018-11-22
20:50
Får ta och fundera på fil från banken. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2018-11-19
17:55
1Gilla
Jag tycker att det skulle vara bra att kunna välja att sortera
Inbetalningsjournalen
i
Betaldatumordning
, istället för att i Fakturanummerordning som det blir nu. Det skulle vara mycket enklare att pricka av inbetalningarna, som hanteras manuellt!
... Visa mer
2018-09-19
12:29
Tack så mycket!
... Visa mer
2018-09-19
11:37
En funktion jag efterfrågar i Administration 500 också...
... Visa mer
2018-09-19
11:33
Var hittar man Behandlingshistoriken?
... Visa mer
2018-07-23
14:33
2 Gillar
Såhär ser det ut hos mig (Alltså längst ner på lönebeskedet)... Vet inte med mig att jag gjort någon inställning för att få med Arbetsgivaravgiften...
... Visa mer
2018-06-30
07:36
Hej, Det skulle vara så att du har Benämning förvalt istf Konto, i rullgardinsmenyn i kolumnen Konto. Se bif. bild.
... Visa mer