Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael 0
UTFORSKARE

Lång tid maila från Visma administration med Office365

Sedan ca 1,5 månader sedan har vi problem när vi från Visma administration ska maila ett dokument direkt från programmet. T ex orderkännande, så klickar vi i utsktrift till E-post så tar det ca 1 minut innan outlook har dokumentet i mailet. Dator går inte på max under denna minut utan det är mer oklart om den gör något. 

Det gäller på våra samtliga datorer som kör office365, vi alla kör Win 10 med senaste windows updates. Det har inget med MAPI-problemet att göra, vi kan maila men det tar bara väldigt lång tid. 

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael O,

 

Funderat en del på vad jag ska svara dig. Det enda Administrationsprogrammet faktiskt gör när du ska mejla är att anropa så mejlprogrammet startar och sedan lägger vi in bilagan i ditt mejl. Vi gör inte mycket mer än så och det finns inga inställningar för att trimma upp hastigheten vad jag känner till. 

 

Precis som du skriver så har detta inget med MAPI att göra alls eftersom det faktiskt fungerar (om än segare än önskvärt). Vi har inget dokumenterat kring detta men är det kanske någon annan användare av forumet som har någon idée vad Mikael O skulle kunna göra för justeringar? 

 

Hoppas det löser sig!

/Tinna

 

 

Hej, upptäckte det även gäller Visma Lön. 
Ska uppdatera till senaste Windows 1909 och se om det löser problemet

Hej!

Ja gör det och annars får vi klura vidare.

 

/Tinna 

Tyvärr hjälpte det inte, både 32bit och 64 bit office samma resultat. Vi ska testa vidare.
Fråga: Hur skapas PDFerna? Är det något program ni bifogar programmet eller kör ni något inbyggt i Windows?

Hej Mikael 0, 

Jag skickar ett mejl till dig så kikar vi vidare på ditt ärende den vägen. 🙂 

/My 

@My Janhall Tack för samtalet och hjälpen. Det är nu bekräftat på flera datorer att det är lika långsamt i Windows att högerklicka på en fil och välja "Skicka som e-post". Vi kommer felsöka det vidare men nu vet vi åt vilket håll vi ska titta.

Mikael 0
UTFORSKARE

Här är lösningen (om någon annan skulle stöta på problemet):
Om du kör Office 365 men egen exchangeserver så uppstår detta problem. När vi migrerade våra mailboxar nu i helgen så började det fungera och tar nu bara ca 5 sekunder igen.