Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valuta och kursdiff

Hej.

Vi har kundfakturor i annan valuta än SEK. Det är en sak som jag inte riktigt förstår...

Tex:
Jag har fakturerat ut i en kurs som är 9,16 (fakturan är i USD).
Beloppet är 4870 USD, och med kursen som är 9,16 den dagen, bör detta bli 44 609,20 SEK.

Nu när jag har fått inbetalningen så är kursen i banken 8,763320
Det innebär att beloppet blir 42 677,37 SEK.

När jag gör en inbetalning så verkar Visma ta valutakursen som är inlagd i systemet.
Igår la jag in en kurs på 9,25 eftersom jag ska fakturera idag. Jag körde en prisomräkning kalkylpriser och prisomräkning leverantörspriser. (Jag fakturerar efter avtal och vill få rätt kurs)

Ska inte Visma välja kursen som är när jag gjorde fakturan, 9,16?
Det är mest logiskt för mig, eller tänker jag helt galet?

Hur gör jag om jag vill få in dagens kurs? Så den räknar med dagens kurs 8,975500?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-20

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid inbetalningen skriver du in det belopp som verkligen kommit in. Sen längst ner får du under bortskrivning ha en "bortskrivningsartikel" som tar resten som kursdiff.

Så gjorde jag iaf när jag jobbade med utländsk valuta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo det är jag helt med på.
Men om jag gör det så blir det en kostnad för oss, eftersom den räknar med fel valutakurs. Enligt mig så vill jag att den ska räkna med kursen som jag hade när jag fakturerade, 9,16.

Och får jag då en inbetalning med en kurs på 8,9755 så ska jag ju få en kursvinst.

Men nu räknar Visma med kursen 9,25 - vilket är fel enligt mig,
Och helt plötsligt blir det en valutaförlust.

Det kan ju bli stora diffar som eg inte stämmer enligt mig då.

Davor P1
CHAMPION

Där finns i dagsläget ingen automatisk valutakontroll i Visma. Man är tyvärr tvungen att manuellt lägga in den kursen som gäller när fakturan anländer eller skapas samt lägga in kursen som gäller vid betalningstillfället.

Det är "alltid" ett lotteri med valutor. Skall du kunna göra beräkningarna "säkrare" får du köra med terminsaffär på valutan och därigenom ha en fast växelkurs under en bestämd period. Detta är tyvärr också förenat med risker då du aldrig vet vad som händer under tiden.....

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

hur kan jag lägga in kursen manuellt?

Är det genom Arkiv - Valutakurs?

För det fungerar inte för mig iaf.

Hej Annette! 

Valutan lägger du in korrekt under Arkiv - Inställningar - Valutakurser innan du gör inbetalningen av fakturan. Det är köpkursen som används när gör kundfakturor och inbetalningar. 

//Linnea

Hej!

Hittade den här tråden men systemet har nog uppdaterats sedan den skrevs. Var hittar jag valutakurserna så jag kan uppdatera dem nu?

Tack på förhand!

Hej @Veronika2020,

Vad gäller valutakurserna så har det inte skett några förändringar utan du behöver uppdatera dessa manuellt under Arkiv - Inställningar - Valutakurser till aktuell kurs. 

/Tinna