Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Bilagan Debiterad Preliminärskatt i Skatt & Bokslut Pro

Jag har problem med bilagan Debiterad Preliminärskatt i Skatt&Bokslut Pro.

Jag har bokfört den debiterade prelimnärskatten på 2510. På det kontot har även bokförts slutlig skatt och återförd debiterad preliminärskatt (som blev plus). 

Detta får jag inte att stämma med bilagan. Där ska ju den debiterade preliminärskatten föras in, för att kunna se årets skattekostnad. Men då stämmer ju inte sammanställningen och skatteuträkningen?

Jag har varit i kontakt med supporten angående detta och löst problemet genom att fylla i beloppet som diffar i rutan "Övriga justeringar" på sammanställningen. 

Men, det känns ju inte riktigt som att det är helt korrekt när man måste gå in och justera manuellt. så jag försöker här också.

Finns det någon som har en lösning på problemet utan att man behöver gå in justera manuellt? 

Har jag missat något eller gjort något fel någon stans?

Tacksam för input och svar!

Elisabet

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då den slutliga skatten och justeringen av denna kan ske upp till 18 månader efter ett räkenskapsår är slut så kommer saldot på 2510 adrig att vara samma som ett års slutliga skattekostnad och uträkningen av skatten för året. Årets skattekostnad baseras på resultatet i året man skall deklarera för. 

Det är exempelvis därför man oftast får dels slutlig skatt och tillgodförd debiterad preliminärskatt på kontoutdraget långt senare. Då regleras saldot för konto 2510- Detta kan som jag skrev ske så långt efter som 18 månader. 

Så rådet du fått att fylla i det i övriga justeringar stämmer.

/Joachim

Hej!

Ja, den slutliga skatten och tillgodoförd debiterad preliminärskatt gäller förstås året före det aktuella året.

Då förstår jag bättre hur det är tänkt!

Och då får jag väl använda mig av den lösningen som jag fick från supporten när du nu säger samma sak.

Tack snälla för svar!

Elisabet