Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jonas Wennerberg
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Byråstöd, Visma Lön 600 och sökväg databaser

Har testat att lägga upp ny byrå i Visma Byråstöd med målet att kunna samarbeta på vissa kunder i Visma Lön 600, skulle därför behöva jobba i samma databas för dessa gemensamma. Går det att ändra sökvägar till databaser och i så fall hur?

Kan inte ändra detta i programmen direkt, men bör denna ändring göras per program eller per kund. 

 

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Jag är nog inte riktigt med på din fundering. Det blir samma databas när du lägger upp kunderna i byråstöd, det är inget du behöver ändra. Alla databaser ligger i SQL oavsett om du startar via Visma Byråstöd eller Visma Lön direkt, men när du skapar samarbeten behöver du starta löneprogrammet via byråstöd. Är det så att du vill ha samarbeten med kunderna med inte gå via Byråstöd när du går till Visma Lön? 

Du får gärna återkomma med lite mer information kring vad du vill ändra och åstadkomma med ändringen för sökvägen så hjälper vi dig såklart vidare 🙂 

 

Ha en god fortsättning! 

/My 

Jonas Wennerberg
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för svaret. Det jag vill åstadkomma är att samarbeta med en annan byrå på samma kund i Administration, lön eller valfritt och använda olika inloggningar till två olika byråer i samma byråstöd. går detta att åstadkomma via ändring av databas sökvägar. 

Med vänlig hälsning, Jonas

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Jonas! 

Jag förstår. Kommer hantera dina två byråer i fråga som byrå1 och byrå2 för enkelhetens skull. 

Du kan ha ett samarbete med en kund på byrå2 så länge du inte redan har ett befintligt samarbete med byrå1 på samma kund. Du använder då samma byråstöd med loggar in med två olika användare. Sen om du använder samma e-postadress eller liknande kopplat till användaren spelar ingen roll, eftersom det ändå är två olika byråer med olika orgnummer som skiljer dem åt i samarbetet du har med kund. Du behöver inte ändra sökvägar till databasen på grund av detta. 

Är tanken med byte av sökväg att kunna ha samarbete i byrå2 samtidigt som byrå1 på samma kund så fungerar inte detta, oavsett sökväg till databasen. 

Hoppas detta ger dig svar på din fundering, återkom annars om jag missförstått dig 🙂 
/My 

 

Jonas Wennerberg
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för svaret, även om du svarar på en annan fråga så var det bra att veta.

Glöm kunden och samarbete med hen, utan detta handlar om hur två byråer skall kunna jobba på samma kund. Säg byrå 1 och Byrå 2 behöver access till kund X i Visma administration för att arbeta, den ena byrån gör lev och kundreskontra medan den andra byrån sköter grundbokföringen i manuell serie i Visma Adminstration, på samma server. 

Hej igen! 

 

Nu är jag med dig, tänkte samarbete i internettjänsterna också. 
Det går inte att styra om. Detta för att de byråer du lägger upp i byråstöd får en egen enskild databas automatiskt som inte går att ändra till en gemensam. När du öppnar kunden i Administration via Byråstöd så kikar den på de kunder som ligger upplagda i byråns databas för att öppna upp programmet och de sparade uppgifterna korrekt sen sist. Vill ni arbeta på ditt sätt ovan så får det ske utanför Visma Byråstöd och med Administration fristående. 

/My 


 

Jonas Wennerberg
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack, då vet jag och det hade inte gjort någon skillnad om vi jobbat via Advisor? 

 

Hej! 

Nej, inte i detta fallet. Det är samma sak där gällande databasen. Alternativet är antingen fristående arbete via Administration för företaget eller om ni skickar/läser in säkerhetskopior efter avslutat arbete i Administration för respektive byrå men då gäller det att byrå1 inte arbetar samtidigt som byrå2. 

/My