Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SiffHb
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Checkkredit i årsredovisningen - Bokslut

Jag har en fråga ang balansräkningen i årsredovisningen, närmare bestämt konto 1930 och 2330. Jag har tagit bort debet/kredit-kopplingen på kontona och har därmed fått summorna föregående år att stämma. (Jag gjorde inte bokslutet hos mig i fjol) Tänker att det är en siffra jag måste utgå ifrån - att få föregående år att stämma överens, annars stämmer ju inte balansomslutningen. Men jag får inte årets siffror att stämma. Jag var i kontakt med supporten både i torsdags och idag, och blev hänvisad hit för mer hjälp. Jag skulle enligt dem göra en bokning på kontona för att de ska bli korrekta. Jag har lagt in en bokslutsverifikation 1930/2330, men det påverkar inte balansräkningen i årsredovisningen alls. Vad göra?
1 SVAR 1
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Problemen med de konton du beskriver brukar hänga i hop med att man har ett kreditsaldo på det ena kontot (oftast 2330) och ett debetsaldo på det andra (1930), men vill samredovisa nettobeloppet på samma rad i balansräkningen i årsredovisningen.Eftersom varje individuellt kontosaldo avgör under vilken balansräkningsrubrik kontot hamnar kan det då uppstå problem.

Lösningen blir att göra en bokslutstransaktion och boka om så att nettosaldot hamnar på ett enda konto. Denna transaktion kan man sedan välja att inte exportera till bokföringen, vilket innebär att den endast existerar för att kunna placera saldot rätt.

Mitt förslag är att du bokar om saldot till 1930 om nettobeloppet är ett debetsaldo. Är det ett kreditsaldo kan 2330 användas. Vilka motkonton osv beror helt på vilka konton som är inblandade. Om du återkommer med saldon på alla inblandade konton vid årets ingång och årets slut så ska jag försöka hjälpa dig med förslag på kontering.