Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel i inkomstdeklaration - korrigering för att slippa skatten - Visma Skatt

Jo, jag har en kund som jag har lämnat in en inkomstdeklaration för. Det är ett AB. Hade dock gjort fel och glömt att återföra en tidigare avsättning till periodiseringsfond. Nu funderar jag på om man kan göra nått för att skatten inte ska bli så hög. Återföringen var nämligen på ca 200 000  och de hade en liten vinst sedan tidigare. Får vi stå vårt kast nu eller finns det nån korrigering man kan göra i bokslutet/inkomstdeklarationen för att slippa behöva betala så "stor" skattesumma? Tacksam för hjälp!
  • Skatt
1 SVAR 1
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Therese! 

Tyvärr är det antagligen inte några åtgärder som kan göras i efter hand i en sådan här situation för att sänka skatten om årsredovisningen för året redan är registrerad hos Bolagsverket. Skatteverket tycks inte anse att en fastställd årsredovisning i efterhand kan ändras på ett sådant sätt att den efter ändringar kan ligga till grund för nya skattemässiga avdrag.

Den som använder programmet Visma Skatt på det sätt som är avsett kommer dock aldrig riskera att det uppstår sådana fel som du råkat ut för, utan programmet gör helt automatiskt årets eventuellt tvingande återföringar av periodiseringsfonder i deklarationen. Man får också varningar om en sådan återföring inte tycks vara bokförd enligt skatteprogrammets deklarationskontroll.

För att skatteprogrammet ska kunna göra dessa kontroller krävs dock att du använder beräkningsbilagan ”Periodiseringsfond” liksom bilagan ”P-fond och skatt”.



//Linnea