Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OlleK_
MEDLEM

Fördela kapitalvinst/kapitalförlust mellan makar - Skatt

Hur gör jag i Visma Skatt för att fördela ena makens kapitalvinster mot den andra makens kapitalförluster?
  • Skatt
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

För att kunna svara på din fråga skulle vi behöva få mer information då man inte kan flytta kapitalvinst/kapitalförlust hur som helst mellan personer. Jag ber därför en kollega att ringa upp dig istället för att kunna säkerställa att du får rätt svar. Vi återkommer!
OlleK_
MEDLEM

Tack Visma för svaret per tel.!
OlleK_
MEDLEM

En del av lösningen var att utnyttja Skatteplaneraren när man har båda makarna i samma skattefil. Men min dåliga erfarenhet av det tidigare är att det så småningom blir ett sammelsurium, när man matar in i skatteplaneraren ibland och direkt i deklarationsblanketten ibland. Deras inmatningsfält ser identiskt lika ut ─ men är inte det!!!! = Bäddat för fel. Jag tycker att t.ex. Alternativ 1 ska vara samma fält man kommer till, oavsett om man kommer via deklarationen eller via skatteplaneraren. Eller också ska fälten auto-synkas, så att man aldrig blir osäker på vilken version som är den senaste eller den rättaste. Att sitta och föra över manuellt då och då men bara åt ena hållet utan möjlighet att föra över åt andra hållet verkar inte särskilt datormässigt. Nej, mitt förslag är alltså: Autosynka omedelbart efter inmatning (precis som i t.ex. Dropbox). Det borde gå att göra det till ett valbart alternativ, ifall någon inte tycker att det är en bra idé. Kvar finns ju dessutom Alternativ 2, för den som vill experimentera.
OlleK_
MEDLEM

En annan del av lösningen skulle vara att klicka på knappen Kapitalvinst/förlust, som finns vid 7 och 8 i deklarationsblanketten, och där föra in belopp från den andra maken. Men jag hittar inget fält för det, och tyvärr bröts samtalet innan vi talat färdigt. Borde man inte kunna ha ett inmatningsfält som heter t.ex. "Makes outnyttjade kapitalförlust"?
OlleK_
MEDLEM

Petra skrev "då man inte kan flytta kapitalvinst/kapitalförlust hur som helst mellan personer", men enl en revisor jag frågat kan man det mellan makar. Är jag felunderrättad?

Jag tror det kan bero lite på vilken typ av kapitalvinst det är. Om det t ex gäller aktier så måste dessa överlåtas genom gåva före avyttring som leder till vinst eller förlust.