Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

asaspo1
UTFORSKARE

Kan man få över beloppen med automatik till koncernverifikationen - Koncern

jag håller på med mitt första koncernbokslut i Visma koncern och undrar om man med automatik kan få över beloppen till koncernverifikationen. Om det tex står ett belopp på raden för Fordringar på koncernbolag i moderbolagets balansräkning i koncerntablån så vill man ju att det beloppet med automatik ska komma in när man påbörjat en verifikation för eliminering av koncernmellanhavanden och man valt moderbolaget. Det känns opraktiskt att behöva kontrollera beloppen i tablån för att få in det i verfikationen.  Sen undrar jag vad man ska göra om man har en underkoncern och moderbolaget i underkoncernen har en fordran till mormodern. Väntar man med att eliminera det beloppet tills man kommit till överkoncernen?
2 SVAR 2
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!
Nej, det går inte få upp beloppen automatiskt, detta då det kan vara flera dotterbolag som det ska elimineras mot. Det du kan göra är att skriva ut koncerntablån till en excel-fil så att du enkelt ser beloppen för respektive bolag.

När det gäller dotterbolagets fordran till mormodern, så väntar du med att elimniera denna tills du gör överkoncernens bokslut.

//Linnea
asaspo1
UTFORSKARE

Tack för svar! Kom på att jag måste lägga in föreg år. Kan jag göra det i erfterhand. Dvs fast 2018 är gjort.