Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Konto för löneskatt i eEkonomi/Skatt & Bokslut Pro

Hej!

I bokföringsförslaget för pension och löneskatt i eEkonomi bokförs löneskatten på 2732, men i Skatt & Bokslut Pro kan man inte lägga till detta konto på bilagan Löneskatt (antagligen eftersom den ligger under Skatteskulder och "kräver" ett 25xx-konto..).. jag kan heller inte skapa bilagan löneskatt under Övriga skulder där 27xx-konton ligger... Lite tankevurpa där kanske? Eller har jag missat något?

2 SVAR 2

Hej!

Löneskatten ska ligga som skatteskuld/skattefordran i bokslutet så den biten är klar. Sen vad som är mest korrekt i den löpande bokföringen kan diskuteras. Jag kan tycka i mindre bolag som vi arbetar med att det är ett onödigt steg att gå via 27-konton och hade helst velat ha det bara på konto 2514 men man kan se det som en preliminär uppbokning på 27-konto tills den fastställs i bokslutet och bokas om till 2514. Bokföringsförslagen i eEkonomi är på sina håll lite omoderna och vill även att fg års resultat ska bokas om mot 2098 och sen till 2091 och det är bara ett sätt att röra ihop det mer för kunden med en massa onödiga konton 😅

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Är inte hela poängen att det ska vara smidigt med automatiken i systemen.. 😂😂 

Då var det iallafall ingen tankevurpa från min sida.. 😆