Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konton för bostadsrättsföreningens intäkter och kostnader?

Hej

Jag sköter bokföringen för en bostadsrättsförening och tidigare har det använts konton i grupp 5 Övriga kostnader men funderar nu på om det är rätt eller om jag ska använda mig av konton i grupp 4? Tänker då på kostnader så som el, värme, förbrukningsinventarier mm. Alltså föreningens huvudsakliga kostnader.

Kan man i sådana fall ändra detta till nästa års bokslut? Då kommer ju jämförelsen med tidigare år att se konstig ut i bokslutet tänker jag.

Detsamma gäller intäkterna så som månadsavgifter och hyror. De är tidigare bokförda på 39 konton men borde kanske vara 30 konto då det är föreningens huvudintäkt? Bör jag fortsätta med 39 eller ändra till 30 konton?

Tacksam för svar.
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Caisa

Konto frågorna bör du ta med din revisor så att det hamnar rätt, men grupp 5 låter rätt om det är föreningens kostnader.

Ja, du kan ändra till nästa års bokslut och ja det blir konstigt med jämförelsen, men du får jämföra 39 mot 30 för att få korrekt jämförelse vid de tillfällena.

Ja, huvudintäkten bör hamna på 30 konton, men kontrollera med din revisor även i detta fallet för att få rätt svar.

Trevlig helg