Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-24
06:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-24
06:52
Överlåtelse av expansionsfond till AB hur deklarera privat?
Hej, när man överlåtit en expansionsfond från ensk f:a till AB och betalat de 78% av medlen till AB så hur "avför" man den på sina privata deklaration i Visma Skatt (el Skatt Proffs)?. Återför man expansionsfonden blir man ju privat beskattad för den och det måste ju vara jättefel eftersom man redan betalat 78 % av fondens värde till AB? Eller tänker jag fel?
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
Svara
4 SVAR 4

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-26
06:25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-26
06:25
Hej!
Jag får hänvisa dig till skatteverkets hemsida för mer information. Där kan du läsa om vad du ska tänka på när du ombildar din enskilda näringsverksamhet till aktiebolag.
/Elin
Jag får hänvisa dig till skatteverkets hemsida för mer information. Där kan du läsa om vad du ska tänka på när du ombildar din enskilda näringsverksamhet till aktiebolag.
/Elin

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-26
06:30
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-26
06:30
Hej, tack. Men det framgår ju inte där hur man fyller i NE om beloppet skall in under "minskning av expansionsfond" eller om detta belopp skall in i någon annan ruta. I Visma enskild firma (tror jag) kan detta ske automatiskt om man "överlåter till AB" men hur gör man när det sker i Visma Skatt. Vart sakll man "ta bort" expansionsfonden någonstans utan att det blir dubbelbeskattning? (Om jag tänker rätt)

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-26
08:05
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-26
08:05
Hej!
Enligt ett utdrag från broschyr SKV 295 står det såhär:
”Enskild näringsverksamhet förs över till aktiebolag
Om en person för över alla realtillgångarna i sin enskilda näringsverksamhet till ett aktiebolag som han är eller blir delägare i, kan han slippa att återföra expansionsfond till beskattning. Aktiebolaget tar i stället upp 78 % av expansionsfonden som beskattat kapital.
Han måste samtidigt sätta in kapital i bolaget till ett belopp som motsvarar 78 % av expansionsfonden. Detta tillskott får inte räknas in i anskaffningsvärdet för aktierna i bolaget.”
På blankett N7 och NE
På blankett N7 vid punkt 2 ska aktiebolag ange den expansionsfond som upphört hos den enskilda näringsidkaren i samband med övertagande av realtillgångar.
Den enskilda näringsidkaren bör också upplysa i sin deklaration om att expansionsfonden ”omvandlats” till beskattat eget kapital i ett aktiebolag.
Vill du har mer information än detta får jag hänvisa dig till skatteverket.
/Elin
Enligt ett utdrag från broschyr SKV 295 står det såhär:
”Enskild näringsverksamhet förs över till aktiebolag
Om en person för över alla realtillgångarna i sin enskilda näringsverksamhet till ett aktiebolag som han är eller blir delägare i, kan han slippa att återföra expansionsfond till beskattning. Aktiebolaget tar i stället upp 78 % av expansionsfonden som beskattat kapital.
Han måste samtidigt sätta in kapital i bolaget till ett belopp som motsvarar 78 % av expansionsfonden. Detta tillskott får inte räknas in i anskaffningsvärdet för aktierna i bolaget.”
På blankett N7 och NE
På blankett N7 vid punkt 2 ska aktiebolag ange den expansionsfond som upphört hos den enskilda näringsidkaren i samband med övertagande av realtillgångar.
Den enskilda näringsidkaren bör också upplysa i sin deklaration om att expansionsfonden ”omvandlats” till beskattat eget kapital i ett aktiebolag.
Vill du har mer information än detta får jag hänvisa dig till skatteverket.
/Elin

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-27
13:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-27
13:49
Hej, frågade SKV och de säger att bara AB fyller i N7 så förs den automatiskt över i deras register. Man behöver således inte göra någonting privat utan man låter den stå kvar så försvinner den när AB deklarerar.