Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rad i BR som mellan åren har skiftat från netto skuld till netto tillgång. raden skattekonto - Bokslut

Fg år var det samlade saldot netto en skuld på raden för Skattekonto, i år är det samlade nettot debet. Samma konton används i huvudboken, konto för fastighetsskatt, årets skatt m m.
Hur får jag förra årets värden att ligga kvar som skuld netto och årets netto att visas på tillgångssidan?
12 SVAR 12
Christel9
UTFORSKARE

Sitter med liknande fråga.. Nyfiken på svaret!

Har en positiv skatteskuld, den bör väl ligga på tillgångssidan istället. Men hur får man den dit?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du menar att du har ett debetsaldo på konto 2510 så konterar du
1640 debet skattefordringar
2510 kredit
Så åstadkommer du det du beskriver
Ok?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Nja, omkontering är ett alternativ, men i vår revisors program som tar emot våra SIE filer så kan de splitta en summerad rad mellan de olika åren. Den funktionen finns väl inte i Visma. 
Jag kan flytta rader med pilar men flyttar då hela raden och inte det enskilda/innevarande året.
Vill kunna behålla konteringarna för det är först när sista transaktionen är bokförd som det  visar sig hur summan blir netto, debet eller kredit, och att då börja med omkonteringar känns onödigt.
Eva

Om du går in på kto 2510 i kontoplan i bokslut och sedan på ändra så kan du märka kontot med funktionen att det skall ha olika baskonton beroende på debet eller kreditsaldo. Välj 1640 för debet och 2510 för kredit så blir det rätt i årsredovisningen sedan och inget problem mellan år heller. Detsamma kan då göra med  1630 skattekonto för att det skall hamna rätt om man har "otur" och det är minus ett år.. och man kan då använda ett konto även om det är olika mellan åren...
Lycka till!
helenkatarina
UTFORSKARE

Jag har samma fråga och jag får inte till det ändå även om jag gör som AccountantfromHell...

Jag hade i fjor följande saldon på bilaga skattefordran

2510 skuld 1.337
2513 skuld 21.454
2514 skuld 0
2519 fordr 513.018
Net fordr 490.227

I år:
2510 skuld 768.336
2513 skuld 21.454
2514 skuld 16.561
2519 fordr 513.018
Net skuld 293.333

2510 är ett D/K konto
2513 har baskonto 2510
2519 om jag sätter det med baskonto 1640/2510 sorteras bara detta belopp ut och sätts som fordran

Årets skatteskuld hamnar korrekt på skuldsidan men det gör förra årets fordran också med ett minustecken före. Det verkar som om jag måste gå in i balansräkningsmallen och ändra på föregående års siffror. Kommer det att funka?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är ingen lösning att ändra i den ingående balansen för nya året om du hämtat den (IB) genom överföring av UB från föregående år, då riskerar du att missa något. Då är det bättre att rätta eventuella fel  - föra om belopp - som verifikat på det nya året.

Mikael

Om du ändrar ingående balansen endast i Visma Bokslut så påverkar det bara utseendet i just bokslut och följer inte med över till bokföringen och ställer till det. Ibland så är det ett bra sätt att summan av kardemumman att hamna rätt i årsredovisningen. Personligen så tycker jag att det är enklare än att boka om och sedan boka tillbaks. Man skulle önska att bokslutsprogrammet summerade ihop summan av det baskonto man angivit och följt den inställning man gjort på det. Då skulle detta problem inte finnas.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Katrina synliggör det med exempel som anges. När jag labborerar  så hoppar posterna runt på föregående år och visar fel värden för det året, helt nya balansomslutningar. Har bestämt mig för att använda nya unika konton i bokföringen, huvudboken, och styra dem i Visma, inte optimalt men efter timmar av nedlagd tid och inte komma vidare får det bli den mindre bra lösningen.
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!
Visma Bokslut har en funktion för att beroende på om saldot på ett specifikt balanskonto har antingen debet- eller kreditsaldo så kan kontot hamna på tillgångs eller skuldsidan i balansräkningen. Men programmet kan inte summera ihop flera kontot och beroende på summan av kontona så hamnar det på olika ställen.

Utan det ni behöver göra är att skapa en bokslutstransaktion och boka om saldona så att det ligger på ett konto. Och detta kontot ska ha baskonto beroende på debet- eller kreditsaldo. Och baskontona ska vid debetsaldo vara ett tillgångskonto och vid kreditsaldo vara ett skuldkonto. Bokslutstransaktionen bör ha en markering för bokföres ej, så går den inte över till bokföringen utan påverkar enbart bokslutet.

Om även föregående års saldon behöver justeras, görs det under Start - Kontoplan och saldo och ni tar bort beloppet på ett eller flera konton, och lägger summan av alla dessa konto på ett konto som ska ha baskonto beroende på debet eller kreditsaldo enligt ovan.

//Linnea

Har ju märkt det genom åren och det är rätt synd då man inte vill saldera t.ex. momskontona på ett bolag med brutet räkenskapsår och kvartalsmoms.. Det gäller ju att  komma ihåg att man måste boka tillbaks det när man bokat in bokslutsverifikaten och fört över IB.. annars blir det ju tokigt i nästa momsredovisning. Så det vore ju bra om någon kunde kolla på om det är krånligt att få till eller kanske visar sig vara rätt lätt. Allt är ju svårt om man inte testar.....

Linnea, om man gör som du säger, gör en bokslutstransaktion som man ej för över till Visma Administration, innebär det problem nästa år då? Jag menar när man ska göra nästa års bokslut och importerar verifikationerna? Man får ju då frågan om man vill föra över även föregående års. Det känns som om jämförande siffror nu skulle bli fel.

Hej Katrina!

Det blir inget problem om du baserar nästa års bokslut på detta bokslutet, för då hämtas föregående års värden från detta årets bokslut. Och det är bara nya årets värden som hämtas från bokföringen/sie-fil. 

//Linnea