Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Schablonintäkt på periodiseringsfondsbilagan tar inte med alla konto.

Vi upptäckte precis att om man valt att använda konto 2130 för p-fond 2020 (som finns med i programmets kontoplan som ett förslag) så kommer inte det med nästa år på bilagan som beräknar schablonintäkt. 

Nu upptäckte vi det tack vare att bolaget bara hade en avsättning och det var ifjol så underlaget på bilagan blev noll. Om det hade vare en med flera avsättningar så är jag rätt säker på att det missats och OK-knappen flaggar ju inte för att det saknas underlag (i likhet med många andra fel som den missar). Kan tycka att det borde vara en ganska smal sak att utöka det kontointervall som bilagan hämtar sina uppgifter ifrån. Tydligen är detta känt av Visma men ingen åtgärd än vilket är tragiskt. 

Och snälla Visma, jag vill nu inte få ett svar som säger att åtgärd inte planeras. Ta då bort kontot som ett alternativ i kontoplanen. Nu måste vi, för att få det rätt, ändra IB manuellt först i Administration (där det går att göra så tack och lov) och sedan hämta över siffrorna igen. Vilket iofs går men inte är så bra då vi nu har ett IB som inte stämmer överens med UB föregående år. 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej AccountantfromHell_singland!
 

Jag förstår att det här blir ett frustrationsmoment för dig. Jag har tagit detta vidare för utvärdering och återkommer här i tråden när vi har sett över möjligheterna för att utöka kontointervallen.

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

Hej,

Jag råkade ut för exakt detta problem idag. Efter rejäl frustration och tid till spillo hittade jag denna tråd. Hur kan detta inte vara löst i version 2022.0 som är den senaste och kom ut i december förra året? Trådstartaren flaggade ju för problemet i oktober. Mycket dåligt av Visma tycker jag.

Hej @helu79 

Tack för ditt inlägg!

Som en fortsättning på min kollega Tinnes replik i den här tråden så är detta något som just nu ses över och som planeras att åtgärdas i kommande version, det vill säga version 2022.1, som släpps inom kort.

Med vänlig hälsning/
Niklas, Visma Spcs