Det händer inta alls så ofta att ett kundföretag hos oss återigen anställer och det då efter att ha varit utan löner i några år. Men då drabbas man av det faktum att de nya versionerna inte kan konvertera de gamla och man sitter där utan att kunna göra något annat än att skapa helt nytt. Man tappar all information om dom tidigare anställda, vilket i sig kan vara ett problem ur arkiveringssynpunkt och när det gäller regler om lagring. Jag kan inte heller se, åtminstonde inte så vitt jag vet, vilken version jag har. Har inte heller hittat någon lista som säger vilka versioner som kan uppgradera vilka. Och sist men inte minst så får man, om man som vi använder byråstöd, lägga upp hela det nya företaget utanför byråstöd, ta en backup och sedan läsa in den. För det går inte att radera allt i byråstöd, hur man än gör så hittar den delar av den gamla versionen som inte går att uppgradera.... Så vi har ett litet problem minst sagt......
Hejsan!
Jag kan mycket väl förstå att detta är en djungel för er, något som vi måste ta åt oss utav och arbeta med framåt såklart. En smidigare lösning hade ju varit toppen. 🙂
För att lösa denna fråga hur det hanteras nu så vill jag bara säkerställa att alla alternativ som används finns klart och tydligt för er som behöver.
Dessa alternativ är dem vi kan erbjuda idag, jag hoppas det gjorde saken något klarare.
/My
Hejsan. Alternativ 1 har jag gjort någon gång men det råder väl en fråga kring vad som är räkenskapsmaterial och som då skall sparas i 7 år. Vilket i sig ställer till det då man enligt lagen även skall kunna komma åt sådant material. Det är ju rätt mycket i ett löneprogram som man kanske inte skriver ut och frågan är vad man borde skriva ut och vad som räknas som räkenskapsmaterial.
Alternativ 2 funkar ju så sådär då jag inte kan ta en säkerhetskopia nu och det är ju inte säkert att jag gjort någon sådan tidigare heller. Man jobbar ju sällan så.
Alternativ 3 har ju samma bekymmer... ingen säkerhetskopia.
Generellt sett så har ju Lön 600 vissa programtekniska brister. T.ex. det att man inte kan ha två företag igång samtidigt. Besvärligt för mina anställda när dom sitter och gör lön och en annan kund ringer. Öppnar man då nästa företag så stängs det förra och man funderar hur långt man hade kommit då....
Hej!
I ditt fall så är det alternativ 3 som är intressant för att lösa ditt problem. Även om du inte har en säkerhetskopia så kan man gå bakvägen och kopiera mdf och ldf filerna som är dina företagsfiler.
Vi plockar sedan in dina mdf och ldf filer som vi sedan kan konvertera åt dig. Jag tar givetvis vidare dina synpunkter kring hanteringen, men tillsvidare behöver man gå denna vägen för att lösa det.
Kontakta gärna vår support på 0470-706200 så kan de skicka ut en länk där du bifogar dina filer så hjälper vi dig.
Vänligen
Jesper
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.