Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KerstinVS
MEDLEM

Utdelning per aktie av blir i form av nya aktier

Hur gör jag i aktiehanteraren när utdelning blir i form av nya aktier ex MTG fr Kinnevik

  • Skatt
6 SVAR 6
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Enar! 

Hur detta ska redovisas kan du läsa på Skatteverkets rekommendationer


//Linnea

Jag har läst Skatteverkets epos, men inte förstått hur jag ska göra i Aktiehanteraren. Säkert grubblar många kring detta. Handledning tack!

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

 

I hjälpavsnittet Inköpsrätter i aktiehanteraren kan du läsa mer om hur aktiehanteraren fungerar. 

Jag är helt med på att det kan känna knepigt, men det är omöjligt för oss att ge dig en generell handledning i frågan. Detta eftersom allt beror på vilken aktie du har tilldelats och vad som har föranlett den här utdelningen. 

Tack för tipset. Men ska inte anskaffningsutgiften i bolag A minskas med värdet av inköpsrätterna?
Eller tänker jag fel?
Under Händelser finns ju Avskiljning av inlösenaktier, varför används inte den i anvisningen?

Det är Kinnevik jag krånglar med.

Hej Anders,

 

Ser att mina kollegor gjort sitt bästa för att tipsa och ge dig svar på din fråga. Det finns en del att läsa i hjälpen precis som du säger och jag skulle vilja slå ett slag för dokumentet Så hanteras olika händelser

 

Läs i stycket Inlösenaktie och inlösen i aktiehanteraren. Den informationen hoppas jag kunna vägleda dig och annars rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult så är jag säker på att du får allra bästa hjälp. 

 

Vill du ha tips på en redovisningskonsult så slår jag gärna ett slag för våra duktiga redovisningskonsulter som skriver här i forumet eller kan du ta hjälpa av länken Hitta redovisningsbyrå 

 

Hoppas det löser sig och att du får en fortsatt fin dag!

/Tinna