Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik Hemrin
MEDLEM

Visma Skatt 2019.1 startar inte över CrossOver (2019.0 fungerar fint)

Jag har under några år använt Visma Skatt (2017.21 tom 2019.0) på macOS, kör Visma Skatt "genom" mjukvaran CrossOver (som bygger på Wine) från CodeWeavers. Jag har skrivit något inlägg tidigare i forumet om att det fungerar fint. 

 

Nu när jag installerade 2019.1 så gick installationen fint, men vid uppstart av 2019.1 så meddelas "Programmet har stött på ett allvarligt problem och måste avslutas." Det finns en loggfil om programfelet, men jag själv begriper inte tillräckligt för att förstå rapporten. 

Jag har också provat på Linux Mint med samma resultat; 2019.0 fungerar fint men 2019.1 har allvarligt problem.

 

Vad har ändrats mellan 2019.0 och 2019.1 som gör att det inte fungerar? Vad kan jag göra för att det ska fungera? Jag kan lägga upp den detaljerade felrapporten om det hjälper. 

3 SVAR 3
Henrik Hemrin
MEDLEM

Lösning: 

 

Efter lite mer klurande och testande har jag löst att Visma Skatt 2019.1 startar upp på macOS (och Linux Mint OS) över CrossOver. 

Det som jag gjorde var att göra en tilläggsinstallation av "Microsoft Visual C++ 2015 (14.9) Redistributable Runtime (64-bit)".

Dessutom hade jag innan dess installerat om till att köras på Windows 10 64-bit (i st f Windows 7, där jag kör Visma Skatt 2019.0). Enbart detta gav dock fel att det inte gick att starta, tilläggsinstallationen ovan var nödvändig. 

Jag fick "inspiration" till denna lösning genom att läsa forumtråden "Felmeddelande vid uppdatering till Visma Skatt 2019.1 : api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll" 

Jag har bara startat upp Visma Skatt 2019.1, inte kollat att det fungerar som det ska. Jag får återkomma om jag ser problem. Men annars är detta ett tips till eventuella andra som använder CrossOver för att köra Visma Skatt 2019.1 på macOS. 

 

Någon får gärna komplettera med info vad som är ändrats mellan 2019.0 och 2019.1 som kan orsakat detta problem.

Hej Henrik! 

Nej det var inte helt enkelt att förstå. Vi testar inte Visma Skatt över CrossOver innan släpp men det verkar ju som att du fått igång det genom att installera C++ 2015 redist-paketet, däremot har vi redan med den som en förutsättning så den ska ha installerats redan från början. 

Har allt gått som det ska nu efter detta? 🙂 
 

/My 

Hej My,

 

Ja, de gånger jag kört 2019.1 har det fungerat som det ska. Jag har förstås inte provat alla funktioner, bara att hoppas att jag inte stöter på något (får se om jag får problem med TLS 1.2 framöver, men det är en separat sak). 

 

Det känns som något ändrats i utvecklingsprocessen mellan 2019.0 och 2019.1. Om det är annan tillverkare eller version av kompilerare eller annat verktyg, annan version av något programblock, eller vad vet jag... som skulle kunna förklara. Eller någon kontroll i programinstallation som ändrats av hur kontroll sker om C++...paket är installerat eller ej. 

 

Men hur som helst, som det verkar så löste installationen av C++-paketet problemet.