Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Visma Skatt Proffs

Jo, när jag en gång i tiden gick över till Visma även med Skatt och Bokslut (använde då Norstedts som var grymt bra, exakt, korrekt och med bättre funktioner men åt helsike för dyrt) så var det rätt irriterande att skatteberäkningen i Visma diffade på 1 kr allt som oftast. Är ju absolut ett minimalt belopp men det känns rätt oseriöst att inte kunna få samma skatteberäkning som Skatteverket har. På den tiden så märkte man det först när slutskatten kom men nu så ser man det direkt då skatteberäkningen följer med deklarationen. Hur som helst så försvann diffarna efter ett tag men nu är dom här igen. Dels så får man rätt ofta fel fastighetsavgift även om man fyller i samma underlag. Diffar då 1 kr. 

Även den tillfälliga skattereduktionen för arbetsinkomster diffar, på nästan alla, 1 kr. 

Och nu fick jag ännu en mysko diff. Jag gör alltid deklarationen i Skatteplaneringen. I det här fallet så har kunden en förlust på fonder om 507 kr. Enligt "Kapitalvinst/Kapitalförlust" i skatteplaneringen så blir då 355 kr avdragsgillt. 

En oooootroligt irriterande sak är att när jag sedan för över Planeringen till deklarationen så följer inte en sådan här uppgift med utan den måste jag fylla i igen.. Vilket då så klart är en felkälla, om än en annan än just i det här fallet. I det här fallet så ger samma förlust, 507 kr, ett avdragsgillt belopp om 354 kr. Vilket då även stämmer med Skatteverkets beräkning. 

Så nu har jag då alltså en beräknad skatteåterbäring i den förtryckta deklarationen om 3 000 kr. I Skatteplaneringen är samma återbäring 3 002 kr (1 kr på kapitalförlusten och 1 kr på tillfälliga skattereduktionen). Och till sist så har jag i deklarationsläget en skatteåterbäring om 3 001 kr för där är det "bara" tillfälliga skattereduktionen som beräknas fel. 

Jag förstår att det inte är så lätt men det är ur förtroendesynpunkt viktigt att vår beräknade skatt stämmer med den slutliga. Åtminstone tycker jag det för då känns det seriöst.  Så jag hoppas på bättring. 

  • Skatt
3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej!

Jag ber om ursäkt för att du har fått vänta på svar på din tråd.

Jag har fått följande information från mina kollegor ang. avrundningarna:

 

Vi har gjort justeringar på två stycken fr.o.m. version 2022:

1. Tillfällig skattereduktion för arbetsinkomster ska nu avrundas som Skatteverkets beräkning tillsammans med övrig reduktionsberäkning/avrundning
2. Underlag fastighetsskatt för småhus vid delägande är korrigerad så att avrudningen beräknas som Skatteverket.
 

Framöver ska även beräkningen för kapitalförlusten beräknas på samma sätt i skatteplaneringen som i deklarationen, men detta kommer först i nästa version av Visma Skatt.

 

Gällande att manuellt angiven kaptialvinst/förlust inte överförs till deklarationen från skatteplaneringen så är det så det är utformat i programmet idag. I samband med att överföringen görs så får man en upplysning om att dessa värden inte överförs.

Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till våra produktutvecklare via Visma Skatt Proffs.

 

Önskar dig en fortsatt fin torsdag!

/Tinne

Det här hjälper ju inte i versionen som är högaktuell nu, d.v.s när vi deklarerar för 2021. 

Hej!

Jag förstår att du är besviken och du har helt rätt att det inte hjälper dig i nuläget. Hoppas och tror att du kommer att bli nöjd med de förändringar vi kommer att genomföra framöver och att du fortsätter ge oss input och utmana oss till att bli bättre.

 

//Tinna