Gör för första gången överavskrivning på inventarier (Visma Skatt). Ser ut att gå bra. Men undrar över en formulering i er hjälp "Help center - Avskrivningar maskiner och inventarier".
Jag har fyllt i bilagan Inventarier - avskrivningsbilaga och kontrollerat er hjälp. Där står under rubriken "Lägsta tillåtna skattemässiga restvärde: Beräkningarna av det skattemässiga restvärdet kan göras enligt 30-procentregeln (huvudregel) och enligt 20-procentregeln (kompletteringsregeln). Uppgifter för beräkning av lägsta skattemässiga restvärde ska lämnas i deklarationen om räkenskapsenlig avskrivning används".
Inte ska väl dessa uppgifter lämnas i inkomstdeklarationen till skatteverket!? Alltså hur man kommit fram till lägsta skattemässiga restvärdet.
Överavskrivningen kommer ju att ingå i bokföringen, i såväl balans- som resultatrapport, men någon tilläggsupplysning om detta ska väl ej lämnas? Eller?
Är det en felformulering från Visma Skatt?
Eller avser man att blanketten Inventarier - avskrivningsbilaga är bra att fylla i för att erhålla uppgifter inför kommande års arbete i programmet?
Ps. Beräkningarna enligt huvudregeln och kompletteringsregeln är ju dessutom en hjälpblankett och ska ju inte sändas in till skatteverket.