Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-08-10
07:58
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-08-10
07:58
Ändra en direktavskriving till inventarie - eEkonomi
Köpte under förra hösten in datorer samt mobiler, satte dessa då som förbrukningsinventarier
men skall nu göra bokslutet och skulle då vilja ändra och ha med dessa som inventarier istället
anledningen till detta är att jag vill ändra ett litet negativt resultat till en litet positivt resultat istället i bokslutet...
är de någon som har några tips på hur jag kan gå tillväga?
PS har Visma Eekonomi
Tack på förhand
MVH
Jimmie
men skall nu göra bokslutet och skulle då vilja ändra och ha med dessa som inventarier istället
anledningen till detta är att jag vill ändra ett litet negativt resultat till en litet positivt resultat istället i bokslutet...
är de någon som har några tips på hur jag kan gå tillväga?
PS har Visma Eekonomi
Tack på förhand
MVH
Jimmie
Svara
5 SVAR 5

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-08-10
14:44
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-08-10
14:44
Kreditera kontot för förbrukningsinventarier och debitera kontot för inventarier.
Kredit 5410
Debet 1220
så har du åstadkommit det du önskar.
Mikael
Kredit 5410
Debet 1220
så har du åstadkommit det du önskar.
Mikael
Svara
2018-08-30
14:58
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-08-30
14:58
Glömde svara tidigare, men tack för hjälpen de löste mitt problem
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-08-13
12:03
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-08-13
12:03
Hej!
Precis som Mikael skriver så behöver du bokföra om beloppet då du valde ett kostnadskonto när du bokförde inköpet. Detta ska ju istället bokas upp på ett inventariekonto.
Har du lagt upp inventariet i listan över inventarier? I så fall bör du redigera detta och fylla i hur många månader/år du vill göra avskrivning för.
Om du vill att programmet ska göra avskrivningarna åt dig vill säga. Du kan bokföra avskrivningarna bakåt i tiden, så länge du inte har låst din bokföring.
Har du inte lagt upp det i listan så går det bra att göra det nu i efterhand.
Så boka om inköpet och se till att inventariet är rätt registrerat i listan över inventarier. 🙂
/Sanna
Precis som Mikael skriver så behöver du bokföra om beloppet då du valde ett kostnadskonto när du bokförde inköpet. Detta ska ju istället bokas upp på ett inventariekonto.
Har du lagt upp inventariet i listan över inventarier? I så fall bör du redigera detta och fylla i hur många månader/år du vill göra avskrivning för.
Om du vill att programmet ska göra avskrivningarna åt dig vill säga. Du kan bokföra avskrivningarna bakåt i tiden, så länge du inte har låst din bokföring.
Har du inte lagt upp det i listan så går det bra att göra det nu i efterhand.
Så boka om inköpet och se till att inventariet är rätt registrerat i listan över inventarier. 🙂
/Sanna
2018-08-30
14:57
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-08-30
14:57
Glömde skriva det tidigare, men tack för hjälpen och har nu bokat upp inventarierna i listan för inventarier, riktigt smidigt 🙂
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-08-30
15:26
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut