Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ändra lagerantal i efterhand och koppla till utbetalning från Klarna

Hej! Vi sålde några artiklar genom Klarna förra året, samt i början på detta. Då bokade vi Klarnas utbetalningar som en övrig insättning och kopplade deras “settlement” som bild. Det vi dock kom på i efterhand var att artiklarna som såldes inte räknats bort i lagret i bokföringen. Lagervärdet stämmer alltså, men inte artikel-antalet. Vi har varken Visma Webshop med Klarna eller Visma Lager, utan vi har skött lagret genom att lägga in inköp manuellt i artiklarna.

Min fråga är alltså - Hur ska vi gå till väga så att hela bokföringen blir spårbar?

Skulle man kunna ändra de kopplingarna vi gjorde i januari och istället boka utbetalningen mot en kundfaktura med rätt artiklar? Trots att månaden är låst.

Och hur borde man gå till väga när en verifikation ligger i december förra året? Finns det något sätt att anteckna en lagerförändring så att den kan spåras till rätt verifikation?

Eller är det ens nödvändigt när lagervärdet stämmer, och när det endast handlar om några få artiklar? Skulle man kunna ta bort dem manuellt utan vidare åtgärder?

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns inte något krav att det som säljs går att spåra till rätt verifikation, däremot så är det viktigt att ert lagervärde stämmer. 

Jag skulle inte rekommedera att göra justeringar i avslutade år eller perioder då det påverkar resultatet och bokslutet utan göra en inventering nu och sedan justera lagervärdet enligt vad ni får fram för värde vid inventeringen.

Önskar dig en fortsatt fin dag

Joachim

Tack så mycket! Ha det fint!